درجه‌بندی عملکرد صندوق‌ها، تسهیل انتخاب آگاهانه

شرکت  رتبه‌بندی اعتباری پایا به منظور افزایش شفافیت و آگاهی‌بخشی به سرمایه گذاران، پس از ارائه خدمات رتبه بندی اعتباری شرکتی و رتبه‌بندی اعتباری اوراق بهادار، برای توسعه خدمات خود وارد حوزه درجه بندی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری شد.

شیوه‌نامه درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا در قالب یک چارچوب مفهومی کاملاً متمایز و جدید طراحی  شده و در پایگاه اینترنتی شرکت به آدرس www.payacr.ir منتشر شده است. 
طراحی این شیوه‌نامه با انجام مطالعات گسترده پیرامون روش‌های مورد استفاده در شرکت‌های رتبه‌بندی مطرح بین‌المللی از جمله اس‌اندپی، مودیز، فیچ و مورنینگ‌استارز در کنار ملاحظات مربوط به بومی‌سازی و انطباق با شرایط صندوق های سرمایه گذاری در ایران آغاز شد. پس از جمع‌بندی مطالعات و جلسات متعدد کارشناسی، ویرایش نهایی شیوه‌نامه درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تدوین شد. این شیوه‌نامه، چارچوب درجه بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در دو بخش کیفی و کمی و در پنج حوزه شامل توانمندی‎های مدیریت پرتفوی، ساختار و فرآیندهای پشتیبان، عملکرد، پایداری و کیفیت دارایی‌های صندوق ارائه می‌کند.
بخش کیفی که از طریق بازدید، بررسی اسناد و مصاحبه با مدیران صندوق انجام می‌شود، شامل ارزیابی توانمندی‌های مدیریت پرتفوی و همچنین ارزیابی ساختار و فرآیندهای پشتیبان صندوق است. بخش مدیریت پرتفوی، واحد عملیاتی صندوق است که خرید و فروش اوراق و مدیریت روزانه پرتفوی را به عهده دارد، بنابراین تعداد و صلاحیت های حرفه ای کارشناسان و متخصصان این بخش، رویکردهای معاملات، ارزیابی عملکرد، مدیریت ریسک و امکانات نرم‌افزاری آن تاثیر عمده‌ای بر عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری دارد. در بخش کیفی، علاوه بر توانمندی‌های مدیریت پرتفوی، ساختار و ارکان تاثیرگذار صندوق، بخش‌های اداری، اجرایی، پشتیبانی، نیروهای ستادی و همچنین میزان رعایت قوانین و مقررات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 
در بخش کمی، عملکرد گذشته صندوق و توانایی آن در ایجاد بازده تعدیل شده با ریسک، پایداری و میزان ثبات بازده صندوق و در نهایت، کیفیت دارایی‌ها و میزان ریسک‌های مرتبط با هر طبقه از دارایی‌های موجود در پرتفوی صندوق، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از منابع معتبر ارزیابی می‌شود. در نهایت درجه عملکرد صندوق در هر یک از ۵ حوزه ذکرشده و نیز در مجموع حوزه ها به صورت طیفی از F۱ تا F۵ تخصیص پیدا می کند و به اطلاع عموم می رسد.در حال حاضر بیش از ۲۰۰ صندوق سرمایه گذاری با بیش از ۱۰ میلیون نفر سرمایه گذار و بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع تحت مدیریت در حال فعالیت هستند. 
درجه‎بندی صندوق‎های سرمایه‎ گذاری، علاوه بر آگاهی‎بخشی به سرمایه‎گذاران، در فراهم کردن امکان بازاریابی بهتر، تبلیغات و جذب سرمایه گذار، افزایش اعتماد سرمایه گذاران و مشتریان صندوق به کیفیت مدیریت و عملکرد صندوق، تقویت قدرت چانه‌زنی صندوق برای افزایش سقف و همچنین آگاهی مدیران صندوق از نقاط ضعف و قوت آن به‎منظور برنامه‌ریزی جهت بهبود عملکرد صندوق اهمیت زیادی دارد. با توسعه خدمات درجه‎بندی صندوق‎های سرمایه‎گذاری، به تدریج مطالبه سرمایه گذاران نیز بیشتر خواهد شد و صندوق های سرمایه گذاری برای جذب منابع بیشتر و حفظ سرمایه گذاران، انگیزه و تمایل بیشتری به ارائه اطلاعات تحلیلی از ساختار و عملکرد خود و انجام درجه‏بندی عملکرد توسط اشخاص ثالث و مستقل پیدا خواهند کرد. امید است با فراهم شدن بستر لازم، شاهد ارتقای شفافیت و انتشار درجه‌بندی عملکرد تعداد بیشتری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مخصوصاً صندوق‌های بزرگ باشیم.

محسن صادقی، مدیر تطبیق شرکت رتبه بندی اعتباری پایا
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۵

کد خبر 431645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =