۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰

«لوتوس» همچنا ن پیشتاز تأمین مالی

جایگاه نخست را حفظ خواهیم کرد

پکیج کاملی برای ایجاد تعادل در بازار فراهم شود
 جایگاه نخست را حفظ خواهیم کرد

تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در تمام سال های فعالیت خود همواره تلاش داشته تا در تمام حوزه‌ها از جمله تأمین مالی، مشاوره و خدمات مالی پیش‌رو باشد و خود را به جایگاه اول بازار برساند و البته تا کنون نیز راه را به خوبی پیش رفته است.

به گزارش صدای بورس، دیدگاه مذکور بخشی از نظرات یکی از مدیران شرکت‌های تأمین سرمایه به شمار می‌آید، فرصتی فراهم شد تا در گفت وگویی کوتاه نظرات مجتبی تقی‌پور، مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان را جویا شویم.

 عملکرد چند سال اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
تأمین سرمایه لوتوس توانسته در سال ۹۸ در زمینه انتشار اوراق به جایگاه نخست دست یابد و بیش از ۸ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق را ثبت کند. ‌در سال ۹۹ نیز همچنان رتبه اول انتشار اوراق در بازار سرمایه توسط این مجموعه کسب شد. در حال حاضر» لوتوس» در خصوص خدمات مالی و ارزشگذاری به برند تبدیل شده است . اگر استارت‌آپی قصد ارزشگذاری داشته باشد اولین گزینه پیش روی خود را لوتوس می‌بیند، ما برای دستیابی به این جایگاه همواره تلاش‌های بسیاری کرده ایم. البته برخی شرکت‌ها نیز ارزشگذاری که می‌خواهند گزارشات معتبری داشته باشند به لوتوس مراجعه می‌کنند. 

 سایر ظرفیت‌ها چه شرایطی دارند؟ 
در حوزه مدیریت دارایی، با اختلاف اندک تقریبا ۱۰ درصدی در رتبه دوم هستیم. صندوق‌های مجموعه لوتوس از گذشته تا کنون متنوع ترین ترکیب صندوق‌ها را داشته است و همواره تلاش کرده ایم تا تمام صندوق‌هایی که به آنان مجوز ارائه شده است را در مجموعه خود داشته و خدمات ممکن را به مشتریان خود ارائه دهیم. البته در این مقطع زمانی به دلیل ملاحظات سهامداری بانکی نتوانستیم مجوز دو صندوق را اخذ کنیم. اما اخیرا بستر لازم فراهم شده تا بتوانیم مجوز آن دو صندوق را هم گرفته تا تنوع صندوق‌های تأمین سرمایه لوتوس پارسیان را گسترش دهیم.

 برای سال ۱۴۰۰ انجام چه برنامه‌هایی را مدنظر دارید؟ 
اقدام خاص ما برای سال ۱۴۰۰ در حوزه تأمین مالی متمرکز است. همچنان برنامه این است که بتوانیم بیشترین حجم تأمین مالی در بازار سرمایه کشور را انجام داده و جایگاه نخست خود را حفظ کنیم. در خصوص مدیریت دارایی نیز قصد داریم به جایگاه نخست دست یابیم و تمام تلاش خود را برای تحقق این اتفاق به کار گرفته ایم تا به سرعت بتوانیم این اقدام را به سرانجام برسانیم. 

 اجرای مارکت ایمپکت در شرایط فعلی چه آثاری به همراه خواهد داشت؟ 
مارکت ایمپکت در تمام بورس‌های دنیا وجود ندارد و بعضی از بورس ها آن را تجربه کرده اند، آن هم به گونه ای که اگر معامله از یک حدی بیشتر شود آن را به بازار بلوکی ارجاع می‌دهند. اما اینکه در شرایط فعلی این اقدام می‌تواند چه تاثیری بر بازار سرمایه ما بگذارد کمی ناشناخته است. انتظار این است که با جداشدن معاملات اشخاص بزرگ و معاملات خرد در واقع هیجان موجود در بازار سرمایه کاهش یابد و به طبع آن این روند مانع از بروز برخی موج سواری‌ها شود تا دیگر شاهد برخی اتفاقات هیجانی که در سال گذشته رخ داد نباشیم . به نظر می‌رسد فلسفه ای که شرکت بورس به دنبال راه اندازی آن بود نیز همین است. در سال ۹۹همیشه یک نوک پیکان حمله ای وجود داشت که در هر صورت به سمت حقوقی‌ها کج شد، برخی می‌گفتند حقوقی‌ها فروش آبشاری داشته اند اما آمار منتشر شده نشان می‌دهد که حقوقی‌ها همیشه بیش از آنچه که فروخته اند خرید کرده اند.


 مارکت ایمپکت چگونه می‌تواند منجر به شفافیت هر چه بیشتر عملکرد حقوقی‌ها شود؟ 
مارکت ایمپکت شاید بتواند از این جهت به این مسئله کمک کند که دیگر انگشت اتهام به سمت حقوقی‌ها نشانه نرود تا فعالیت آنان به صورت شفاف تر برای مردم نمایان شود. البته حقوقی‌ها همیشه تلاش کرده اند تا در راستای حمایت از بازار سرمایه گام بردارند. همچنین به واسطه مارکت ایمپکت مردم و فعالان بازار سرمایه می‌توانند فعالیت بزرگان بازار را رصد کنند و ببینند فعالان بزرگ و کوچک بازار به طور جداگانه ای چه فعالیتی انجام می‌دهند تا دیگر حقوقی‌ها را متهم نکنند. البته در این روند سهامداران هم می‌توانند به طور منطقی و به دور از هیجانی شدن در خصوص سبد سهام خود تصمیم بگیرند تا دچار زیان‌های جبران‌ناپذیر نشوند.

 مارکت ایمپکت با حق مالکیت حقوقی‌ها تضاد نداشته و حقوقی‌ها به واسطه مارکت ایمپکت محدود نمی‌شوند؟
جزئیات مارکت ایمپکت هنوز منتشر نشده است اما اعتراض‌هایی از جانب حقوقی‌ها وجود دارد. به هر حال زمانی که شما بازار تشکیل می‌دهید یعنی مردم می‌توانند به طور آزادانه اقدام به خرید و فروش در بازار کنند و زمانی که بخواهید محدودیت‌هایی را برای آن ایجاد کنید به نوعی شکل و ماهیت بازار را تحت تاثیر قرار خواهید داد. اما در هر صورت اگر این اقدام شکل بگیرد باید دقت شود که نقدشوندگی بازار مورد توجه قرار گرفته و کاهش نیابد، زیرا یکی از فاکتورهای مهم بازار نقدشوندگی آن است و به نوعی بازیگر بازار باید بداند که تا چه مقدار می‌تواند بر روی نقدشوندگی سرمایه خود حساب کند.

 مارکت ایمپکت چگونه می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار کمک کند؟
اجرایی شدن این ابزار درکنار دیگر ابزارهایی که امروزه مورد توجه قرار گرفته و در مرحله تصمیم گیری قرار دارند می‌تواند موثر واقع شود. البته باید در نظر داشت، به کارگیری مجموعه ای از ابزارها با یکدیگر می توانند پکیج کاملی را برای ایجاد تعادل در بازار فراهم کنند. به عنوان نمونه ساماندهی موضوعاتی نظیر دامنه نوسان، حجم مبنا و غیره با هم پوشانی یکدیگر می توانند شرایط خوبی برای ثبات بازار سرمایه فراهم سازند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۴

کد خبر 431179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =