عملکرد مثبت صندوق سرو در افزایش سرمایه‌ سهامداران

با فرا رسیدن فصل بهار و تعطیلات نوروزی، اغلب افراد به مسافرت می‌روند. اما به دلیل وضعیت کرونایی این روزهای کشور، از این موهبت همگانی محروم شده‌اند. بنابراین استراحت در منزل و دور شدن کامل از همه‌ی مشغله‌ها تنها کاری است که می‌توان در این ایام انجام داد.

به گزارش صدای بورس، با فرا رسیدن فصل بهار و تعطیلات نوروزی، اغلب افراد به مسافرت می‌روند. اما به دلیل وضعیت کرونایی این روزهای کشور، از این موهبت همگانی محروم شده‌اند. بنابراین استراحت در منزل و دور شدن کامل از همه‌ی مشغله‌ها تنها کاری است که می‌توان در این ایام انجام داد.

با رونق بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ حضور مردم در این بازار شدت گرفت به گونه‌ای که اکنون   ۶۰میلیون سهامدار درکشور وجود دارد. اما با ریزش بازار سهام از دهه سوم مرداد ماه، روزهای تلخی برای بسیاری از سهامداران رقم خورد. در این بین مدیریت سبد سهامی افراد با شرایط حاکم بر بورس امری بسیار دشوار بود.

حال که تعطیلات نوروزی در پیش است، بسیاری از این افراد ترجیح می‌دهند که برای مدت ده روز هم که شده از این بازار فاصله گرفته و بیشتر از این خود را درگیر بررسی تابلوهای معاملاتی نکنند. اما اگر بخوهیم در این مدت سود بازار را از دست ندهیم چه؟ به کمک چه ابزاری می‌توانیم حین استراحت از پتانسیل سود نهفته در بازار منفعت ببریم؟

یکی از این ابزارها صندوق‌های سهامی هستند که بسته به پیشینه‌ای که دارند، می‌توانند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را تسهیل کنند.  

چرا صندوق‌های سهامی؟

· امکان سرمایه‌گذاری در سهم ها بدون صرف زمان مضاعف

· تنوع در دارایی‌های مورد سرمایه‌گذاری

· شفافیت اطلاعات زیر نظر سازمان بورس

· نقدشوندگی بالا

اما این صندوق‌ها باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشند که بتوان سرمایه‌هایی که به زحمت به دست می‌آیند را به آن‌ها سپرد. مدیریت فعالانه و حفظ و افزایش سرمایه‌های مشتریان دو ویژگی مهم برای صندوق‌های سهامی است. با افزایش شاخص کل بورس، شاید بسیاری از صندوق‌ها بازدهی‌ نسبتا خوبی را بدست آورده باشند اما در هنگام ریزش تاریخی بورس تهران، کمتر صندوقی توانسته سرمایه‌ مشتریان خود را حفظ کند. از سوی دیگر این صندوق‌ها بوسیله مدیریت ریسک و مدیریت فعالانه دارایی قادر به انجام این این کار هستند.

اگر نگاهی به صندوق‌های سهامی بیندازیم، یکی از صندوق‌هایی که توانسته هر دو ویژگی بالا را داشته باشد، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی سرو سودمند مدبران است.

صندوق سرو

· پربازده‌ترین صندوق سهامی کشور

· دارای کارآمدترین مدیران بازار سرمایه کشور

· مدیریت ریسک اصولی

· عملکرد مناسب بازارگردان

· دارای ارتباطات گسترده جهت شناسایی بهترین فرصت‌های بازار

· مدیریت فعالانه در بازار ریزشی


همانطور که در نمودار زیر مشخص است، صندوق سرو نسبت به ۲ صندوق سهامی مشابه خود کمتر از یک بیستم ریزش داشته است. درحالیکه شاخص کل ریزش ۵۰ درصدی را تجربه کرده، صندوق سرو ریزشی کمتر از ۱% را از تاریخ ۲۰ مرداد نشان می‌دهد.

صندوق سرو (نمودار با رنگ سبز) از زمان شروع ریزش بازار سهام (۲۰مرداد) تنها  ۰.۲۵درصد کاهش پیدا کرده است. اما دو صندوق آوا (رنگ آبی) و ارزش (رنگ قرمز) به ترتیب بیش از ۳۳ درصد و ۲۱ درصد در این مدت ریزش داشته‌اند. در واقع صندوق سرو با مدیریت فعالانه خود در بازار ریزشی، توانسته سرمایه‌های مشتریان خود را حفظ کند؛ کاری که کمتر صندوقی شاید بتواند انجام دهد.

                          مرداد ۹۹                  اسفند ۹۹          

· درصد ریزش شاخص                          ۵۰%

· درصد ریزش صندوق آوا                       ۳۳ %

· درصد ریزش صندوق ارزش                   ۲۱%                    

· درصد ریزش صندوق سرو                     ۰.۲۵%

=

در نمودار زیر نیز عملکرد بازارگردان این صندوق را مشاهده می‌کنید. همانطور که از تعداد سهامی که بازارگردان این صندوق دراختیار دارد مشخص است، بازارگردان آن نیز با عملکردی مناسب علاوه بر حفظ نقدشوندگی صندوق، توانسته به خوبی در کنترل قیمت صندوق حول ارزش ذاتی آن یاری رسان تیم تحلیلگر این صندوق باشد.

حال شاید بتوان به صورت جدی‌تر به سپردن سرمایه‌های خود به این صندوق فکر کرد و با خیال راحت از تعطیلات نوروزی لذت برد.

کد خبر 430344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =