گام نخست رفع تحریم‌ها برداشته شد

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی گفت: یک میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره آزاد شد.

به گزارش صدای بورس، احمد مجتهد، استاد دانشگاه و رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی این اتفاق می‌تواند گام ابتدایی روندی باشد که به برداشته شدن تدریجی یا یکباره تحریم‌ها منجر می‌شود و امکان مبادله بانکی را برای کشور فراهم می‌سازد.

اعلام توافق میان ایران و کره جنوبی برای آزادسازی یک میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده ایران در بانک‌های این کشور، خبر امیدوارکننده‌ای که بود که فضای اقتصادی کشور را در هفته گذشته تحت تاثیر خود قرار داد. خبری که پس از اما و اگرهای فراوان سرانجام روز پنجشنبه با تایید یکی از مقامات ارشد وزارت امورخارجه کره جنوبی مبنی بر موافقت آمریکا با انجام این مبادله مالی، به نظر می‌رسد تا اجرایی شدن فاصله چندانی نداشته باشد.

مجتهد نیز ضمن استقبال از این تحول در عرصه دیپلماسی اقتصادی گفت: آزادسازی یک میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی، را می‌توان به عنوان یک نشانه مثبت و گام ابتدایی از مجموعه تحولاتی دانست که کشور را به سمت حل مشکلات اقتصادی هدایت خواهد کرد.

وی افزود: اقتصاد ایران در سال‌های اخیر تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت و منابع فراوان مسدود شده کشور در بانک‌های جهانی، واردات کالا به کشور را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته بود. ددر این شرایط هرچند تا زمانی که تحریم‌ها برقرار باشد، همچنان علت اصلی مشکلات برقرار خواهد بود و امکان مبادله آزاد کالا برای کشور فراهم نیست، اما آغاز روند آزادسازی منابع ارزی مسدود شده، می‌تواند نشان‌دهنده روند از بین رفتن تحریم‌ها باشد.

مجتهد تاکید کرد: مبلغ یک میلیارد دلار اعلام شده، هر چند در مقایسه با میزان صادارات و واردات کشور که در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است، رقم قابل توجهی نیست، اما اگر بدانیم این اتفاق می‌تواند گام ابتدایی روندی باشد که به برداشته شدن تدریجی یا یکباره تحریم‌ها منجر شود و امکان مبادله بانکی را برای کشور فراهم سازد، ارزشمندی آن در فرایندهای اقتصادی نمایان خواهد شد.

این استاد دانشگاه ضمن اظهار تاکید بر ضرورت تصویت لوایح CFT  و پالرمو  در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در صورتی که از لیست سیاه FATF نیز خارج شویم، سیستم بانکی کشورمان وارد شبکه جهانی شده و در این شرایط با دسترسی به منابع ارزی خارج از کشور، ‌می‌توانیم تجهیزات، لوازم یدکی و تکنولوژی‌های لازم را وارد کشور کنیم. ما در داخل کشور امکان تولید همه کالاها یا خدمات را نداریم و برای به چرخش درآوردن چرخ‌های اقتصاد کشور و توسعه نیاز به واردات تکنولوژی‌های نوین داریم.

وی در پایان درباره تاثیر این آزادسازی بخشی از ارزهای مسدود شده کشور بر بازار ارز نیز خاطرنشان کرد: از آنجا که تحقق دسترسی ایران به این یک میلیارد دلار، چشم‌انداز مثبتی را برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ایجاد خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود بازار ارز نیز آرامش پیدا کند و دیگر شاهد روندی افزایشی قیمت‌ها در این بازار نباشیم. دسترسی دولت به این منابع همچنین امکان مدیریت بهتر بازار را برای بازارساز فراهم خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 429222

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بررسی نوسانات دلار در سال ۹۹

    بررسی نوسانات دلار در سال ۹۹

    قیمت دلار در سال گذشته نوسانات زیاد و قابل توجهی را تجربه کرد به گونه‌ای که قیمت آن در اولین ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۶ هزار تومان بود اما در اوایل پاییز ۹۹ از ۳۰ هزار تومان نیز عبور کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    به فکر مردم و معیشت انها از مخصوصا زمین و مسکن باشید که اولین نیاز ضروری برای تشکیل خانواده و فرزند اوری است
  • صمد IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    دیگر کلاه سر مردم ایران نمی رود باید کل تحریم ها یکجا برداشته شود ما که با این حد مقاوت کردیم لاکن درست است با برداشتن تحریمها بعضی از کارخانه های ما ورشکست میشوند
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    خدایا هرچه سریعتر این حق fatf را برای مردم ایران توسط شورای مصلحت نظام شورای.... به تصویب برسان. آقایان محترم بینید ملت چه می‌خواهند. مگرنه ای است که هرچه هست مال این ملت است مگرنه این است که انقلاب مال مردم بود چرا به تصویب نمی رسانید واین ملت واین کشور را بخشی از این فلاکت پولی نجات دهید ازکجاش می‌ترسید ازچه چیز هراس دارید