۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

اختصاصی صدای بورس

دولت آفت بی اعتمادی

عملکرد دولت در بازار باید اصلاح شود
دولت آفت بی اعتمادی

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است دولت با  ارائه راهکارهای عملی و با استفاده از ابزارهای استاندارد جهانی در بازار سرمایه می تواند جو بی‌اعتمادی حاکم بر بازار را کاهش دهد و روند مثبت را به بازار برگرداند.

صدای بورس - راحیل فراهانی؛ این روزها بسیاری از تحلیل‌ها پیرامون بی‌اعتمادی و نقش این مهم در روند نزولی بازار است. مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه درباره راهکارهای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه گفت: سهامداران در حال حاضر از وعده و شعار خسته شده‌اند و بازار باید از جایی که خراب شده است درست شود.

وی در این باره افزود: باید عملکرد دولت در بازار اصلاح شود. در سال‌های گذشته دولت مردم را بارها به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تشویق و شرکت‌های دولتی را  نیز مجبور به عرضه  بیشتر سهام خود در بازار کرد که دقیقا این دو اقدام به بازار آسیب رساند. باید توجه کرد  که بازار سرمایه جایی برای تامین مالی دولت و رفع کسری بودجه نیست و بالعکس این شرکت‌ها هستند که باید از بازار سرمایه تامین مالی کنند تا سودآور شوند و این سود را به سهامداران برگردانند.

سوری درباره عملکرد دولت در بازار با توجه به بودجه ۱۴۰۰ گفت: دولت ۱۷هزار میلیارد تومان بابت مالیات نقل و انتقال سهام از بازار سرمایه خارج کرد و در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز همچنان در خیال گرفتن این نقدینگی از مردم و بازار است.


بیشتر بخوانید:

سهام مردم؛ آزمون و خطای سازمان بورس


وی همچنین درباره تصمیمات دولت درباره سهام عدالت نیز گفت: هر تصمیمی برای ایجاد تعادل در ETF های دولتی و سهام عدالت به ایجاد بحرانی دیگر می‌انجامد و تنها راه حل این مسئله جمع کردن این ابزارها در بازار سرمایه است.

سوری درباره حضور و دخالت دولت در بازار سرمایه افزود: تا زمانی که دولت در بازار اوراق می‌فروشد تمایلی به رشد بازار ندارد تا جذابیت اوراق خودش از بین نرود و این مسئله به خروج پول سهامداران از بازار می‌انجامد و در نتیجه سرمایه‌گذاران به سمت بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای بین المللی گرایش پیدا می‌کنند.

 سوری با تاکید بر ضرورت وجود قانون‌گذاری‌ و سیاست‌گذاری‌ها در بازار سرمایه‌ گفت:در این موضوع دو مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد سیاست دستوری و نگاه به منفعت دولت. سوری همچنین تشریح کرد: سیاست دستوری به ایجاد رانت و هدر رفت منابع منجر شده است و شعارهای مبنی بر حمایت از تولید داخلی را نادیده گرفته است و اقتصاد دلالی و خروج سرمایه از کشور را تقویت می‌کند. به طور مثال در صنعت قند و شکر، سیمان و خودرو سازی دلالی صرفه بیشتری نسبت به تولید دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنانش افزود: دولت باید بداند که سیاست‌های دستوری شکست خورده‌اند و باعث زیان تولید کننده و سهامدار می‌شود و باید در جهت حذف سیاست‌های دو نرخی چون ارز ۴۲۰۰ به بهانه حمایت از تولید که به پایین آمدن قیمت کارخانه می‌شود تلاش کند.

 سوری درباره ساختارمند شدن اقتصاد همچنین تاکید کرد و گفت: دولت باید ساختارها و ابزارهای استاندارد سرمایه‌گذاری که در تمام جهان وجود دارد را ایجاد کند تا بازار به روال عادی خود برگردد زیرا دامنه نوسان نامتقارن، افزایش سقف خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دیگر اقدامات مسکن‌های موقتی هستند که بازار نسبت به آنها دیگر واکنشی نشان نخواهد داد.

کد خبر 431687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =