پتروشیمی جم موفق به دریافت لوح زرین شد

پتروشیمی جم در جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با ارائه دو محصول نوآورانه " باز طراحی و جایگزینی تیپ برنرهای کوره گازی ۱۰۱ واحد الفین" و " طراحی و توسعه گرید پلی اتیلن سبک خطی LL ۲۳۵F۶ " گواهینامه و لوح زرین جشنواره را کسب کرد. ​

به گزارش صدای بورس، پنجمین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی روز چهار شنبه ۱۳ اسفند به همت پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف با حضور مدعوینی از معاونت علمی ریاست جمهوری، اساتید دانشگاه، متخصصان حوزه نوآوری و مدیران ارشد شرکت‌های نوآور سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

در این مراسم پس از ارزیابی مبتنی برمدل، ۲۰۰ محصول جدید از شرکت‌های مختلف شناسایی شدند که جمعاً ۲۲ محصول از ۲۰ شرکت موفق شدند «گواهینامه و لوح زرین جشنواره» را کسب نمایند. دراین میان، پتروشیمی جم با ارائه دو محصول نوآورانه " بازطراحی و جایگزینی تیپ برنرهای کوره گازی ۱۰۱ واحد الفین " و " طراحی و توسعه گرید پلی اتیلن سبک خطی LL ۲۳۵F۶" به عنوان کاندیداهای اصلی برای انتخاب نوآوری محصول برتر ایرانی در گروه نفت، گاز و پتروشیمی معرفی شد.

جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با هدف توسعه اقتصاد ملی و حمایت از نوآوری‌های داخلی، قصد دارد ضمن شناسایی، ارزیابی حوزه‌های مختلف پژوهش، تولید، فروش، معرفی و تبلیغات در خصوص محصولات جدید و نوآورانه، به تعیین برترین‌های نوآوری در داخل شرکتها بپردازد و بدین صورت زمینه معرفی و تقدیر از تلاشگران صنعت و کسب و کار را فراهم آورد.

شایان ذکر است: طراحی و توسعه گرید فیلم با کاربری تولید فیلم‌های سه لایه و چند لایه، FFS، فیلم‌های عریض کشاورزی و؛ که با همت متخصصان و پژوهشگران پتروشیمی جم در سالهای اخیر تولید آزمایشی آغاز شد، از اواسط سال ۱۳۹۸ تولید انبوه گرید LL ۲۳۵F۶ همچون سایر محصولات پلیمری مجتمع در حال انجام است.

از اهداف اجرای این طرح می‌توان به توسعه سبد محصولات پتروشیمی جم، افزایش سود آوری، تأمین نیاز داخلی کشور و افزایش صادرات محصولات پلیمری اشاره کرد. این محصول با دارا بودن خواصی همچون استحکام مذاب بالا، دانسیته پایین، مقاومت پارگی مطلوب و امتزاج پذیری مناسب قابل رقابت با محصولات مشابه داخلی و خارجی است؛ که با طراحی و توسعه این محصول، از واردات محصولات مشابه خارجی به کشور جلوگیری شده است.

شایان ذکر است پس از گذشت زمان کوتاه از تولید انبوه گرید LL ۲۳۵F۶ و روانه شدن به بازار با اقبال خوب مشتریان روبرو شد. از این محصول در سال ۹۸ حدود ۷۵۰۰ تن تولید شد و میزان سودآوری حاصل از فروش آن در بازار داخلی بیش از ۲۲۶ میلیارد ریال بوده است. همچنین در سال ۹۹ نیز تولید ۳۵۰۰۰ تن از این محصول در برنامه تولید مجتمع قرار داشته و تاکنون بیش از ۵۰۰۰ تن از این گرید به ارزش ۹۶۶ میلیارد ریال صادر شده و انتظار می‌رود با افزایش تولید این محصول در سال آینده حجم صادرات آن نیز افزایش یابد. این محصول دارای گواهینامه ثبت علامت و ثبت اختراع از مرکز مالکیت معنوی کشور است.

از دیگر طرح‌های ارائه‌شده در جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی، " بازطراحی و جایگزینی تیپ برنرهای کوره گازی ۱۰۱ واحد الفین " است که باهمت کارشناسان فنی و تولید، متخصصین و پژوهشگران پتروشیمی جم طی دو پروژه انجام شد. این طرح حاصل ۳۰ ماه تلاش مستمر است که با انجام مطالعات و امکان‌سنجی فنی به کمک فرایند شبیه‌سازی کامپیوتری، تیپ برنرهای جدید طراحی و جایگزین تیپ برنرهای قبلی دریکی از کوره‌های گازی الفین شد که پس از یک دوره آزمایشی نتایج مثبتی را در برداشت.

این طرح که به‌طور رسمی از ۵ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ پیاده‌سازی شد مجموعاً بالغ‌بر ۶۰۰ هزار یورو سود حاصله را به ارمغان آورد.

از دستاوردهای مهم این طرح کاهش مصرف سوخت کوره در اثر جایگزینی تیپ برنرهای طراحی‌شده، کاهش مقدار انتشار گازهای آلاینده است که این مهم مهر تائیدی بر اهتمام و توجه مجتمع پتروشیمی جم بر بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی منطقه است.

منبع: روابط عمومی پتروشیمی جم

کد خبر 429776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =