عوامل موثر بر بازارسرمایه کدامند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: معتقدم در سال ۱۴۰۰ شاخص کل، رشد خوبی تجربه می‌کند؛ این موضوع از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و پتانسیل‌ مناسبشان قابل تشخیص است.

به گزارش صدای بورس، پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: می‌توان ابعاد مختلفی را بر بازارسرمایه موثر برشمرد. سیاست داخلی (مانند انتخابات ریاست جمهوری) و سیاست خارجی از مهمترین عوامل پیش روی بازار سرمایه هستند. اینکه چه فردی و با چه نگاهی به مسایل اقتصادی انتخاب شود، می‌تواند بر بازار سهام تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید:

قیمت انواع سکه در ۱۴۰۰/۰۱/۲۲

وی افزود: تاثیرات بازگشت مجدد آمریکا به برجام، خروج کامل ایران از آن، تفاهم‌نامه با چین و احتمالاً افزایش مراودات با کشورهای آسیایی می‌تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشند؛ این عوامل چه مثبت و چه منفی در نیمه دوم سال اثر خود را بر بازارسرمایه نشان خواهد داد.

عوامل بنیادی و اقتصادی موثر بر بازارسرمایه کدامند؟

حدادی با اشاره به اینکه برخی از عوامل، بنیادی و اقتصادی هستند که در بازار سرمایه تاثیر می‌گذارند، توضیح داد: جدا از اینکه در بحث سیاست خارجی چه اتفاقی رخ می‌دهد یا در بحث سیاست داخلی چه گروهی و چه فردی با چه دیدگاهی به منصب ریاست جمهوری می‌نشیند، یک سری عوامل اقتصادی در بازار سرمایه تاثیرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین این عوامل، موضوع «بودجه» است.

وی اضافه کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ با افزایش قابل توجهی در هزینه ها انجام شده است، هزینه‌هایی که عمدتاً باید به صورت نقدی پرداخت شود؛ یعنی اگر درآمد مرتبط با آن وصول و محقق نشود، این هزینه باید توسط دولت چه دولت فعلی چه دولت آینده در سال ۱۴۰۰ پرداخت شود. مباحث مربوط به حقوق، دستمزد، صندوق‌های بازنشستگی و غیره، هزینه‌هایی هستند که افزایش آنها قطعاً به کسری بودجه دولت و ایجاد تورم منجر خواهد شد. بر این اساس، سال ۱۴۰۰ از دید بررسی قانون بودجه سال تورمی است و همچنان انتظار تورمی برای سال ۱۴۰۰ از نظر من بالا است و این عامل به رشد بازارسرمایه می انجامد. 

این تحلیلگر بازارسرمایه «فروش اوراق بدهی و همچنین فروش سهام» را از دیگر عوامل بودجه‌ای موثر بر بازار سرمایه دانست و گفت: بنابر آمار موجود دولت توانست در سال ۹۹ حدودا ۳۶ هزار میلیارد تومان در بازار سهام، سهام بفروشد. به این معنی که دولت و وزارتخانه های دولتی توانستند در قالبهایی مانند عرضه اولیه سهام و صندوق‌های ETF، سهام بفروشند. این عدد برای سال ۱۴۰۰، تقریباً سه برابر یعنی نود و پنج هزار میلیارد تومان مصوب شده است. براین اساس، یکی از لازمه های اصلی فروش آن ۹۵ هزار میلیارد تومان سهام این است که بازار سرمایه رونق بیشتری بگیرد تا اعتماد مورد نیاز به بازار سرمایه برگردد.

میزان تاثیر بازارهای جهانی بر بازارسرمایه؟

وی «بازارهای جهانی» را از دیگر موضوعات موثر بر بازارسرمایه عنوان کرد و افزود: به نظر من بازارهای جهانی در سال ۱۴۰۰ می‌توانند به کمک بازار سهام بیایند، اما نه به آن شدتی که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند. بازارهای جهانی در حال حاضر عمدتا در پیک‌های قیمتی هستند و انتظار اصلاح حداقل در کوتاه مدت برای آنها وجود دارد؛ زیرا رشد قیمت‌های جهانی به علت افزایش تقاضا نبوده، بلکه به علت کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش انتظارات از  تورم جهانی بوده است.

این تحلیلگر بازارهای مالی اضافه کرد: به نوعی این رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، پیشخور شدن تورم انتظاری در سطح کل دنیا است. بنابراین وقتی افزایش قیمت‌ها از طریق تورم رشد پیدا کند، به خصوص اکنون که در پیک های قیمتی خودشان هستند، احتمال اصلاح وجود دارد؛ اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با توجه به اینکه تا آن زمان به احتمال زیاد کرونا در سطح جهانی خیلی کم شده است، احتمالاً افزایش تقاضا را خواهیم داشت که پیرو  آن در نیمه دوم امسال می توان شاهد رشد مجدد قیمت‌های جهانی بود. این موضوع می تواند برای صنایع مرتبط با بازار سرمایه نکته مثبتی باشد.

منبع: سنا

کد خبر 431328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =