۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
سناریوهای پیش‌روی بازار سهام

عدم اطمینان در محیط کلان اقتصاد نظیر ضعف منابع عملیاتی بودجه، نامعلوم بودن افق پیش روی مذاکرات سیاسی پیرامون برجام و طیف وسیعی از مسائل ریز و درشت تاثیرگذار دیگر خود به عاملی بدل شده تا نتوان به راحتی در خصوص بورس ۱۴۰۰ تحلیل و پیش بینی ارائه داشت .

به گزارش صدای بورس،  از طرفی امکان صعود تورمی بورس با بال افزایش پایه پولی وجود دارد و از طرفی دیگر ممکن است گشایش احتمالی در مذاکرات سیاسی بتواند با تغییر جریان انتظارات تورمی همه چیز را به نفع قدرت خرید مردم برگرداند. مضاف بر تمامی اینها به تنگ آمدن سیاست‌گذار از شرایط نابسامان اقتصادی نیز این احتمال را ایجاد می‌کند که با روی کار آمدن دولت جدید تدابیری نظیر افزایش سود بانکی یا افزایش برخی هزینه‌های اثرگذار بر قیمت تمام شده تولیدات نظیر انرژی و بهره مالکانه معادن و ... در دستور کار قرار گیرد.
با این توضیحات به نظر می‌آید در بورس ۱۴۰۰ با دو سناریو مواجه باشیم؛ به عبارت دقیق‌تر دو موضوع اصلی یعنی برگشت به برجام و در مقابل عدم برگشت به برجام و تشدید تحریم‌ها دو سناریویی خواهند بود که در روند آتی بازار سهام تاثیرگذار خواهند بود. در صورت برگشت به برجام، قیمت ارز قطعا با کاهشی هر چند موقت روبروست. البته این کاهش تا حدی با احتمال افزایش فروش شرکت‌ها و صادرات جبران خواهد شد. به‌عبارت دقیق‌تر با توجه به افت بازار سرمایه در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹، انتظار برای کاهش مجدد شاخص‌کل بورس را نداریم. در این میان البته با برگشت فضای تحلیل به بازار سرمایه انتظار می‌رود سهام بنیادی دارای طرح توسعه ودارا بودن مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری، مسیر خود را از سایر سهامی که به واسطه فضای هیجانی سال ۱۳۹۹ رشد بی‌دلیل داشته‌اند، جدا خواهند کرد. از جمله گروه‌های پیشتاز می‌توان به دو صنعت بانک و بیمه اشاره کرد به‌عبارتی فضای کسب ‌و کار گروه بیمه و بانک در این سناریو مثبت تلقی خواهد شد که اثر مثبتی بر سهام این گروه در سال ۱۴۰۰ خواهد داشت.
سناریوی دوم بر این مبناست که عدم برگشت به برجام و در نتیجه تشدید تحریم‌ها را شاهد باشیم. در این فضا اگر رشدی را متصور باشیم قطعا به‌واسطه تورم ناشی از چاپ پول و افزایش قیمت دلار خواهد بود. در این صورت بازار سهام رشدی هیجانی و به دور از تحلیل خواهد داشت. در چنین شرایطی اگر فضای مناسبی از سوی سازمان بورس و دولت ایجاد نشود، شاید دوباره شاهد آن چیزی باشیم که یکبار در سال ۱۳۹۹ تجربه شد و بازار شرایط مشابه سال گذشته را تجربه و تکرار کند.البته در این روند سناریوی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز، گزینه ای دیگر برای تعیین شرایط بازار سهام خواهد بود . به نظر می‌آید در فرصت باقی مانده تا انتخابات، شرایط بازار سهام به تعادل برسد تا گزینه ای برای افزایش مشارکت در این رویداد ملی شود.

مهدیه کوثری،تحلیلگر بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۴

کد خبر 431180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =