بازدهی بازارسرمایه بیشتر از بازارهای دیگر خواهد بود/ تاثیر حذف دامنه نوسان بر بازار

عضو هیات مدیره سبدگردان آرمان اقتصاد گفت: در بازار سرمایه حداقل ۱۵ درصد سهم‌ها بسیار ارزنده هستند اما از بین رفتن اعتماد موجب از بین رفتن نقدشوندگی بازار شده است. بازگشت اعتماد عمومی کمی زمان خواهد برد اما در دارایی های سرمایه‌ای، بازار سهام بازدهی بیشتری از بازار مسکن، طلا و ارز خواهد داشت.

به گزارش صدای بورس، مسعود موفقی، عضو هیات مدیره سبدگردان آرمان اقتصاد درباره میزان تحلیل پذیری بازار سرمایه گفت: در یک سال اخیر به دلیل ورود افرادی که آشنایی مناسبی با طرز تحلیل در بازار سرمایه نداشتند، سطح تحلیل پایین آمده است. البته این موضوع الزاما ارتباطی با نوسانات بازار ندارد. در حقیقت بخش عمده‌ای از افرادی که امسال وارد بازار سرمایه شدند با تحلیل بنیادی آشنا نیستند و فقط کمی با تحلیل تکنیکال آشنایی دارند که به دلیل کارایی نداشتن بازار، تحلیل تکنیکال پاسخگو نیست. به همین دلیل سطح تحلیل در بازار کاهش یافته است.

موفقی در مورد محدودیت دامنه نوسان بیان کرد: تصمیم اخیر مبنی بر محدودیت نامتقارن کاملا اشتباه بوده و بهترین اقدام برای رسیدن به تعادل در بازار حذف کامل دامنه نوسان است. محدودیت نتیجه عکس دارد و موجب کاهش نقدشوندگی در بازار شده است. در تحقیقات مرکز پژوهش‌های سازمان بورس بیان شده که محدودیت دامنه نوسان اثر خوبی بر بازار سرمایه ندارد. در اکثر بازارهای مالی دنیا دامنه نوسان وجود ندارد و در صورت وجود، اگر برای سهم صف خرید تشکیل شود، دامنه نوسان برای سهم حذف می‌شود تا سهم اصطلاحا قفل نشود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ممکن است در ابتدا، با حذف محدودیت دامنه نوسان، بازار موقتا واکنش نشان دهد اما پس از آن بازار به تعادل خواهد رسید و فعالان بازار به سمت تحلیل خواهند رفت. دامنه نوسان موجب صف نشینی در بسیاری از سهم‌ها شده که بسیاری از از این موضوع سوء استفاده می‌کنند.

موفقی در پایان اظهار کرد: اعتماد بسیاری سرمایه‌گذاران از بین رفته است. در حوزه مسکن، نسبت قیمت به اجاره به عدد ۳۸ و سقف تاریخی خود رسیده که رکود در این بازار را شاهد هستیم. در بازار طلا، با توجه به نرخ سود در امریکا چشم انداز مناسبی در قیمت جهانی ندارد. در بازار سرمایه حداقل ۱۵ درصد سهم‌ها بسیار ارزنده هستند اما از بین رفتن اعتماد موجب از بین رفتن نقدشوندگی بازار شده است. بازگشت اعتماد عمومی کمی زمان خواهد برد اما در دارایی های سرمایه‌ای، بازار سرمایه بازدهی بیشتری از بازار مسکن، طلا و ارز خواهد داشت.

امیرحسین موسوی

کد خبر 430185

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =