تأمین سرمایه‌ها همچنان رشد می‌کنند

طبق قانون بازار اوراق بهادار صدور، تعلیق و لغو مجوز فعالیت شرکت های تأمین سرمایه از جمله وظایف شورای عالی بورس و اوراق بهادار است. مطابق این قانون، شرکت‌های تأمین سرمایه دو وظیفه مهم را به عهده دارند.

به گزارش صدای بورس، طبق قانون بازار اوراق بهادار صدور، تعلیق و لغو مجوز فعالیت شرکت های تأمین سرمایه از جمله وظایف شورای عالی بورس و اوراق بهادار است. مطابق این قانون، شرکت‌های تأمین سرمایه دو وظیفه مهم را به عهده دارند. یکی کمک به شرکت‌ها برای تأمین مالی از محل صدور اوراق سهام یا بدهی (شامل مشاوره تأمین مالی، متعهد پذیره نویسی، ایجاد نهادهای مالی) و دیگری ارائه خدمات مدیریت دارایی (در قالب سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی). در کنار این وظایف، خدمات دیگری نیز در سبد خدمات تأمین سرمایه‌ها ارائه می‌شود که ادغام و تملیک، مشاوره (ارزش‌گذاری، مطالعات امکان‌سنجی) و کسب‌وکارهای نوین (سرمایه‌گذاری جسورانه، کالایی و خصوصی) از جمله آنهاست. در حال حاضر ۱۰ شرکت تأمین سرمایه، از جمله امین، نوین، بانک ملت، امید، سپهر، تمدن، لوتوس پارسیان، کاردان، بانک مسکن و دماوند در ایران در حال فعالیت هستند.

رشد تأمین مالی 
با توجه به محدودیت های سیستم بانکی در پاسخ‌گویی به تمام نیازهای سرمایه ای شرکت‌ها، در سالهای اخیر تأمین مالی از طریق بازار سرمایه رشد چشمگیری داشته‌ است. ارزش جذب و تجهیز منابع در بازار سرمایه به تفکیک سرمایه‌ای و بدهی تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹ در جدول زیر نشان داده شده‌است.


همانگونه که در جدول فوق نمایان است، میزان جذب منابع از طریق ابزارهای سرمایه‌ای و بدهی در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲.۱۵۹ هزار میلیارد ریال بود که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ این رقم به ۳.۳۶۷ هزار میلیارد ریال رسید. افزایش میزان تأمین مالی از طریق بازارسرمایه، نیاز به نقش‌آفرینی شرکت‌های تأمین سرمایه را بیش از بیش برجسته می‌سازد. 
 
مدیریت دارایی
یکی از اصلی‌ترین خدمات مدیران دارایی به مشتریان و سرمایه‌گذاران، تاسیس و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با مشخصات ویژه برای پوشش سلایق سرمایه‌گذاری متفاوت است. در حال حاضر از ۲۷۳ صندوق سرمایه‌گذاری موجود ۵۷ صندوق (بدون در نظر گرفتن صندوق‌های طلا و جسورانه) با مجموع دارایی ۱.۸۷۱ هزار میلیارد ریال، تحت مدیریت شرکت‌های تأمین سرمایه قرار دارد. در پایان دی ماه ۱۳۹۹ ارزش صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی، مختلط و بازارگردانی به ۳.۹۷۶ هزار میلیارد ریال رسید. این در حالی است که در پایان سال ۱۳۹۶ مجموعا ۴۴ صندوق با ارزش دارایی ۷۳۰ هزار میلیارد ریال تحت مدیریت این شرکت‌ها بوده است. مجموع کل صندوق‌ها در پایان سال ۱۳۹۶ برابر ۲۰۰ عدد با ارزش دارایی ۱.۴۷۰ هزار میلیارد ریال بوده است. ارزش صندوق‌های تحت مدیریت شرکت‌های تأمین سرمایه به طور متوسط ۲.۲ برابر متوسط صندوق‌هاست.

منابع درآمدی 
در ایران عمده درآمد شرکت‌های سرمایه‌گذاری از منابع زیر تأمین می‌شود. درآمد تعهد پذیره‌نویسی، درآمد مربوط به خدمات بازارگردانی اوراق بهادار، درآمد مربوط به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سپرده بانکی، سایر درآمدها. درآمدهای اختصاصی شرکت‌های تأمین سرمایه، شامل بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی، ۴۱ درصد درآمد آنها را طی یک سال گذشته تشکیل داده است. در سال ۹۶ سهم این درآمدها ۳۳ درصد بود.


پیش بینی صنعت
دو عامل اصلی در رشد صنعت تأمین سرمایه نقش کلیدی بازی می‌کند. اولین موضوع، حرفه‌ای تر شدن فضای بازار سرمایه ایران است که نیاز به نهادهای حرفه‌ای بازار سرمایه، به خصوص شرکت‌های تأمین سرمایه را تقویت می‌کند. این نیاز، در زمینه‌های ارائه خدمات مالی نظیر مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ارزش‌گذاری شرکت‌ها، مشاوره جهت ادغام و تملیک شرکت‌ها روز به روز افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه در قیاس با کشورهای توسعه یافته، هنوز فاصله بسیار زیادی برای رشد این صنعت در ایران وجود دارد. نکته دوم، افزایش تأمین مالی از بازار سرمایه است. در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ نسبت به کل سال گذشته شاهد رشد ۸۵درصدی در انتشار انواع اوراق بدهی و رشد ۳۱درصدی در تأمین مالی از محل اوراق سرمایه‌ای بوده‌ایم. دولت فعالترین بازیگر در بازار بدهی است، اما اقبال شرکت‌ها به انتشار اوراق بدهی به جای استقراض از بانک‌ها نیز کاملا مشهود است. همین موضوع چشم‌انداز روشنی برای فعالیت تأمین سرمایه‌ها به خصوص به عنوان متعدپذیره نویس و بازارگردان اوراق را پیش روی این صنعت قرار می‌دهد. به این ترتیب، عوامل ساختاری و اقتصادی پیش روی صنعت، همچنان سوخت لازم رشد شرکت‌های تأمین سرمایه در ایران را تأمین می‌کند. 


تیم تحلیل کارگزاری بانک سپه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۵

کد خبر 431528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =