0 تا 100 کد به کد کردن در بورس/ معاملات کد به کد کردن در بورس چیست؟

یکی از مهم‌ترین اصطلاحاتی که معمولا زیاد می‌شنوید، اصطلاح کد به کد کردن است. معمولا به گوشتان می‌خورد که در یک سهم کد به کد اتفاق افتاده و از روزهای بعد سهم رشد یا نزول زیادی را شروع می‌کند. در ادامه سعی شده است تا به سوال "کد به کد کردن در بورس چیست؟" پاسخ داده شود. اگر قصد یادگیری این مبحث کاربردی را دارید به ادامه مطالب توجه فرمایید.

کد به کد کردن در بورس چیست؟

اگر کد به کد کردن را یاد نگیرید، ممکن است تصمیمات اشتباه زیادی را در انجام معامله بگیرید. یکی از دلایل کد به کد کردن، فریب سرمایه‌داران خرد است. بطور مثال، زمانی که یک سهم را دارید یا قصد خرید آن را دارید، در یک روز معاملاتی متوجه می‌شوید که حقوقی‌های سهم، حجم بالایی از سهام را به افراد حقیقی فروخته‌اند. شما اگر با اصطلاح کد به کد کردن آشنایی نداشته باشید، در ابتدا ممکن است ترس وجودتان را بگیرد و تصمیم به فروش سهام بزنید.

زیرا فکر می‌کنید که حتما قرار است سهم ریزش زیادی را تجربه کند که حقوقی تصمیم به فروش حجم بالایی کرده است. اما دقیقا بازیگر سهم قصد دارد تا همین تفکر را در ذهن شما جا بیندازد تا بتواند سهام شما را مفت از چنگتان در بیاورد. شما اگر آماتور باشید و تجربه کافی نداشته باشید، اقدام به فروش سهم خود می‌کنید و در روزهای بعد خواهید فهمید که سهم رشد خود را آغاز کرده است. در ادامه انواع کد به کد را به اختصار توضیح خواهیم داد.

انواع کد به کد

انواع کد به کد

کد به کد حقیقی به حقوقی

زمانی که این اتفاق رخ بدهد، به این معنا است که حقوقی به یکباره شروع به خرید سهام از حقیقی‌ها خواهد کرد. این کد به کد نشانه خوبی نیست و معمولا در بالاترین قیمت سهم صورت می‌گیرد و به نوعی سیگنال فروش را صادر می‌کند. اگر سهم در پیک قیمتی خود بود و شاهد افزایش حجم معاملات بودید، به سرعت معاملات حقیقی و حقوقی را رصد کنید. اگر متوجه شدید که حقوقی به یکباره حجم بالایی را از حقیقی خرید، شک نکنید که کد به کد صورت گرفته و سعی کنید تا سهام خود را بفروشید. برای اینکه با این نوع کد به کد بیشتر آشنا شوید مثالی را خواهیم آورد. در آبان سال 93، سهام رتاب به یکباره افزایش سنگین حجم معاملات را تجربه کرد.

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که سهام رتاب در روزهای معاملاتی خود، معمولا حجم زیر 600 هزار را تجربه می‌کند یعنی متناسب با حجم مبنا اما به یکباره حجم معاملات در یک روز معاملاتی به عدد 5.5 میلیون رسید. زمانی که این اتفاق را مشاهده کردید، سریعا بر روی اطلاعات تکمیلی و ریز معاملات کلیک کنید. با این کار خواهید فهمید که آیا کد به کد اتفاق افتاده است یا خیر.

کد به کد حقیقی به حقوقی

در تصویر پایین مشاهده می‌کنید که حجم بالایی در کسری از ثانیه معامله شده است که کد به کد را تایید می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که قیمت سهام معمولا بالاست و حقوقی حجم بالایی را خریداری کرده است. سعی کنید تا تمام فاکتورها را کنار هم قرار دهید تا کد به کد را متوجه شوید.

حجم معاملات برای کد به کد

کد به کد حقوقی به حقیقی

همواره این نکته را مدنظر قرار دهید که بصورت کلی دو نوع کد به کد دارای اهمیت بالایی است. نوع اول را در بالا توضیح دادیم ، کد به کد حقیقی به حقوقی بود که سیگنال فروش را صادر می‌کند. نوع دیگر کد به کد که دارای اهمیت بسیار بالایی است، کد به کد حقوقی به حقیقی است. این اتفاق سیگنال خرید را صادر می‌کند و معمولا در کف حمایتی سهم اتفاق می‌افتد. بطور مثال در اسفند سال 99، در سهام شبصیر و در کف قیمتی به یکباره حجم معاملات بالا رفت و حقوقی فروشنده حجم بالایی از سهام بود و از آن طرف همین بلوک یا حجم بالا را حقیقی‌ها خریدند. این نشانه کد به کد حقوقی به حقیقی است که منجر به افزایش قیمت سهام در روزهای بعد می‌شود.

کد به کد حقیقی به حقیقی

این نوع کد به کد معمولا دارای اهمیت خیلی بالایی نیست و معمولا معاملاتی میان خریداران و فروشندگان حقیقی صورت می‌گیرد و نمی‌توان از آن سیگنالی را دریافت کرد.در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله "فیلتر کد به کد حقوقی به حقیقی" را به دشما پیشنهاد می کنیم.

کد به کد حقوقی به حقوقی

گاهی نیز کد به کد حقوقی به حقوقی اتفاق می‌افتد. این کار موجب می‌شود تا حقوقی هر قیمتی از سهم‌ را که دلخواه او بود در تابلو نشان دهد. بطور مثال در اواخر اسفند 99 شاهد معاملات حقوقی در اکثر سهام‌های شاخص ساز بودیم تا از ریزش جلوگیری کنند و سهم را روی اعداد مثبت معامله کنند. این تحرکات سیگنال خرید و فروشی را صادر نخواهند کرد.

حمایت حقوقی را با کد به کد اشتباه نگیرید

گاهی نیز ممکن است حقوقی از سهم حمایت کند و شما فکر کنید که کد به کد حقوقی به حقیقی شکل گرفته است. یک نکته مهم در این زمینه وجود دارد و این است که شما باید تمامی فاکتورها را در کنار هم قرار دهید تا کد به کد را متوجه شوید. بطور مثال در شهریور سال 1399 که ریزش بورس به تازگی شروع شده بود، سهام وبصادر حدود 20 درصد افت را تجربه کرده بود و در یک ناحیه حمایتی، حقوقی سهم حدود 2 میلیارد برگ سهم را خرید.

آیا کد به کد صورت گرفته بود، جواب این سوال خیر است. زیرا در کف معاملاتی صورت گرفته بود و جابجایی در ریز معاملات دیده نمیشد. در همان ریزش نیز سهام وبصادر تا آخر شهریور رشد کرد و حدود 30 درصد بالا آمد. پس هر خرید سنگین حقوقی را پای کد به کد نگذارید و به راحتی از سهم خارج نشوید.

بطور مثال در تصویر زیر مشاهد می‌کنید که در 3 شهریور، حجم بالایی از سهام توسط حقوقی خریداری شد و شناوری سهم تا حد زیادی جمع گردیده. قیمت سهام در آن زمان حدود 320 تومان بود و حقوقی‌های سهم بانک صادرات 468 میلیارد تومان از سهام شرکت خود را خریدند و موجب حمایت خیلی خوب از سهم شدند. در این ناحیه اگر شما سهم خود را میفروختید، یک رشد 30 درصدی را از دست می‌دادید.از آنجا که به کلمه شناوری اشاره گردید میتوانید برای آشنای با مبحث شناوری مقاله " سهام شناور چیست؟ " را مطالعه نمایید.

فاکتورهای کد به کد کردن در بورس

فاکتورهای کد به کد کردن در بورس

در متن بالا، چندین بار گفته شد که باید فاکتورها را در کنار هم بگذارید تا به کد به کد کردن پی ببرید و تنها با وجود یک نشانه، به اشتباه خواهید افتاد و زیان زیادی گریبان شما را خواهد گرفت.

حجم معاملات بالا

یکی از اولین و مهم‌ترین فاکتورها در کد به کد کردن، توجه به حجم معامله مشکوک در سهم است. اگر این اتفاق افتاد حتما سایر فاکتورها را به سرعت بررسی کنید.

توجه به خرید فروش حقیقی و حقوقی

بطور مثال اگر به دنبال سیگنال خرید هستید، باید به دنبال حجم بالای فروش حقوقی و حجم خرید بالای حقیقی باشید. اگر این اتفاق رخ داد، حالا به درک کد به کد حقوقی به حقیقی نزدیکتر شدید.

توجه به ناحیه حمایتی و مقاومتی سهم

حتما باید تا حدودی به تحلیل تکنیکال مسلط باشید تا بتوانید ناحیه حمایتی و مقاومتی را تشخیص دهید. اگر دو فاکتور حجم معاملات بالا و فروش حقوقی در کف حمایتی اتفاق افتاد، باز هم به کد به کد نزدیک شده‌اید اما هنوز یک فاکتور دیگر باقی مانده است.

توجه به ریز معاملات

اگر در ریز معاملات هم، تعداد مشخصی از سهم در یک زمان معین معامله شده بود، کد به کد صورت گرفته است.

و در آخر...

در ابتدا سعی شد تا به سوال "کد به کد کردن در بورس چیست؟" پاسخ داده شود. همچنین در ادامه به انواع آن بصورت مختصر پرداخته شد و بر روی برخی از آن‌ها تاکید بیشتری شد. در آخر نیز فاکتورهای مهم در تشخیص انواع کد به کد را بیان کردیم تا با مطالعه مطالب بالا، به راحتی بتوانید کد به کد را تشخیص دهید.

کد خبر 431190

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =