چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه برای سال آینده

یک کارشناس بازار سرمایه به افت و خیزهای اخیر شاخص بورس در بازار سهام اشاره کرد و گفت: اکنون با توجه به انتشار گزارش مالی شرکت‌ها و قیمت فعلی ارز در کشور می توان گفت بسیاری از شرکت‌ها بعد از اصلاح به قیمت‌هایی رسیده‌اند که برای خرید، ارزنده و ارزان هستند.

به گزارش صدای بورس، سهیل کلاهچی، کارشناس بازار سرمایه امروز (چهارشنبه) با اشاره به چشم‌انداز مثبت برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰،  افزود: سال آینده شاهد برخی از اتفاق‌های مهم مانند انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم که این موضوع می‌تواند بر اقتصاد و بازار سرمایه کشور تاثیرگذار باشد.

 وی اظهار داشت: برخی از سهام شرکت‌ها با توجه به ارزش ذاتی خود نباید با چنین قیمتی در بازار مواجه باشند بلکه باید بهای آنها بیش از قیمت های فعلی باشد؛ بنابراین اکنون می توان گفت بازار از ارزندگی لازم برای رشد برخوردار است.

کلاهچی با بیان اینکه طبیعت بازار سرمایه این است که وقتی روندی پرقدرت در بازار شکل می گیرد همه سهم ها همسو با یکدیگر در مسیر صعودی قرار می گیرند، گفت: این اتفاق در روند نزولی هم رخ می دهد، زمانی که جو بازار منفی می شود قیمت سهام همه شرکت ها رو به پایین  حرکت می کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به وجود چنین شرایطی در بازار می توان امیدوار بود که بورس در سال آینده حرکت مثبتی را در پیش بگیرد و و روزهای خوشی را در این بازار شاهد خواهیم بود اما سهامداران نباید در انتظار رشد بازار همانند روند بازار در سال ۹۹ باشند بلکه کلیت بازار روند صعودی معقولی را در پیش می گیرد.

وی با بیان اینکه متغیرهای مختلفی تاثیرگذار بر بازار سهام هستند، گفت: مساله برجام به عنوان مهمترین متغیری محسوب می شود که توجه زیادی به آن می شود.

کلاهچی اظهار داشت: در مورد برجام صحبت های ابتدایی اتفاق افتاده و مسایل ضد و نقیضی در این زمینه شنیده می شود که ممکن است برجام به حالت قبل باز گردد و حتی شاید مذاکرات جدیدی در این زمینه صورت گیرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این موضوع به دلیل احتمال کاهش نرخ ارز باعث ترس فعالان بازار شده است.

وی تاکید کرد: یک سری صحبت ها در مورد احتمال کاهش نرخ ارز تا قیمت ۱۰ هزار تومان مطرح شده بود که به نظر می رسد نرخ دلار بعد از کاهش به قیمت ١٠ هزار تومان نرسد و  در محدوده ۲۰ هزار تومان باقی بماند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در صورتی که برجام به حالت قبل بازگردد در آن آن قیمت ارز می تواند به عنوان یکی از پیامدهای تهدیدکننده بازار باشد اما با این اتفاق مسایل دیگری پیش می آید که می تواند بر روند بازار تاثیر مثبتی داشته باشد.

کلاهچی با بیان اینکه در کنار صنایع صادرات محور در برخی دیگر از صنایع هم می توان شاهد اثر مثبت برداشته شدن تحریم ها بود، گفت: با توجه به نقل و انتقالات مالی، برداشته شدن تحریم ها می تواند به نفع سهام بانکی باشد و به طور حتم روی سهام این گروه هم اثر مثبت خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در کنار این موضوع برخی دیگر از شرکت های تولیدی مانند شرکت‌های خودروسازی وجود دارند که می توانند قراردادهایی را با شرکت های خارجی داشته باشند؛ این موضوع می تواند بر روند این گروه ها تاثیر مثبت داشته باشد و باعث افزایش قیمت سهام آنها شود.  

وی خاطرنشان کرد: صحبت های مطرح شده فقط یک نوع پیش بینی است و سهامداران نباید با کوچکترین اتفاقی به سمت خرید این سهام پیش بروند و باز هم اقدام به تصمیم‌گیری‌های هیجانی در این بازار کنند.

کلاهچی گفت: چشم اندازی که برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ وجود دارد چشم اندازی مثبت است، گفت: در سال ۱۴۰۰ شاهد برخی از اتفاق های مهم مانند انتخابات ریاست جمهوری هستیم و احتمال اینکه ریاست جمهوری آینده بخواهد سیاست های جدید را به کار گیرد وجود دارد؛ بنابراین این موضوع بر اقتصاد و بازار سرمایه کشور می‌تواند تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی رخ می دهد اما طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته بازار رو به مثبت حرکت خواهد کرد.

کلاهچی با بیان اینکه نکته دیگر  که در سال ۱۴۰۰ بسیار حائز اهمیت است و باید توجه ویژه ای به آن شود، احتمال ورود کشور به دوران رکود اقتصادی است، گفت: نشانه های آن را از الان در کشور شاهد هستیم و در سال های قبل تجربه وجود چنین رکود اقتصادی را در کشور داشته ایم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: رکودی که در کشور رخ می دهد رکود همراه با تورم است، به همین دلیل می توان افزایش قیمت هایی را بنا بر رشد تورم در سال ۱۴۰۰ تجربه کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این شرکت ها از  دارایی هایی برخوردارند که قیمت آنها با تورم افزایش می یابد؛ به همین دلیل این شرکت ها برای سرمایه گذاری دارای ارزندگی هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 430406

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کمتر می‌شود

    اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کمتر می‌شود

    یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش اثر تحریم ها بر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: با تمرکز بر موضوع "کیفی سازی تولیدات" انتظار می‌رود به رقمی بالاتر از رشد ۳.۲ درصدی اقتصاد در این سال دست یابیم که توسط صندوق بین المللی پول پیش بینی شده است.

  • انقلاب در بازار سرمایه/ پیش بینی بورس ۱۴۰۰

    انقلاب در بازار سرمایه/ پیش بینی بورس ۱۴۰۰

    سال پر فراز و نشیب ۱۳۹۹ در بازار سرمایه علیرغم سود و زیانی که برخی از فعالان تجربه کردند، آموزه های ارزشمندی نیز در بر داشت که سیر تکاملی توسعه و تعالی فرهنگ بازار سرمایه و تعمیق آن را سرعت و قوت بیشتری داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =