تاثیر حذف دامنه نوسان بر بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، حذف دامنه نوسان در بازاری که نصف سرمایه‌گذاران در آن حرفه‌ای هستند تصمیم عقلایی و درستی است اما زمانی که بیشتر افراد فعال در بازار ناآشنا به مفاهیم و سرمایه‌گذاری در بازار هستند و ناآگاهانه تصمیم می‌گیرند برداشتن دامنه نوسان جز زیان تاثیری نخواهد داشت.

به گزارش صدای بورس، حامد ستاک، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آریا نوین در گفت و گو با صدای بورس در پاسخ به سوال تاثیر تغییر حدنصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ضمن بیان مطلب بالا گفت: باید ببینیم که این تصمیم اجرایی می‌شود یا نه. اگر این قوانین ضمانت اجرایی داشت باشد در مرحله بعد می‌توان به این سوال پاسخ داد و مشخصا بر روند بازار تاثیر خواهد گذاشت.

وی در این باره افزود: به دلیل انباشت سرمایه در صندوق‌های با درآمد ثابت اگر اجبار به خرید به این صندوق ها شود باعث ایجاد تقاضا می‌شود و با عرضه‌های موجود، بازار به یک تعادل برسد.

ستاک درباره این موضوع تشریح کرد: عملکرد این صندوق‌ها به تصمیم‌های مدیران آنها بستگی داشته و اگر در پیدا کردن سهم‌هایی که موقعیت خوبی دارند و احتمال بالایی در رشد قیمتی آن‌ها وجود داشته باشد را خریداری کنند، سرنوشت خوبی را خواهند داشت.

مدیرعامل آریا نوین درباره برداشته شدن دامنه نوسان نامتقارن و حذف آن در بازار گفت: حذف دامنه نوسان در بازاری که نصف سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند تصمیم عقلایی و درستی است اما زمانی که بیشتر افراد فعال در بازار ناآشنا به مفاهیم سرمایه‌گذاری هستند و ناآگاهانه تصمیم می‌گیرند برداشتن دامنه نوسان جز زیان تاثیری نخواهد داشت.

ستاک در تشریح تاثیر تورم بر بازار سرمایه گفت: همواره بورس تاثیر پذیر از تورم بوده و در اخرین رشد بازار سرمایه به تاثیر گذاری بر تورم متهم کردند اما علمی نبودن این نظرات مانع از پذیرش آنها شد.

وی در پایان درباره پیش بینی ورود نقدینگی به بازارهای موازی در سال آینده گفت: به دلیل ابهام در فضای اقتصادی کشور، پیش بینی دقیقی نمی‌توان داشت اما گمانه زنی‌ها برای احیای برجام و ریشه‌کنی ویروس کرونا به نظر می‌رسد فضای رو به بهبودی در بازارهای دیگر اقتصادی شکل بگیرد.

راحیل فراهانی

کد خبر 430043

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =