بررسی ۴ پرونده مجرمانه در فرابورس طی سال ۹۹

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: طی سال ۹۹ در فرابورس ۴ پرونده مجرمانه داشتیم که این اشخاص یا دستکاری در قیمت داشتند یا آنکه اقدام به سیگنال فروشی کرده بودند.

به گزارش صدای بورس، امیر هامونی؛ مدیر عامل فرابورس، در رابطه با  تخلفاتی که تاکنون در بازار سرمایه رخ داده است، اظهار کرد : ما یک بحث جرم و یک بحث تخلف داریم، اگر کسی در بازار سرمایه خلاف قانون عمل کند، جرم انگاری می‌شود و باید در دادگاه با آن شخص یا نهاد برخورد شود، اما هنگامی که یک سری از  ارزش‌های حرفه‌ای خدشه دار  شود، معمولا تخلف انگاری به حساب می‌آید. اما نباید این امر چندان سبب نگرانی سهامداران شود.

مدیرعامل فرابورس تصریح کرد: در پایان سال ۹۹ یکی از پرونده‌های متخلفان مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم بتواند راه درستی را در پیش  برگیرد، ما  طی سال ۹۹ در فرابورس ۴  پرونده مجرمانه داشتیم که این اشخاص یا دستکاری در قیمت داشتند یا آنکه اقدام به امر سیگنال فروشی کرده بودند.

هامونی تصریح کرد: عمده تخلفات فرابورس مربوط  به ناهنجاری رفتارهای سهامداران حقیقی است به طور مثال آن‌ها می‌آیند و سفارشات معنا دار می‌گذارند.

او بیان کرد: مسدود کردن کدهای  معاملاتی بدین معنا نیست که فرد دیگر نمی‌تواند معامله کند بلکه فقط دسترسی آنلاین از او گرفته می‌شود.

مدیر عامل فرابورس گفت: حقوقی‌های بزرگ مثل تامین اجتماعی سهامدارانشان مردم عادی هستند پس  به طور قطع نمی‌خواهند که به سهامدارانشان  لطمه وارد کنند گاهی اگر رفتاری را هم انجام دادند بر اساس هماهنگی با خود بورس‌ بوده است.

هامونی گفت: در ۶ ماه نخست خود دولت از حقوقی‌ها خواست عرضه کنند که همین سبب شد حقوقی‌ها  بدون برنامه عرضه‌های خود را آغاز کنند، همچنین حقوقی‌ها در نیمه دوم بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان از صندوق‌های بازارگردانی خریداری کردند.

او افزود: در اسفند ماه ۹۹ پرتفوی بازار گردانی که سهم در آن‌ها قرار داشت به ۶۵ هزار میلیارد تومان رسید که این نشان دهنده کمک به سهامداران بود.

مدیر عامل فرابورس گفت: برخورد سلیقه‌ای نباید در بازار سرمایه رخ دهد، اما ناگفته نماند که ناظر بازار این حق را دارد  که با تخلفات رسیدگی کند، مواردی داشتیم که ناظر حتی  نمی‌توانسته طبق قوانین و مقررات اقدامات لازم رو انجام دهد.

او بیان کرد: سازمان بورس نقش پلیس بازار سرمایه را دارد، بدین معنا که باید به سرعت با تخلفات برخورد شود ما پرونده‌ای داشتیم که ۲ تا ۳ سال طول کشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 430739

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =