تکنولوژی‌ها ریسک‌های کمی دارند و قابل اتکا هستند

در پنل سوم کنفرانس بین‌المللی تأمین مالی، به موضوع نقش فینتک در گسترش و تعمیق بازارها پرداخته شد.

به گزارش صدای بورس در پنل سوم کنفرانس بین‌المللی تأمین مالی، به موضوع نقش فینتک در گسترش و تعمیق بازارها پرداخته شد.

استخدام‌ و جذب نیروی انسانی چقدر مهم است و چقدر به توسعه بازار سرمایه کمک می‌کند؟ آیا در آینده نیروی انسانی با ربات‌ها جایگزین خواهند شد یا ما  همکاری مرکب خواهیم داشت؟

وقتی در دهه ۷۰ مدرسه می‌رفتم یکسری ربات‌ها بودند به نام اچ ۳۰۰۰ که آنها نهایت تکنولوژی بودند و بزرگترین چالش من این بود که اوقات فراغاتم را با اینها پر کنم. الان هم ربات‌های زیادی داریم مثل ماشین‌های مختلف، جی‌پی‌اس‌ها یا گوشی‌ها که می‌توانیم کارهای زیادی را با آنها انجام دهیم. تکنولوژی آمد زیرا آدم‌ها اشتباه می‌کنند، خسته می‌شوند و کلک می‌زنند ولی تکنولوژی این مشکلات را ندارد. تکنولوژی در بازارهای بزرگی وارد شده و سالن‌های تجارت را حذف کرده است.  یک تحقیق هست که می‌گوید، تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱۰۰ عنوان از مشاغل توسط تکنولوژی‌ها انجام می‌شود. می‌توانیم ببینیم که بسیاری از کارهای بانکی توسط تکنولوژی و تلفن‌های همراه انجام می‌شود. این تکنولوژی‌ها ریسک‌های کمی دارند و قابل اتکا هستند که بازارها را تحت تاثیر قرار خواهند داد. با توجه به این تهدید، فینتک‌ها باید این تکنولوژی‌ها را در نظر بگیرند.

آیا ماشین‌ها جایگزین نیروهای متخصص خواهند شد یا ماشین‌ها در کنار نیروی انسانی در بازارهای بزرگتر فعالیت می‌کنند؟

من به عنوان یک بانکدار ۲۰ سال تجربه دارم و در سراسر دنیا کار کرده‌ام. وقتی کار را شروع کردم آن زمان تلکس بود و ایمیل، موبایل، رمزارزها و مشاوران رباتیک و موارد بسیاری را نداشتیم و نیروهای انسانی تمام کارها را انجام می‌دادند. اما الان تکنولوژی و پوزیشن‌های فراوانی ایجاد شده که بسیاری از کارها را انجام می‌دهند و هر پوزیشنی که باز می‌شود، کاربران زیادی وارد آن می‌شوند و دنیا جای متفاوتی شده و با یکدیگر رقابت می‌کنند و از مشاوران دیجیتال استفاده می‌کنند. در سراسر دنیا بیش از یک میلیون نفر را داریم که در تأمین سرمایه کار می‌کنند. همچنین از تکنولوژی‌هایی مانند هیأت‌های استخدامی استفاده می‌کنیم و تکنولوژی ویدیویی بسیار کارایی دارد. مردم درخانه از طریق اسکایپ، واتساپ و موبایل کارهای خودشان را انجام می‌دهند. در دنیای بازارهای سرمایه هم پوزیشن‌هایی ایجاد شده که در گذشته اصلا وجود خارجی نداشتند و تا سال ۲۰۲۳ گسترش بیشتری هم پیدا خواهند کرد. در حال حاضر مرزها تا بانکداری سنتی بسیار زیاد و کمرنگ شده است. هنوز هم آدم‌ها ترجیح می‌دهند از طریق آدم‌ها مشاوره بگیرند اما فینتک‌ها هم کار خودشان را خواهند کرد.

پائول چاپمن، مدیرعامل شرکت هورن بای چایمن انگلیس
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۰

کد خبر 428978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =