آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۷۳)/ چطور از عرضه اولیه ها باخبر شویم؟

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

آیا می‌توان تعداد و قیمت دلخواه را برای عرضه اولیه ثبت کرد؟

به گزارش صدای بورس، برای خرید عرضه اولیه‌ها باید سفارش خود را در سقف قیمت اعلام شده بگذارید، زیرا اکثر سرمایه‌گذاران سفارش خود را در سقف قیمت ثبت می‌کنند.

دقت کنید که معمولا حجم تقاضا بسیار زیاد است (فرض کنید دو میلیون کد حقیقی و حقوقی درخواست خرید عرضه اولیه دارند) بنابراین اگر شما سفارش خود را حتی یک ریال کمتر ثبت کنید، احتمال اینکه سهمی به شما برسد بسیار کم می‌شود.

اما شاید فردی نخواهد حداکثر تعداد سهمی که اعلام شده را خرید کند. در این جا این سوال پیش می‌آید که امکان خرید تعداد سهم کمتری از سقف تعیین شده وجود دارد؟ جواب مثبت است. اگر شما تعداد کمتری از سقف را ثبت کنید، همان تعداد یا درصدی از آن سهم به شما تعلق خواهد گرفت. یعنی سهم شما از عرضه اولیه کم می شود اما مشکلی در خرید آن وجود ندارد.

آیا برای خرید عرضه اولیه قانون حداقل مبلغ وجود دارد؟

همانطور که می دانید طبق قانون سازمان بورس، هر سرمایه گذار برای خرید هر سهم باید حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بپردازد. اما شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا برای خرید عرضه اولیه هم باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرد؟ اگر بر اساس روش ثبت سفارش هر نفر تنها بتواند ۲۰۰ هزار تومان خرید کند چه؟ آیا خرید او حذف می‌شود؟

باید بگویم خیر. عرضه اولیه شامل قانون “حداقل خرید” نمی شوند. بنابراین شما می توانید مالک هر مقدار سهمی شوید که به شما تخصیص داده شده است، چه آن مبلغ بیش تر از ۵۰۰ هزار تومان باشد و چه کمتر. دقت کنید که چون سهم هر فرد در خرید عرضه اولیه مشخص است و کسی بیشتر از آن مقدار نمیتواند خرید کند، سفارش عرضه اولیه دارای “سقف خرید” است.

چطور از عرضه اولیه ها باخبر شویم؟

طبق قانون سازمان بورس خبر ورود یک سهام جدید یا همان عرضه اولیه حداقل ۴۸ ساعت قبل باید در بخش اطلاعیه های سایت بورس و یا فرابورس (بسته به نماد عرضه شده) قرار بگیرد و اطلاع رسانی شود. علاوه بر این در سایت سیگنال می توانید از آخرین اخبار عرضه اولیه ها و تحلیل آن ها به صورت منظم و به روز شده با خبر شوید.

همچنین با نصب اپلیکیشن سیگنال و فعال کردن نوتیفیکشن اطلاع رسانی عرضه اولیه ها می توانید، از آخرین وضعیت عرضه اولیه ها، زمان شروع ثبت سفارش و گزارش آن ها باخبر شوید.

برای فعال کردن نوتیفیکیشن کافیست با مراجعه به بخش سهام در اپلیکیشن سیگنال، به سربرگ عرضه اولیه بروید و “از عرضه اولیه بعدی باخبرم کن” را فعال کنید.

منبع: سیگنال

کد خبر 429541

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =