استفاده از تکنولوژی تضاد منافع را از بین می‌برد

در پنل سوم کنفرانس بین‌المللی تأمین مالی، به موضوع نقش فینتک در گسترش و تعمیق بازارها پرداخته شد.

به گزارش صدای بورس  در پنل سوم کنفرانس بین‌المللی تأمین مالی، به موضوع نقش فینتک در گسترش و تعمیق بازارها پرداخته شد.

در خصوص نقش تحلیل با ماشین و نیروی انسانی صحبت کنید و تفاوت‌هایی که این دو دارند را بیان کنید؟

اگر بخواهیم در مورد نقش تکنولوژی صحبت کنیم، مهمترین آنها تجربه افراد است. وقتی از ابزار و تکنولوژی استفاده می‌کنیم، نیازمند دانش و تجربه زیاد و صرف زمان زیاد نیست. اولین اتفاقی که تکنولوژی ایجاد می‌کند این است که بهره‌وری تولید را افزایش می‌دهد. در این صورت قیمت‌ها کمتر شده و آدم‌های بیشتری وارد بازارهای سرمایه‌گذاری می‌شوند. در واقع در این شرایط سرمایه‌گذاری کردن بسیار آسان می‌شود و تجربه کاربری بهبود پیدا می‌کند. اتفاق جدی دیگری که می‌افتد، حذف تضاد منافع است. وقتی ربات کاری را انجام می‌دهد دقیقا منحصر به شما است و تضاد منافعی با شما ندارد و احساساتی وجود ندارد تا به سرمایه‌گذار استرس بدهد. امنیت اطلاعات هم بالاتر می‌رود. زیرا فقط از یک مجرا اطلاعات کسب می‌شود و نیاز به تماس با افراد گوناگون نیست و آدم‌های بیشتری می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. زیرا تکنولوژی، اطلاعات را در دسترس‌تر می‌کند.
مسئله دیگر شخصی‌سازی انبوه است. یعنی ما می‌توانیم برای انبوهی از آدم‌ها با تکنولوژی انبوه‌سازی انجام دهیم. طبیعتا این مسئله به عمق بیشتر بازار کمک می‌کند. قطعا بازارگردان سنتی عقب‌تر از بازارگردان تکنولوژیک است که خستگی ناپذیر و بدون استرس کارهایش را انجام می‌دهد و به سهولت بازار را نقدشونده می‌کند. ماشین تمام اطلاعات را در حافظه‌اش ذخیره می‌کند. بنابراین مردم به جای این که سرمایه‌گذاری غیرمولد کنند، وارد بازارهای پیشرفته و مدرن می‌شوند و به رفاه بیشتری می‌رسند. تکنولوژی همه هدفش این است که در کمترین زمان و با ریسک کم و دانش اندک امنیت اطلاعات داشته و سرمایه‌گذاری مولد داشته‌باشیم.
مهمترین موضوع این است که تکنولوژی ما را بهره‌ورتر می‌کند، وقت کمتری از ما می‌گیرد و می‌توانیم کارهای کوچک‌تر را به ماشین بسپاریم و خودمان به مسائل مهمتر برسیم و در زندگی پیشرفت کنیم. بنابراین وقتی از ابزار و تکنولوژی استفاده می‌کنیم، انتظار داریم کیفیت کارمان بالاتر برود. اگر قبلا با احساسات‌مان تصمیم می‌گرفتیم الان احساسات از معاملات حذف شده و بازار عمق بیشتری پیدا می‌کند. توقع داریم حرکت بازار سرمایه سمت فعالیت‌های مولد باشد تا این که مردم دنبال دلالی بروند زیرا اینکار راحت‌تر شده است. بدون نیاز به کارمزد کارها را انجام می‌دهد و بهره‌وری در کل اقتصاد کشور افزایش می‌یابد در نتیجه هزینه‌های ما کاسته شده و توهم توطئه نیز کاسته می‌شود. زیرا برخی‌ها می‌گویند بالاخره ماشین‌ها جای انسان‌ها را می‌گیرند و هوش مصنوعی پیشرفت کرده است. ماشین و انسان باید در کنار یکدیگر باشند و هیچ ماشینی نمی‌تواند بدون همراهی انسان کاری انجام دهد. ما همیشه از ماشین‌ها استفاده کرده‌ایم و همیشه هم استفاده خواهیم کرد. زیرا ماشین‌ها باعث می‌شوند بهره‌وری افزایش یابد ولی هیچ وقت نمی‌توانند جای انسان‌ها را بگیرند.

امید موسوی، مدیرعامل شرکت تحلیلگر امید
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۰

کد خبر 428979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =