قیمت‌گذاری دستوری آفتی بزرگ در اقتصاد کشور

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: رویکرد قیمت‌گذاری دستوری به آفتی بزرگ در اقتصاد کشور تبدیل شده که هیچ نفع و اثر مثبتی نیز برای مردم نداشته است.

به گزارش صدای بورس، علی صالح آبادی رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به رویکرد قیمت گذاری دستوری و تبعات اجرای آن، اظهار کرد: در حوزه تنظیم بازارها بهتر است اقدامی انجام شود که تا حد امکان کالاها در بورس کالا عرضه شوند تا هم شفافیت و امکان نظارت بر بازار فراهم شود و هم قیمت‌گذاری دستوری کنار رود.

صالح آبادی افزود: قیمت‌گذاری دستوری همیشه در بازارها باعث ایجاد رانت شده است، زمانی که کالا به صورت دستوری قیمت گذاری می شود و قیمت ها فاصله قابل توجهی را با قیمت بازار پیدا می کنند، زمینه ایجاد رانت در بازار فراهم می شود.

وی گفت: با اجرای قیمت گذاری دستوری افرادی که شایستگی خرید کالا را ندارند اقدام به خرید کالای مدنظر می کنند و در نهایت کالای مدنظر را در بازار آزاد با قیمت بالا به فروش می رسانند.

صالح آبادی قیمت گذاری دستوری را به عنوان آفتی بزرگ در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: در مجموع قیمت گذاری دستوری هیچ نفع و اثر مثبتی برای مردم ندارد و همه تجربیات گذشته تایید می کنند که اجرای این اقدام، فقط به نفع دلالان و سوداگران خواهد بود که زمینه بهم ریختگی نظم بازار را فراهم می کند.

عرضه در بورس کالا بهترین راهکار

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهار داشت: حدود یک ماه گذشته نیز مطرح شدن قیمت گذاری دستوری برای فولاد باعث بهم ریختگی بازار و تاثیر منفی آن بر معاملات بورس شد.

وی در ادامه به عملکرد بورس کالا اشاره کرد و گفت: ‌ما معقتد به عرضه کالاها در بورس کالا هستیم و بهتر است اقدامی صورت گیرد تا حد امکان کالاها در بورس کالا عرضه شوند تا هم امکان نظارت بر بازار فراهم شود و هم قیمت گذاری دستوری کنار رود.

صالح آبادی با بیان اینکه عرضه کالاها به حد کافی در بورس کالا می تواند زمینه تعادل بخشی بازارها را مهیا کند، گفت: بورس کالا در چند سالی که در حال فعالیت بوده است عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده است، اما متاسفانه زمانی که کالایی با افزایش قیمت همراه می شود برخی گمان می کنند که بورس باعث افزایش قیمت ها شده است در حالی که بورس علت نیست بلکه معلول است و فقط نشان دهنده وضعیت موجود در بازار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با عرضه کافی محصولات در بورس کالا و نظارت و رصد تولید خریداران کالاها می توان شاهد شفافیت حداکثری و حضور خریداران واقعی در معاملات بود.

نظارت به جای دخالت

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سیاست گذار باید میان دخالت و نظارت تفاوت قایل شود، افزود: در بازار به شدت مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستم اما از طرفی معتقدم که باید نظارت در معاملات کالاها صورت گیرد و نهادهای متولی باید به طور حتم نظارت بر بازارها داشته باشند؛ همین نظارت ها زمینه تنظیم بهینه بازار را فراهم می کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: نظارت بازار باید در این راستا باشد که کالاها جهت تنظیم عرضه و تقاضا به موقع در بازار عرضه شوند و کالایی در بازار احتکار نشود.

صالح آبادی ادامه داد: از سوی دیگر اعلام می شود که برخی موافق رها شدن بازار هستند در شرایطی که این موضوع نیز مورد قبول نیست؛ اتفاقا اهمیت موضوع نظارت اینجا نمایان می شود به شکلی که قیمت گذاری دستوری و رهایی بازار هیچ یک به نفع بازار نیست بلکه نظارت دقیق بر روند بازارها و اتخاذ سیاست های اصولی و غیر دستوری عامل تعادل بخشی به معاملات می شود.

منبع: سنا

کد خبر 429057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =