۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
سناریوی محتمل بازار در سال ۱۴۰۰

پیش‌بینی کارشناسان حکایت از آن دارد که اگر پیشران‌های کلان و بین‌المللی لازم برای رشد فراهم شود بستر برای رشد بازار مهیا است . همچنین در صورت حمایت ذینفعان داخلی و سیاست‌گذار پولی کشور احتمال اینکه در سال ۱۴۰۰ بازار متعادلی را شاهد باشیم یکی از گزینه‌های محتمل پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آینده خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، مهدی قلی‌زاده، مشاور سرمایه‌گذاری و تأمین مالی بانک کارآفرین با اشاره به دلایل قطعی نبودن پیش‌بینی‌های وضعیت بازار سرمایه گفت : عدم قطعیت‌های زیادی برای سال ۱۴۰۰ وجود دارد که مانع از پیش‌بینی فضای بازار سرمایه برای سال آتی می‌شود از جمله تغییرات قوه اجرایی کشور، نحوه تعامل ایران و آمریکا،  دیپلماسی کشور در سطح منطقه، تایید FATF ، سیاست‌های پولی بانک مرکزی، قمیت جهانی نفت، نرخ ارز و غیره؛ از این رو نگاه سناریویی به تحولات سال آتی بازار سرمایه رویکرد الزامی به نظر می‌رسد.

قلی زاده ادامه داد: با توجه به این که در شش ماهه اول سال۱۴۰۰ فضای سیاسی، مهم‌ترین عامل موثر بر فضای بازارها خواهد بود بازار نوسانی در محدوده تعادلی بازار محتمل‌تر است و با توجه به نظرات متخصصان فاندامنتال و تکنیکال، شاخص کل در محدوده یک میلیون دویست تا یک میلیون ششصد واحدی در نوسان خواهد بود.  البته بعد از تعیین تکلیف سیاست‌های دولت جدید مقداری از عدم قطعیت‌های بازار در نیمه دوم سال کاسته خواهد شد و در صورت وقوع سناریوی بهبود فضای بین‌الملل و کاهش نرخ ارز، افت قیمت سهام وابسته به دلار موجب افت شاخص کل و از سویی رشد سهام غیردلاری موجب برگشت دوباره به نقطه تعادلی خواهد شد.

مشاور سرمایه‌گذاری و تأمین مالی بانک کارآفرین با اشاره به سناریوی افزایش تنش‌های سیاسی تصریح کرد : در سناریوی افزایش تنش‌های بین‌المللی و سیاسی شاهد افزایش نرخ دلار و انتظارات تورمی مجدد در جامعه خواهیم بود که ممکن است موجب حرکت دوباره شاخص کل به سمت اهداف بالاتر شود.البته با توجه به این که در سال آینده بخش قابل توجهی از مردم جهان در برابر کرونا واکسینه خواهند شد انتظار رشد سهام کامودیتی محور بازار نیز وجود دارد.

او گفت: در کل می‌توان گفت پیشران‌های کلان و بین‌المللی رشد بازار مهیا هستند که در صورت حمایت ذینفعان داخلی و سیاست‌گذار پولی کشور بازار متعادل سناریوی محتمل و تحقق‌پذیرتری خواهد بود.

این کارشناس بازار معتقد است؛ سال آینده بازار سرمایه ایران، سرمایه‌گذاران محتاط‌تر و معقول‌تری خواهد داشت و سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم می‌تواند با تشویق و آموزش محقق شود.  البته نکته حائز اهمیت دیگر، آشنایی مردم با بازارهای مالی بین‌المللی به خصوص بازار رمزارزها است که در صورتی که سیاستگذار داخلی موفق به بازگرداندن اعتماد و سرمایه اجتماعی از دست رفته خود نشود به احتمال زیاد گرایش مردم به بازارهای بین‌المللی رونق بیشتری خواهد یافت.

قلی‌زاده تصریح کرد: همچنین استفاده از مشاوران مالی مورد تایید و افزایش سواد رسانه‌ای می تواند در برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری مردم نقش حیاتی ایفا کند و مانع از گرفتاری آنها در تبلیغات و توهمات فضای مجازی در گرایش به بازارهای پرریسک بین‌المللی شود. البته نباید سناریوهای شگفتی ساز و آیتم سیاه بازارها را فراموش کرد . بر این اساس باید مدیریت ریسک و تنوع‌سازی سبد را بیش از پیش برای سال ۱۴۰۰ ترویج و آموزش داد.

کد خبر 430441

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =