پایان دپوی ۵۰ میلیون دلار کالای ممنوعه/ترخیص با ارز اشخاص

سرانجام پس از حواشی و اختلاف نظرهایی که در رابطه با تعیین تکلیف کالاهای گروه ۲۷ و ترخیص آن وجود داشت، تصمیماتی برای ترخیص آن‌ها طبق شرایط تعیین شده اخذ و در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش صدای بورس، گروه ۲۷ از گروه‌های کالایی با اولویت ارزی غیرفعال بود که با وجود واردات کالا قبل از ممنوعیت امکان ترخیص آن‌ها وجود نداشت و در سال گذشته بارها جریان این اقلام مانده در گمرک مطرح شد و مسئولان در گمرک ایران تأکید کردند که حداقل ۴۰ میلیون دلار از این دست کالاها به دلیل ماندگاری بیش از حد در گمرک و بنادر در آستانه فساد قرار گرفته و یا اینکه باید متروکه اعلام شود.

 پیش از آن طی مذاکراتی بین دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک و وزارت صمت جهت تعیین تکلیف این اقلام صورت گرفته بود، به هر حال حقوق مکتسبه ای برای صاحبان کالا وجود داشت که باید طبق آن اقدام می شد؛ در عین حال که طبق ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات امکان تعیین تکلیف کالای گروه ۲۷ وجود داشت، این در حالی است که طبق مفاد ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات وقتی کالایی مشمول افزایش سود بازرگانی یا ایجاد محدودیت و یا ممنوعیت شود اگر شرایط لازم را داشته باشد باید نسبت به ترخیص آن با «شرایط قبل از ممنوعیت» اقدام شود، براین اساس، طی مکاتباتی که بین گمرک و وزارت صمت، برای تعیین تکلیف کالاهای مذکور صورت گرفت، ترخیص این کالاها با رعایت سه شرط، مجاز و بلامانع اعلام شد ولی در هر صورت  به نتیجه ای نرسید.

در اواخر سال گذشته بحث کالاهای گروه ۲۷ جدی‌تر شد تا اینکه وزارت صمت در مقابل انتقاداتی که نسبت به اقدام به موقع برای تعیین تکلیف این کالاها مطرح بود اعلام کرد که  "کالاهای اساسی اولویت هستند نه کالاهای گروه ۲۷ " . با این وجود براساس آخرین تصمیم گیری که در روزهای پایان سال قبل در وزارت صمت صورت گرفته، تصمیماتی در این رابطه اخذ شده و ترخیص کالای گروه ۲۷ در دستور کار قرار گرفته است.

جزئیات ترخیص کالاهای گروه ۲۷

پیگیری موضوع از گمرک ایران با توضیحاتی از سوی مهرداد جمال ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- همراه بود و وی جزئیاتی از این تصمیمات را اعلام کرد.

وی با بیان این که اکثر کالاهای گروه ۲۷ دارای ثبت سفارش بوده و قبل از اعلام ممنوعیت وارد و دارای قبض انبار هستند گفت:  آخرین بررسی های گمرک ایران نشان می دهد که  ارزش این کالاها که به حدود ۵۰ میلیون دلار می‌رسد، مشمول محدودیت واردات به لحاظ شرایط ارزی کشور شده‌اند.

این مقام مسئول در گمرک ایران  افزود: طی بررسی و مذاکرات صورت گرفته مقرر شد برای آن دسته از  کالاهای گروه ۲۷ که ثبت سفارش آن قبل از اعلام ممنوعیت بوده و مراحل قانونی را طی کرده اند و  کالا به گمرک وارد شده مشروط به عدم هر گونه ویرایش در میزان وزن و ارزش ثبت سفارش و عدم درخواست تمدید ثبت سفارش، دفتر مقررات صادرات و واردات سازوکار اجرایی امکان تأیید ثبت سفارش‌های مربوطه را جهت ترخیص کالا به گمرک اعلام تا این سازمان نسبت به ترخیص کالا اقدام کند.

ارونقی در مورد نحوه تامین ارز کالاهای گروه ۲۷ نیز گفت: در این رابطه مقرر شده است بانک مرکزی نسبت به صدور کد ساتا صرفاً از محل ارز اشخاص برای ثبت سفارش‌های اعلامی دفتر مقررات صادرات و واردات ظرف ۴۸ ساعت اقدام کند.

به گفته وی صاحبان کالاهای گروه ۲۷ می توانند جهت تعیین تکلیف و ترخیص کالای خود به محض طی مراحل فوق و اخذ کد رهگیری بانک، به گمرکات اجرایی کشور مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، ماشین آلات راهسازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، کمپوت آناناس برخی اقلام، از انواع زیاد کالاهایی هستند که در قالب گروه ۲۷ اکنون در گمرک مانده‌اند.

گروه ۲۷ از گروه های کالایی بود که ممنوعیت واردات آن از سوی وزارت صمت و بدون تصمیم دولت اتخاذ شده بود، این در حالی است که کالاهای ممنوعه در سه بخش «ممنوعه شرعی»، «ممنوعه قانونی» و «ممنوعه دولتی» تقسیم می‌شوند که در سال ۱۳۹۷ بخشی از کالاها به دلیل شرایط موجود در کشور، توسط دولت و ستاد اقتصاد مقاومتی ممنوع اعلام شد از جمله کالاهای گروه ۴ . بر این اساس بعد از ممنوعه اعلام شدن واردات کالاهای گروه ۲۷ مسئولان گمرک ایران تاکید داشتند که  هرآنچه قرار است با ممنوعیت  مواجه شود باید طبق مستندات قانونی و اعلام از سوی مرجع ذیصلاح بوده و ابلاغ شود نه این‌که زمانی وزارت صمت خود راساً نسبت به ممنوعیت ورود یک کالا در یک مقطع اقدام کرده و زمان دیگر آن را آزاد اعلام کند و مشخص نیست شکل‌گیری گروه کالایی ۲۷ و «اولویت ارزی غیرفعال»   برچه اساسی بوده است.
 

منبع: ایسنا

کد خبر 430697

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =