۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
فرصت‌هایی برای بهبود

بررسی عملکرد شاخص کل در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که بازار سرمایه علی رغم فراز و نشیب‌های زیادی که در سال ۱۳۹۹ داشت ؛ توانسته بازدهی قابل قبولی به نسبت بازارهای موازی ایجاد کند.

به گزارش صدای بورس با این حال عوامل متعددی بر بازار سرمایه ایران تاثیرگذار است که بررسی برخی از اصلی ترین آنها از جمله قیمت‌های جهانی، انتخابات ریاست جمهوری، نرخ ارز، مناقشات سیاسی داخلی و مسائل بین‌المللی می‌تواند چشم انداز مناسبی از روند آتی بورس به سهامداران ارائه دهد.
برخی از این عوامل نظیر بهبود قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و چشم انداز مثبت پیش‌بینی شده برای آن توسط موسسات معتبر بین‌المللی و کاهش مناقشات سیاسی داخلی و خارجی که منجر به کاهش ریسک سیستماتیک می‌شود را میتوان به عنوان فرصت برای بازار سرمایه در نظر گرفت. همچنین نرخ ارز نیز می‌تواند تحت تاثیر کاهش ریسک سیستماتیک روند با ثباتی را طی سال ۱۴۰۰ طی کند که این موضوع بر کلیت اقتصاد کشور مهم و تاثیرگذار است.البته در این روند مراکز جهانی مثل بانک جهانی ، کارشناسان داخلی و مقامات مسئول برای سال آینده اقتصاد ایران رشد اقتصادی مثبتی را پیش‌بینی کرده‌اند که این موضوع در کنار گزارشات خوب شرکت‌ها می‌تواند سوخت مناسبی برای تقویت بازار سهام به شمار آید. از طرف دیگر عواملی این بازار را تهدید می‌کند؛ رفتارهای هیجانی فعالان بازار که به اخبارهای سیاسی و نه لزوما اقتصادی وزن زیادی می‌دهند و بدون در نظر گرفتن شرایط موثر بر سودآوری شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش هیجانی می‌کنند. همچنین ابهام در نحوه معاملات سهام عدالت ازجمله این موارد مهم است که می‌تواند سبب سردرگمی فعالین بازار شود. در این میان، هر یک از بخش‌های مختلف درگیر موضوع، نظیر فعالین بازار سرمایه و ارکان تصمیم ساز در این حوزه، وظایفی به عهده دارند که انجام دادن آن می‌تواند منجر به بهبود روند معاملات و رسیدن به تعادل در بازار سرمایه شود. بطور مثال فعالین تازه وارد به بازار سرمایه می‌توانند از طریق مراجعه به نهادهای مالی متخصص در این حوزه نظیر کارگزاری‌ها، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و نیز شرکت‌های سبدگردان آموزش‌های لازم را دیده و در بازار سرمایه به‌صورت غیرمستقیم، ازجمله خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا تشکیل سبد سهام (پرتفوی) به‌منظور پوشش ریسک ، حضور داشته باشند. همچنین ارکان‌های تصمیم ساز نیز می‌توانند از طریق گسترش فرهنگ سهامداری در اقصی نقاط کشور، بهبود زیرساخت‌های معاملاتی، تاکید بیشتر بر شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها و افشای اطلاعات به نحو بهینه و گسترش و تنوع‌بخشی به ابزارهای مالی به‌منظور رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال سبب افزایش جذابیت بازار سرمایه و ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور شوند.در مجموع به نظر می‌رسد بورس در سال ۱۴۰۰ مثل بورس امسال از نظر میزان بازدهی نتواند یک رشد سه رقمی را محقق کند اما با در نظر گرفتن عوامل موثر برآن حداقل پیش‌بینی می‌شود یک رشد معقول، منطقی و تدریجی را پشت سر بگذارد. همچنین سهامداران دیگر روزهای رشد شارپی و روزهای ریزش پی در پی شاخص بورس را مشاهده نکنند و به جای آن به یک رشد متعادل‌تر دل ببندند.

امیرتقی خان تجریشی، مدیر عامل گروه توسعه ملی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430420

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • انقلاب در بازار سرمایه/ پیش بینی بورس ۱۴۰۰

    انقلاب در بازار سرمایه/ پیش بینی بورس ۱۴۰۰

    سال پر فراز و نشیب ۱۳۹۹ در بازار سرمایه علیرغم سود و زیانی که برخی از فعالان تجربه کردند، آموزه های ارزشمندی نیز در بر داشت که سیر تکاملی توسعه و تعالی فرهنگ بازار سرمایه و تعمیق آن را سرعت و قوت بیشتری داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =