۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
هر برد چند درصد می‌ارزد

بنابراین درگیری ذهنی پیش می‌آید که چندین میلیون ایرانی که هوادار باشگاهی هستند و تا کنون حمایت قلبی از تیم مورد علاقه خود داشتند، حالا برگ سهم مالکیت باشگاه را نیز دارند.

حسین خزلی، کارشناس بازار سرمایه و فعال بورس‌ها در گفت‌وگو با صدای بورس:
ورود دو باشگاه‌ استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه را می‌توان از چند جنبه مورد بررسی قرار داد، از نفع آن برای دولت، نظام و خود باشگاه گفت یا از دیدگاه ورزشکاران، حرفه‌ای‌ها و هواداران این باشگاه‌ها و حتی از دید بازار سرمایه و سهامداران صحبت کرد.
با فرض اینکه میلیون‌ها هوادار این باشگاه‌ها سهامدار آن نیز باشند وقتی یک فوتبالیست مطرح در دنیا گل می‌زند علاوه بر شادی هوادران، شهرت و ثروت خود فرد و باشگاه او در کنار ارزش سهام باشگاه رشد می‌کند.
بنابراین درگیری ذهنی پیش می‌آید که چندین میلیون ایرانی که هوادار باشگاهی هستند و تا کنون حمایت قلبی از تیم مورد علاقه خود داشتند، حالا برگ سهم مالکیت باشگاه را نیز دارند.
هرچقدر مدیر و بازیکنان باشگاه قوی‌ترعمل کنند رتبه و امتیاز آن باشگاه بالاتر و روند قیمت سهام آن نیز رشد می‌کند و همین باعث فشار و هیجان جدید به مدیران باشگاه و بازیکنان تیم می‌شود.
از همین جریان احساسی می‌توان برای تامین مالی آن باشگاه استفاده کرد، بنابراین باشگاه ورزشی وقتی که به عنوان شرکت ثبت می‌شود و صورت‌های مالی را شفاف ارایٔه می‌کند هوادارن آن با خرید سهام و خرید حق تقدم حاصل از افزایش سرمایه باشگاه به تامین مالی کمک می‌کنند.
یک باشگاه ورزشی این امکان را دارد از حمایت هواداران به حمایت سهامداران نیز متکی باشد؛ البته در این فرآیند بسیاری از نهادهای مالی و مردم عادی هم می‌توانند سهامدار شوند.
با حضور باشگاه‌ها در بورس وابستگی آنها به دولت و تامین‌کننده اصلی کم شده و موجب گره خوردن اقتصاد با ورزش می‌شود؛ در این حالت بورس محل تلاقی چمن سبز و اقتصاد خواهد شد.
امید است که علاوه بر استقلال و پرسپولیس دیگر تیم‌ها در سایر رشته‌ها نیز وارد بورس شوند و امکان سرمایه‌گذاری حرفه‌ای‌ها و مردم عادی در زمینه ورزش و هلدینگ‌های مرتبط فراهم شود.

کد خبر 429117

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =