۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
فقط اوراق مقصر نیستند

درخصوص شائبه‌ای‌که انتشار اوراق بدهی را عامل ریزش‌های بازار در هفته‌های اخیر می‌داند، باید گفت زمانی امکان تأمین مالی از سمت دولت و حاکمیت در بازار سرمایه وجود دارد که حداقل فضای رونق در بازار سرمایه وجود داشته باشد و به تعبیری بازار به حد کافی برای چنین مسئله‌ای آمادگی داشته باشد.

به گزارش صدای بورس، اگر باید رقم‌های قابل توجه‌تری از بازار سرمایه تأمین مالی صورت بگیرد ضرورت داردکه در ابتدا بازار به حد کافی توسعه و گسترش پیدا کند. در شرایطی که چندین ماه است بازار در آن به سر می‌برد، در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بازار طی این مدت خروج وجه نقد از آن به همراه وارد نشدن پول جدید به این بازار بود. دغدغه این روزها را باید تعبیر انتشار اوراق بدهی جدید دانست که این مسئله می‌تواند تداعی کننده آن باشد که به احتمال زیاد افراد در حال جابه جا کردن پول هستند.
اگر نگاهی با افق بلندمدت‌تری وجود داشته باشد و چشم‌انداز صحیحی در ابتدا برای بازار سرمایه‌ترسیم شود(البته این اقدام باید توسط وزارت اقتصاد و حاکمیت صورت گیرد) در آن شرایط تکلیف سهامداران برای یک افق بلندمدت روشن خواهد شد.البته پس از آن باید برای دولت نیز همچون افراد حقیقی یا حقوقی، تخصیص دارایی صورت گیرد. و به دولت نیز گفته شود که چه میزان دارایی خود را در سهام یا انتشار اوراق وارد کند. با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال دولت به دلیل رفع نیاز خود با بهره‌های متفاوت و با نرخ‌های بالاتری اوراق بدهی را منتشر می‌کند که این مسئله نیز نگران‌کننده است. همواره نرخ بهره بانکی و اوراق فیکس اینکام که توسط دولت منتشر می‌شود را مبنایی در نظر می‌گیرند که مطابق با آن انتظار در بازارسرمایه شکل خواهد گرفت. ممکن است اگر رقابت به دلیل نیاز دولت تشدید شود اتفاق خوبی در بازار سرمایه شاهد نباشیم. باید به این نکته توجه کرد که نمی‌توان فروش اوراق بدهی را مقصر ریزش بازار دانست و یا اعلام کرد که انتشار این اوراق تاثیر منفی بر بازار گذاشته و روند ریزش را تشدید کرده است. چرا که مدتی است چندین عامل همزمان بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و قطعا بی‌تدبیری‌های بسیاری در این میان اتفاق افتاده است که البته یکی از این بی‌تدبیری‌های محتمل را نیز باید انتشار اوراق دانست. ولی به طور کلی عوامل ریزش و تشدید روند فعلی بازار پیچیده‌تر و متعددتر هستند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =