سیمان گوشه نشین بازار سهام/ عرضه اولیه های زیرمجموعه سیدکو در راه است

مدیرعامل سیدکو گفت: این صنعت برای سرمایه گذار و تولید کننده، با قیمت پایین سیمان نسبت به دیگر مصالح ساختمانی، سودمند نخواهد بود. سود خالص شرکت ها و حجم سرمایه گذاری در مقایسه با سود بانکی بسیار ناچیز است. بنابراین سیمانی ها را نمی‌توان جزء صنعت های سودده دانست.

به گزارش صدای بورس، حامد اصل روستا، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان «سیدکو»، با بیان اینکه شرکتهای زیرمجموعه سیدکو با برنامه های توسعه متفاوتی ظاهر می‌شوند، گفت: از جمله این برنامه ها می‌توان به راه‌اندازی سیمان سفید و کوره و کلینکر شرکت سیمان شمال، توسعه ناوگان حمل سیمان فیروزکوه به سمت بازارهای مصرفی و افتتاح خط ۶ بارگیرخانه سیمان مازندران بصورت فله و پاکت با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار تن و افزایش بهره برداری از آسیای آرام در سیمان ساروج اشاره کرد.

وی افزود: بعد از اتمام مجامع عمومی عادی سالانه، افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه از محل سود انباشته را خواهیم داشت.

اصل روستا با اشاره به اینکه سود سال آینده بسته به وضعیت اقتصادی و میزان مصرف سیمان و عملکرد شرکتهاست، تصریح کرد: تولید و تحویل سیمان در ۹ ماهه اول سال ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال گذشته از رشد ۱۴ درصدی برخوردار بوده است. اما در ادامه مسیر این صنعت با قیمت پایین سیمان نسبت به دیگر مصالح ساختمانی برای سرمایه گذار و تولید کننده سودمند نخواهد بود. سود خالص شرکت ها و حجم سرمایه گذاری در مقایسه با سود بانکی بسیار ناچیز است. بنابراین سیمانی ها را نمی‌توان جزء صنعت های سودده دانست.

وی گفت: پیرو دستور وزیر صمت، مبنی بر ارائه یک مدل تعیین قیمت شناور، مشابه صنعت فولاد و براساس ۸۰ درصد FOB پایه صادراتی سیمان فله داخلی، پیشنهاد تعیین قیمت داده شد. در صورت تغییر قیمت، این صنعت بسمت سودآوری می‌رود اما در غیر این صورت آینده خوبی در انتظار صنعت سیمان نیست.

مدیرعامل سیدکو بیان کرد: سیدکو بطور متوسط حدود ۳۰ درصد افزایش تولید داشته و سود دو برابری را تجربه کرده اما نمی توان عدد دقیقی را برای این سود بیان کرد.

این فعال صنعت سیمان درباره توسعه صادرات تصریح کرد: برنامه افزایش میزان صادرات در برنامه آینده سیدکو گنجانده شده است. دو شرکت اصلی سیدکو، سیمان ساروج با سالی حداقل ۱ و نیم میلیون تن صادرات کلینکر و سیمان مازندران رهبر بازار صادرات CIS در شمال کشور، به قزاقستان و روسیه و برخی کشورهای حوزه دریای خزر صادرات دارند. سیمان ساروج هم میزان صادرات را حفظ خواهد کرد و به سمت شرق آفریقا و آسیای دور توسعه خواهد داد.

 وی گفت: در تیر ماه افزایش قیمت ۲۰ درصدی داشتیم که این افزایش قیمت با توجه به رشد قیمتی و تورم ۴٠ درصدی، بسیار ناچیز بود و پوشش دهنده هزینه های ما نبوده است.

اصل روستا به عرضه های اولیه اشاره کرد و افزود: سیمان ساروج یکی از شرکتهایی است که تغییر آن در تابلو بورس تصویب شده و در حال انجام است، عرضه اولیه سیمان فیروزکوه در سال ۱۴۰۰ و تغییر نحوه عملکرد اسیای آرام و عرضه اولیه آن را در سال ۱۴۰۰، از برنامه های آینده شرکتهای زیرمجموعه سیدکو خواهد بود.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 429206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =