بحران اعتماد از دست رفته/ شاهراهی که اعتماد را به بورس بازمی‌گرداند

تنها راهی که می تواند اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند، حمایت عملی از بازار است.

به گزارش صدای بورس، ادعای دستکاری بازار سرمایه توسط حقوقی‌ها و سازمان بورس و اوراق بهادار در بورس مطرح شد که به دنبال آن باعث بحران اعتمادهای از دست رفته در بازار سرمایه و خروج بیشتر پول‌های حقیقی شد. برخی کارشناسان معتقدند ادعای دستکاری بازار سرمایه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار نمی تواند صحت داشته باشد، شرایط کنونی بورس و ریزش‌ها نتیجه عملکرد، تصمیمات و مناقشات گروه‌های مختلف است. این  نهادها و گروه های اقتصادی که در سطوح بالای حکومتی هستند گاه با یک تصمیم و یا یک خبر بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 باقر خادمی، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری فارابی با اشاره به مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: مصوباتی از طرف سازمان بورس برای سامان دهی بازار سرمایه تصویب شده که از  مهمترین آن می‌توان به تغییر دامنه نوسان معاملات اشاره کرد.  هدف اصلی از این مصوبات حمایت از بازار بوده است ریزش‌های پیاپی و ریزش‌های ادامه دار شاخص بورس نشان می‌دهد این تصمیمات سازمان بورس، تاثیر خاصی بر بازار سرمایه نداشته است.

راهکار بازگشت اعتماد به بازار سرمایه

وی در ارتباط با این پرسش که راه بازگشت اعتماد به بازار سرمایه چیست، به عملکرد حقوقی‌ها اشاره کرد و افزود: تنها راهی که می تواند اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند، حمایت عملی از بازار است. حقوقی‌ها در اوج بالندگی بورس در سال ۹۹ یعنی زمانی که شاخص کل روی رقم یک میلیون و ۸۰۰ هزار و احد بود، سهام خود را فروختند و حجم بسیاری از نقدینگی خود را از بازار خارج کردند و سود بسیار خوبی به دست آورند، اکنون که شاخص کل از ۲میلیون واحد در کانال یک میلیون ۱۰۰ هزار واحدی است، دولت باید از بازار سرمایه حمایت کند.

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری فارابی بیان کرد: دولت در سال ۹۸ و ۹۹ مردم را به حضور در بازار سرمایه حمایت کرد، و مردم به پشتوانه سخنان مقامات ارشد دولتی کد بورسی گرفتند و وارد بازار سرمایه شدند، اکنون نیز  درصورتی که حقوقی‌های بزرگ همچون شستا، تامین سرمایه تمدن و... از بازار حمایت کنند، شاخص کل می‌تواند دوباره صعودی شود. 

بیشتر بخوانید:
بیت کوین رقیب طلا شد؟/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان هفته
بحران تاره برای سیمانی‌ها/ افزایش ۳ برابری قیمت گاز صحت دارد؟
 

تزریق میلیاردی از صندوق توسعه ملی به بورس

خادمی در پاسخ به این پرسش که آیا آنچنان که برخی ادعا می‌کنند، تزریق میلیاردی از صندوق توسعه ملی به بورس، می‌تواند مانع ریزش‌های بورسی باشد، بیان کرد: بخشی راهکار خروج از چالش‌های کنونی بورس را تزریق نقدینگی توسط دولت می‌دانند، این تزریق بر جمع شدن بازار موثر است اما تاثیر آن بلند مدت نیست و تنها در حکم یک مسکن عمل خواهد کرد. برای مدیریت بازار سرمایه باید حقوقی‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های سرمایه گذاری اقداماتی برای حمایت از بازار انجام دهند.

وی در آخر یادآورد شد: فروش سهام توسط حقوقی‌ها نشان می‌دهد، حقوقی‌ها نیز به بازار اعتماد ندارند اما باید در شرایط فعلی از بازار حمایت کنند. 

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 429565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    0 0
    برداشت پول از صندوق توسعه ملی پول تو جیب حقوقی ها ریختنه چون حقوقی ها از پول صندوق توسعه هم نوسان میگیرن و دقیقا دزدی آشکار با روش قانونی هست تنها 5 راهکار هست اول اینکه قانونی بزارن که تمام حقوقی ها رو مجبور به جمع کردن تمام صف فروش در تایم آخر بازار باشن البته متناسب با درصد مالکیت سهام آن شرکت که هر حقوقی متناسب با درصد سهامی که مالکیت اون رو داره صف فروش رو جمع کنه دوم شفافیت کامل در تابلو و برابری هم برای حقوقی ها هم برای حقیقی ها باشه سوم برخورد جدی با متخلفین حقوقی یا سهامدار عمده و رسانه ای شدن آنها چهارم تشکیل کانون حمایت از سهامداران حقیقی پنجم تشکیل شعبه قضایی و تخصصی در خصوص بازار سرمایه