الگوی مثلث ادامه دهنده در بورس چیست؟ (تحلیل تکنیکال)

الگوی مثلث ادامه دهنده شامل الگوی مثلث متقارن، مثلث افزایشی، مثلث کاهشی است و اغلب جزو الگوهای ادامه دهنده محسوب میگردند ولی در عمل گاهی اوقات شباهتی به الگوهای برگشتی نیز دارند.

الگوی مثلث در بورس چیست؟

الگو مثلث ادامه دهنده و الگوهای ادامه‌ دهنده در تحلیل تکنیکال این موضوع را خاطر نشان می ‌سازند که در طی فعالیت ‌های قیمت، روندهای خنثی تنها یک توقف مقطعی قیمت ‌اند و پس از آن روند دوباره در همان مسیر پیشین به حرکت خودش ادامه می ‌دهد.

انواع الگوهای ادامه‌ دهنده در تحلیل تکنیکال

به طور کلی سه نوع الگوی کلی مثلث در انواع نمودار جهت انجام تحلیل تکنیکال سهام حضور دارد که در ادامه به بررسی این مدل از الگوها می‌ پردازیم:

  1. مثلث متقارن
  2. مثلث افزایشی
  3. مثلث کاهشی

الگوی مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال

در الگو مثلث ادامه دهنده متقارن دو ضلع با شیب برعکس ولی متقارن موجود است و ضلع افقی ندارد! الگوی مثلث متقارن هم جزو الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال است ولی در این الگو نیز احتمال دارد ضلع بالا و پایین بشکند! ولی تا هنگامی که شکست انجام نپذیرد تقریبا توانایی اظهار نظر موثر نیست. ولی توجه نمایید که در این الگو نیز نظیر مثلث افزایشی یا کاهشی انتظار می رود که ضلع در سمت خود روند شکسته گردد. به تصویر زیر توجه نمایید همان طور که مشاهده می کنید:

زمانی الگوی مثلث متقارن ایجاد می‌ گردد که خریداران و فروشندگان آن قدر توانایی نداشته باشند تا روند را مشخص کنند و این موضوع منجر به تشکیل الگو مثلث ادامه دهنده می ‌شود.
مثلث متقارن در اغلب مواقع یک نوع الگوی ادامه دهنده است. این الگو به شکل یک توقف در مسیر موجود به حساب می‌ آید که بعد از آن، روند مجدد از سر گرفته می ‌شود. در شکل پیشین، روند قبلی به طور صعودی است و به همین خاطر انتظار داریم پس از مکث ایجاد گردد، ادامه روند نیز کماکان صعودی باشد. اگر روند پیشین نزولی بوده به همین منوال انتظار روند نزولی را پس از توقف داریم.

الگوی مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال

برای رسم این مثلث حداقل به 4 نقطه نیازمندیم. از آن جایی که جهت رسم هر خط روند، احتیاج به دو نقطه است، پس برای رسم دو خط همگرا لا می ‌بایستی که هر خط حداقل دو نقطه از خط روند را لمس بنماید.

الگوی مثلث ادامه دهنده ترکیب جذابی از قیمت و زمان است. دو خط نزدیک شونده، در واقع محدوده قیمت الگو را بیان می ‌کند و از پیش می‌توان فهمید که در چه نقطه ‌ای الگو تمام می گردد و با شکستن خط روند بالایی (البته در روندهای صعودی) مجدداً به روند پیشین باز می ‌گردد. همین طور با اندازه‌گیری نمودن عرض این الگو می‌شود زمان رخداد این رخداد را هم به دست آورد.

در الگو مثلث ادامه دهنده متقارن دقت نمایید اگر قیمت به یک پنجم نقطه پایانی مثلث نزدیک گردد اما همچنان خطی شکسته نشود این الگو تقریبا بی اعتبار است و سیگنالی هم از آن دریافت نمی‌گردد. ولی مثلث متقارن چه هنگامی سیگنال می‎دهد؟ فقط در صورتی از مثلث متقارن سیگنال دریافت می ‌نماییم که یکی از خطوط بالا یا پایین مثلث که به شکل خط مقاومت یا خط حمایتی است توسط کندل‌ ها بشکند و سپس یک کندل دیگر نیز آن را تایید بکند.

الگوی مثلث افزایشی در تحلیل تکنیکال

الگو مثلث ادامه دهنده افزایشی که به آن مثلث صعودی در بورس نیز گفته می ‌شود هنگامی تشکیل می گردد که یک خط مقاومتی افقی در بالا و خط حمایتی روندی در قست پایین نمودار شکل بگیرد. در اصل الگو مثلث افزایشی هنگامی شکل می‌گیرد که خریداران توانایی کافی جهت عبور از سطح مقاومتی را ندارند و خریداران نیز قادر به سفارش گذاری از سطح معین نیستند اما به مرور زمان قیمت را به جهت بالا هدایت می‌ نمایند.

الگوهای ادامه ‌دهنده در تحلیل تکنیکال

الگو مثلث افزایشی در کاربرد تحلیل تکنیکال همان‌ طور که در عکس بالا مشاهده می ‌نمایید، خریداران توانا به عبور از خط مقاومت نیستند، اما هنوز هم کف‌ های شکل گرفته کوتاه ‌تر نسبت به کف های پیشین است و در آخر هم خریداران موفق به شکستن خط مقاومتی و حتی قادر به ادامه روند صعودی می شوند. به دیگر سخن، در این الگو خریداران رفته رفته قدرتمند شده و به دلیل این‌که قیمت کف، روی خط روند صعودی واقع شده و آن‌قدر نیز به سطح مقاومت فشار می آورد تا سرانجام از خط مقاومت عبور نماید.

اگر تجربه مورد نیاز در زمینه سرمایه گذاری در بازار بورس و تحلیل تکنیکال دارا باشید حتماً می‌دانید که از لحاظ علم تکنیکال در انواع بازارهای مالی هیچ 100 درصدی میسر نیست و همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید احتمال دارد خط مقاومتی تا آن حد قوی باشد که خریداران توانایی شکستن و عبور نمودن از خط مقاومت را نداشته باشند.

الگوی مثلث در بورس

الگوی مثلث کاهشی در تحلیل تکنیکال

در الگو مثلث ادامه دهنده کاهشی یا به عبارت دیگر نزولی خط افقی حمایتی در پایین نمودار و مثلث خط روند مقاومتی در بالا تشکیل می ‌گردد. الگوی مثلث کاهشی نظیر آن ‌چه در عکس زیر مشاهده می ‌کنید، بیانگر این است که قیمت به کندی در حال نزول است و رفته و رفته فروشندگان در حال در دست گرفتن نبض قدرت بازارند و در بیشتر وقت ها خط حمایت را می‌شکند و بازار نزولی می ‌شود. همان‌ طور که در بالا بیان شد، هیچ چیز در بازار بورس و تحلیل ‌های بازارهای مالی و سرمایه گذاری 100 درصدی نیست و احتمال دارد در بعضی از مواقع هم خط مقاومت به حدی قوی باشد که قیمت به آن برخورد نماید و به سرعت برگردد و شروع به صعود کند.

الگوهای مثلث معمولا از الگوهای ادامه دهنده به شمار می روند ولی گاهی اوقات نظیر الگوهای برگشتی هم عمل می‌نمایند. الگو مثلث ادامه دهنده نشان دهنده این است که روندهای خنثی در طی فعالیت‌های قیمتی، چیزی به جز یک توقف مقطعی قیمت نیستند و بعد از آن روند دوباره در همان مسیر پیشین خودشان به حرکت ادامه می ‌دهند. این مسئله وجه تمایز ویژه این نوع الگو با سایر الگوهای برگشتی است. تمایز دیگر الگوهای برگشتی با سایر انواع الگو مثلث ادامه دهنده در طول دوره زمانیشان است. الگوهای برگشتی اغلب در زمان طولانی‌ تری شکل می ‌پذیرند حال آن‌ که مدل ادامه دهنده بیشتر در زمان ادکی ایجاد می ‌گردد و عموماً نیز در رده الگوهای کوتاه مدت یا حتی میان مدت طبقه بندی می‌ گردند.

الگوی مثلث در بورس چیست


اهمیت حجم معاملات در الگوی مثلث ادامه دهنده در بورس

حجم معاملات همزمان با نوسان قیمت در الگو مثلث ادامه دهنده و نزدیک گشتن به راس آن کاهش پیدا می ‌کند. همزمان با نفوذ دامنه قیمت در مسیر خط روند، یعنی هنگامی که الگو تکمیل می ‌گردد، حجم معاملات نیز می بایستی به صورت قابل ملاحظه ‌ای دارای افزایش چشم گیر باشد. حرکت برگشتی اغلب با فعالیت بیشتر نرخ قیمت در زمان از سرگرفتن ادامه مسیر روند و همراه با حجم معاملات کتر یا به عبارت دیگر سبک ‌تری انجام می‌ گردد.

به دو نکته مهم دیگر درباره حجم معاملات می‌بایستی توجه بکنید. در الگوهای برگشتی اغلب در حرکات صعودی، حجم معاملات، نقش ویژه‌تری در برابر حرکات نزولی دارد. به همین جهت است که افزایش حجم در واقع از ضروریات از سرگیری یک روند صعودی در تمامی انواع گونگون الگوهای تثبیتی بازار است.

حجم معاملات در الگوی مثلث ادامه دهنده در بورس

دومین نکته مهم و ویژه درباره حجم معاملات این است که اگر چه مقدار و میزان حجم معاملات در طی دوران شکل ‌گیری الگوی مثلث ادامه دهنده کاهش می ‌یابد اما اغلب بررسی دقیق حجم معاملات بورس می تواند راهنمای بسیار خوبی باشد درباره این که آیا حجم معاملات در هنگام حرکات افزایشی قیمت در بازار سنگین‌ تر است یا در زمان حرکات کاهشی قیمت است که تفاوت چشم گیری دارد. مثلاً در یک روند افزایشی احتمال دارد در زمان صعود نمودن قیمت، معاملات سنگین‌تری نسبت به شرایط نزول قیمت انجام پذیرد.

چکیده:

به طور کلی سه نوع الگوی کلی در انواع نمودار جهت تحلیل تکنیکال حضور دارد مثلث متقارن، مثلث افزایشی و مثلث کاهشی. در الگو مثلث ادامه دهنده متقارن دو ضلع با شیب برعکس متقارن موجود است و ضلع افقی ندارد. در الگو کاهشی یا به عبارت دیگر نزولی خط افقی حمایتی در پایین نمودار و مثلث خط روند مقاومتی در بالا تشکیل می ‌گردد.

کد خبر 430582

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =