پیش بینی سود برای گروه‌های بانک‌، خودرو و دارو/ گروه‌هایی که در حال شکستن سقف‌های تاریخی خود هستند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هم اکنون بیش از ۶۰ درصد بازار سرمایه متاثر از قیمت جهانی کالاهاست و گروه های مختلفی مثل پالایشی، فلزی معدنی و پتروشیمی  از رشد قیمتی کامودیتی ها منتفع می شوند .

به گزارش صدای بورس، محمد رضانژاد، کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد: باتوجه به ادامه رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی، سقف های تاریخی این گروه شکسته می شود.

همانگونه که در بازارهای جهانی شاهدیم، قیمت اکثر کامودیتی ها رو به رشد است و این گروه در حال شکستن سقف های تاریخی هستند. لذا با این رخداد انتظار داریم که سهم های مرتبط با این دسته از کالاها رشد قابل توجهی را تجربه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت دیگر گروه ها هم اظهار داشت: در گروه خودرو  اگر عرضه ها به جای انتقال به واسطه ها در بورس کالا پذیرش شود، انتظار رشد سودآوری  را داریم ؛ به نحوی که ممکن است این گروه از زیان انباشته خارج شود.

وی ادامه داد: برای گروه دارویی اگر افزایش نرخی متناسب با افزایش هزینه ها داشته باشد و حاشیه سود این گروه حفظ شود، انتظار رشد قیمت و رشد سودآوری را داریم.

به گفته رضانژاد، در گروه بانکی هم با بهبود وضعیت اقتصادی کشور و احتمال احیای روابط با کشورهای غربی، می توان به رشد سودآوری امیدوار بود؛ مشروط به اینکه سود بانکی و سقف سپرده های هزینه زا برای بانک ها نسبت به سپرده هایی که رایگان است، افزایش پیدا نکند .

وی خاطرنشان کرد: گروه بانکی ها با توجه به اصلاح قابل توجهی که داشته اند، می توانند همچنان مورد توجه بازار باشند. اما در گروه های دیگر اگرچه  می توان انتظار رشد برخی تک سهم ها را داشت، انتظار رشد سودآوری قابل توجه را نداریم.

رضانژاد با بیان اینکه تعدادی از  شرکت ها با توجه  به برخورداری از  طرح های توسعه ای  می توانند با رشد قیمتی و رشد سودآوری همراه شوند، گفت: از دیگر گروه هایی که می توان به رشد سودآوری آن امیدوار بود، گروه کانه های غیرفلزی است.  اکثر سهم های گروه ، طرح های توسعه ای دارند که در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسند و بازار می تواند به استقبال این شرکت ها برود.

این کارشناس بازار سرمایه درعین حال افزود: البته بسیاری از این اتفاقات به تصمیمات مجلس برای بودجه نیز بستگی دارد. لذا با تصویب نهایی بودجه، خیلی از ابهاماتی که منجر به کاهش قیمت سهم ها شده است، جبران می شود و بازار روند رو به رشدی را از نیمه دوم  اسفندماه و ایام انتخابات به شکلی قوی تر تجربه خواهد کرد .

منبع: سنا

کد خبر 429265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =