بررسی اصلاح سنگین شاخص بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در گذشته بارها اعلام شده است که علت اصلاح سنگین شاخص بورس را باید در خارج از بازار سرمایه جست و جو کرد که ریشه آن به برخی عوامل اقتصادی با محوریت مسایل سیاسی باز می‌گردد.

به گزارش صدای بورس، امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه امروز (شنبه) به مصوبه‌های جدید سازمان بورس برای بهبود روند معاملات بازار سهام اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته شاهد فشار فروش بر کلیت بازار بودیم که به دنبال آن سازمان بورس اقدام به تصمیم‌گیری‌های جدید برای بهبود روند بازار کرد.

وی با بیان اینکه معاملات روز چهارشنبه نشان داد که تصمیمات جدید هم نتوانست کاری را از پیش ببرد و زمینه بهبود روند بازار را فراهم کند، خاطرنشان کرد: هر گونه دستکاری و وضع قوانین در کلیت بازار فقط اصلاح زمانی را طولانی و اصلاح قیمتی را تبدیل به اصلاح زمانی می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تا یک فضای فرسایشی بر کلیت بازار حاکم شود.

این کارشناس بازار سرمایه چشم‌اندار سیاسی را مهمترین نکته موثر در کلیت بازار سرمایه و باقی بازارها دانست و گفت: با شنیدن اخباری از افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام و نشانه‌هایی از آغاز فصل جدید در گفت و گوهای سیاسی، به سرعت تورم انتظاری که ناشی از چشم‌انداز تیره سیاسی بود، جای خود را به فضای احتمالی رکود می‌دهد که این مسایل بر کلیت بازارها به ویژه بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

خوش‌بینی بازارهای سرمایه‌گذاری به چشم‌انداز سیاسی

امیرباقری با بیان اینکه چنین مسایلی باعث شد تا کلیت بازارها به ویژه بازار سرمایه نسبت به چشم‌انداز سیاسی خوش‌بین شوند و فضای بدبینی جای خود را به افق و چشم‌انداز روشن دهد، اظهار داشت: با توجه به چنین مسایلی،  تورم انتظاری و عینیت آن که در نرخ ارز بود رو به کاهش رفت و فشار فروش را در کلیت بازارها به ویژه بازار سرمایه شاهد هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این مسایل نشان می‌دهد که اگر بخواهیم با دستکاری در رویه معاملات مانند تغییر در دامنه نوسان، تسویه اعتبارها و پیش گشایش‌ها، فضا و جهت بازار را تغییر دهیم با روح بازار ناسازگار خواهد بود زیرا علت افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در ۶ ماه نخست سال هجوم نقدینگی به بدنه بازار سرمایه بوده است.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: انتظار می‌رود در هفته جاری کلیت بازار از حالت رکودی و فرسایشی خارج شود و شاهد حجم معقول و طبیعی معاملات در برخی از نمادها به ویژه نمادهای شاخص ساز باشیم.

وی اظهار داشت: چشم‌انداز بازار این است که فروش اوراق تامین مالی دولت رو به اتمام است؛ بنابراین احتمال اینکه نقدینگی‌ها وارد بازار و سهام شود بسیار زیاد است که این موضوع به طور حتم بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود.

بهره‌وری سهامداران از صندوق با درآمد ثابت

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون از روندهای قوی انگیزشی در بازار در مدت زمان کوتاه خبری نیست؛ به همین دلیل بیشتر سهامداران در وضعیت فعلی  یا مبادرت به خروج پول از بازار سرمایه می‌کنند یا تصمیم به ورود سرمایه خود به صندوق با درآمد ثابت می‌گیرندتا بتوانند بهره‌وری لازم را از این ابزار اقتصادی داشته باشند.

وی به مصوبه اخیر سازمان بورس در مورد صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تاکید کرد و افزود: در چند روز گذشته مصوبه‌ای تصویب شد که براساس آن صندوق های با درآمد ثابت باید ۱۵ درصد منابع خود را به خرید سهام اختصاص دهند، به نظر می‌رسد که این مصوبه در ادامه مصوبه‌های دیگر با روح بازار و  فلسفه تشکیل صندوق با درآمد ثابت ناسازگاز باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 429671

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =