نحوه تغییر کارگزار ناظر آنلاین و حضوری (مفید، سرمایه، فارابی و ...)

در مقاله تغییر کارگزار ناظر باید این نکته را بدانید که شما به عنوان یک سهامدار در بازار بورس محدودیتی برای انتخاب کارگزاری ندارید از طرف دیگر حتی محدودیت در تعدد کارگزاری‌ها نیز ندارید به این معنا که می‌توانید در چندین کارگزاری حساب داشته و با آن‌ها کار کنید.

قصد تغییر کارگزار ناظر را دارید؟ قطعاً برای این کار دلایل محکمی داشته و حالا تصمیمتان را گرفته‌اید اما نمی‌دانید برای عملیاتی کردن آن باید از چه راه و شیوه‌ای اقدام کنید. برای فعالیت در بورس وجود یک کارگزاری الزامیست. یعنی هیچ فرد حقیقی و حقوقی اجازه معامله بدون واسطه کارگزاری‌ها را ندارد. اما خب این نوع انتخاب هم مثل هر نوع انتخاب دیگری ممکن است در ادامه رضایت بخش نباشد و پشیمانی به همراه داشته باشد.

در بازار بورس همیشه یک دور برگردان برای سهامداران در نظر گرفته شده تا اگر جایی احساس ناخوشایندی نسبت به کارگزاری خود داشتند آن را تعویض کنند. امکان تغییر کارگزاری از هر کارگزاری به کارگزاری دیگر همواره فراهم است. تغییر کارگزاری به مبین سرمایه، تغییر کارگزاری از آگاه به مفید، تغییر کارگزاری به آگاه، تغییر کارگزاری از فارابی به مفید و تغییر کارگزار ناظر مفید یا هر کارگزاری به نام یا گمنام دیگر شدنیست تنها کافیست بهترین کارگزاری های بورس را بشناسید تا نسبت به تغییر آنها اقدام نمایید.

تغییر کارگزار ناظر

حتی با توجه به شرایط موجود تغییر کارگزاری آنلاین نیز از خدمات نوین دیگری است که به مشتریان ارائه می‌شود. در این مقاله ابتدا برایتان شرح می‌دهیم که اصلاً منظور از کارگزار ناظر چیست؟ سپس شرایط تغییر کارگزاری را نیز مطالعه خواهید کرد.

منظور از کارگزار ناظر چیست؟

برای بسیاری اصطلاح کارگزار ناظر کمی عجیب به نظر می‌رسد قبل از هر چیز توصیه میکنیم با اصطلاحات بازار بورس آشنا شوید تا در ادامه برایتان توضیح دهیم. ممکن است شما به عنوان یک سرمایه گذار تنها در یک کارگزاری حساب داشته باشید که بسیاری از افراد به ویژه کسانی که به تازگی کد بورسی دریافت کرده اند و وارد بازار بورس شده‌اند از این دست افراد هستند. در چنین شرایطی همان کارگزاری، کارگزار ناظر شما محسوب می‌شود و شما تمام سهامی که در سبد خود دارید را به واسطه همان خرید و فروش می‌کنید. اما گاهی ممکن است برخی سرمایه گذاران و سهامداران با چند کارگزاری کار کرده و در چند کارگزاری مختلف حساب داشته باشند.

در گذشته شرایط معامله به اینصورت بود که شما اگر برای مثال 100 سهام دارو به واسطه کارگزاری الف خریداری می‌کردید می‌توانستید همان 100 سهام را از طریق کارگزاری ب به فروش برسانید و مشکلی بوجود نمی‌آمد. اما سازمان بورس طبق قوانین جدیدی کارگزاری ناظر را بوجود آورد. به این معنا که اگر چند حسابه هستید و سهام خاصی را توسط کارگزاری خاصی خرید کردید، برای فروش هم باید توسط همان کارگزاری این کار را انجام دهید و در این شرایط کارگزار ناظر شما همان کارگزاری محسوب می‌شود که سهامتان را به واسطه آن خریداری کرده‌اید.

تغییر کارگزاری آنلاین

گاهی پیش می‌آید که سهامدار سهام خاصی را به واسطه کارگزاری خاصی خریداری کرده باشد و حالا که به مرحله فروش رسیده می‌خواهد از طریق کارگزاری دیگری این کار را انجام دهد. یعنی در واقع تغییر کارگزار ناظر کاری است که باید انجام پذیرد. حالا به دلایل مختلفی این تغییر اتفاق می افتد. نارضایتی از خدمات ارائه شده توسط کارگزاری، کند بودن پلتفرم کارگزاری، کارمزد بالا و ...

شناسایی کارگزار ناظر

برای تغییر کارگزار ناظر باید ابتدا بدانید که کارگزار ناظر شما چه شرکتی است. برخی ممکن است با کارگزاری‌های مختلف کار کنند و سهام زیادی هم در سبد خود داشته باشند و بخاطر همین کمی در تشخیص کارگزاری ناظر به مشکل بخورند. برای شناسایی کارگزاری ناظر به سایت csdiran.com مراجعه کنید. سهامداران حقیقی به کد ملی و سهامداران حقوقی به کد سهامداری نیاز دارند. همچنین باید سپرده سهام و گواهینامه نقل و انتقال را با یکدیگر مطابقت دهید.

انواع روش‌های تغییر کارگزار ناظر

  • یکی از روش‌های قدیمی برای تغییر کارگزاری ناظر این است که سهامدار تمام سهام خود در یک نماد را به فروش برساند و برای یک روز معاملاتی دارایی خود در همان نماد را صفر نگاه دارد یعنی هیچ معامله‌ای انجام ندهد. از آن پس اولین کارگزار خریدار در آن نماد، کارگزار ناظر محسوب می‌شود.
  • یکی دیگر از روش‌ها این است که به صورت حضوری به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار رفته و با در دست داشتن مدارک شناسایی تقاضای تغییر کارگزار ناظر دهید.
  • چنانچه وقتی برای مراجعه حضوری ندارید از طریق پست تقاضانامه نیز تغییر کارگزاری ناظر اتفاق می افتد به این صورت که به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار مراجعه کرده و فایل درخواست تغییر غیرحضوری کارگزاری ناظر را تکمیل و همراه گواهی امضا از دفاتر اسناد رسمی به شرکت پست و ارسال می‌کنید.
  • علاوه بر دو روش بالا به کارگزاری مورد نظر که قصد دارید به عنوان کارگزاری ناظر انتخاب کنید مراجعه کرده و مراحل تغییر کارگزار ناظر را انجام می‌دهید.
  • از آنجایی که خدمات الکترونیک این روزها در همه ابعاد و به شکل‌های مختلف ارائه می‌شود بسیاری از کارگزاری‌ها نیز شرایط تغییر کارگزار ناظر را به صورت آنلاین برای سهام داران فراهم کرده‌اند. حتی مراحل احراز هویت نیز به صورت آنلاین انجام می‌گیرد.

توجه داشته باشید اگر از مراحل ثبت نام در بورس آگاه نیستید می توانید مقاله " روش ثبت نام در بورس " را برای اشنایی کامل مطالعه نمایید.

به این نکته مهم توجه کنید که جهت مراجعه حضوری برای تغییر کارگزار ناظر داشتن آخرین برگه سهام الزامیست. برای تهیه این برگه می‌توانید به سایت www.ddn.csdiran.com مراجعه کرده و گواهی کل دارایی سهام خود را در کمترین زمان دریافت کنید. اگر از این طریق امکان دریافت آخرین برگه سهام را ندارید به همان کارگزاری که سهام را از آن خریداری کرده مراجعه و برگه سهامتان را دریافت کنید.

جمع بندی

اگر از آن دسته افرادی هستید که داشتن یک کارگزاری را ترجیح می‌دهید خب کارگزار ناظر شما همان کارگزاری است که با آن کار می‌کنید اما در غیر اینصورت هر سهامی را که توسط کارگزاری متفاوتی خریداری می‌کنید همان می‌شود کارگزار ناظر و باید در همان کارگزاری هم به فروش برسانید حالا اگر در این بین تصمیم گرفتید که کارگزاری خود را تغییر دهید می‌توانید از طریق مراجعه به سایت به صورت آنلاین و مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها مراحل تغییر کارگزار ناظر را به اتمام برسانید.

کد خبر 430704

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =