۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
بورس پیشتاز می شود

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ بازدهی بیشتری از بازارهای موازی برای سرمایه گذاران خواهد داشت .

به گزارش صدای بورس، مولفه های بنیادی و غیر بنیادی که موثر بر تصمیمات فعالین بازار سرمایه هستند ، چشم انداز منفی برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ را متصور نمی کند . یکی از این مولفه‌ها نرخ ارز است. با توجه به رشد نقدینگی که در حال حاضر بیش از میانگین تاریخی آن هست و نقدینگی که با رشد اقتصادی همراه نیست سرانجام باعث افزایش سطح عمومی قیمتها یا تورم می شود  که یکی از مهمترین مولفه های رشد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰خواهد بود .. باید بپذیریم که همچنان چشم‌انداز تورمی کشور صعودی است.

در کنار رشد نقدینگی می‌توان بودجه هزینه زا سال ۱۴۰۰ را مزید علت دانست جهت افزایش نرخ تورم و صد البته افزایش نرخ ارز .ارزی که درست است که به سیاست‌های خارجی واکنش نشان می دهد اما این واکنش ها مقطعی است . باید در نظر بگیریم که در بحث سیاست های خارجی به نظر در نیمه اول سال ۱۴۰۰ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد لذا از این جهت کاهش قیمت ارز بعید است . مولفه بعدی که در رابطه با بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ بسیار مهم خواهد بود قیمت‌های جهانی است .

قیمت های جهانی که با کمتر شدن اثر کرونا به افزایش تقاضا واکنش مثبت نشان داده و همچنین افزایش تورم جهانی حاصل از تزریق پول برای مقابله با اثرات زیانبار کرونا ، دیگر عاملی است که در سال ۱۴۰۰ می‌تواند به کمک افزایش قیمت های جهانی بیاید .

افزایش مدیریت شده دامنه نوسان قیمت در بازار سرمایه باعث کاهش ارتباطات و تصمیمات هیجانی و تصمیمات مبتنی بر صف خواهد شد. همچنین کاهش این نوع التهابات قاعدتاً باعث وزن دهی بیشتر به تحلیل در انتخاب سهم میشود. از سوی دیگر . انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه یکی از موضوعات مهم برای تعیین روند بازار سرمایه خواهد بود.

به نظر با توجه به نفوذ قابل ملاحظه ای که بازار سرمایه در سال ۹۹ در جامعه کسب کرد از این جهت به نظر می رسد هر طیفی با هر نگاه سیاسی که پیروز انتخابات شود می باید این نگاه ویژه به بازار سرمایه داشته باشد .از طرف دیگر سال ۹۹ هرچند با مدیریت ضعیف، اما به دولتمردان، تامین مالی از طریق بازار سرمایه را به خوبی یاد داد.

لذا دولت جدید در سال ۱۴۰۰ نیز می بایدبا درس گرفتن از اشتباهات دولت قبلی با یک بازی برد برد بتواند باعث رونق منطقی بازار سرمایه و تأمین مالی صحیح از بازار سرمایه شود . در مجموع انتظار می رود سال ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه سالی خوب و پیش‌بینی می شود  که نیمه دوم ۱۴۰۰ از نیمه اول بازدهی بیشتری نسبت به بازار های موازی کسب کند .

پیمان حدادی

کارشناس بازار

کد خبر 430448

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نیمه نخست بورس ۱۴۰۰ بهتر است یا دوم؟

    نیمه نخست بورس ۱۴۰۰ بهتر است یا دوم؟

    در ادامه موشکافی سوالات مهم بورس سال ۱۴۰۰، اینکه نیمه اول یا دوم بازار سهام بهتری را شاهد هستیم اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارد. نکته جالب آنکه در نظرسنجی از ۱۰۰ صاحبنظر، تقریبا آرای نزدیک به همی دیده می‌شود. ابهامات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و برجام برخی را نسبت به نیمه دوم سال امیدوار کرده و گروهی رفتار سنتی سهام در دو فصل ابتدایی سال را بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند.

  • انقلاب در بازار سرمایه/ پیش بینی بورس ۱۴۰۰

    انقلاب در بازار سرمایه/ پیش بینی بورس ۱۴۰۰

    سال پر فراز و نشیب ۱۳۹۹ در بازار سرمایه علیرغم سود و زیانی که برخی از فعالان تجربه کردند، آموزه های ارزشمندی نیز در بر داشت که سیر تکاملی توسعه و تعالی فرهنگ بازار سرمایه و تعمیق آن را سرعت و قوت بیشتری داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 22
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    دقیقا درسته اما اعتماد مردم از بازار بورس کاملا سلب شده اعتماد رو چه جور میخوان برگردونن .
  • حمید IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    تو رو خدا یه فکری کنید چند ماه دیگه وقت خونم تموم میشه تمام سرمایه مو گذاشتم تو بورس رحم کنید
  • حسین زاده IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    0 0
    اقای حدادی به گونه ای قضاوت کرد،که گویی در مورد بازار بورس المان ولوکزامبورگ بحث میکند. ایشان دخالت دستوری نهادهای مافیایی، رانت‌ها، فساد مدیران بورس در قیمت گذاری سهام وغیره را کنار گذاشتند. مردم احمق نیستند ، بورس ایران هیچوقت به شکوفایی اواسط سال 99 برنخواهد گشت . اینبار مردم نفس بورس را خواهند گرفت..