دلایل تحقیق و تفحص مجلس از بورس

طی چند روز گذشته یک عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تحقیق و تفحص از سازمان بورس بزودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم فلاورجان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: جهت روشن شدن وقایع رخ داده در بورس، بررسی رانتها و مفاسد رخ داده و حمایت از حقوق سهامداران، طرح ⁧تحقیق و تفحص از بورس⁩ هم با امضای ۵۰ نماینده تدوین و در کمیسیون اقتصادی تصویب و بزودی در صحن علنی مطرح می شود.

در همین راستا در خصوص تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت و گویی کوتاه با مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

در جریان تحقیق و تفحص مطرح شده در مجلساز سازمان بورس، آیا شما مخالفت هستید یا موافق؟
قطعا موافق هستم و تحقیق و تفحص از سازمان بورس را با توجه به ضربه سنگینی به سرمایه های خرد مردم و اعتماد مردم به بازار سرمایه وارد شد، ضروری می دانم.

آیا با وجود پیشنهاد مجلس در خصوص تحقیق و تفحص، بازار سرمایه را بازار شفافی می دانید؟
بازار سرمایه با وجود اطلاعات نسبتا شفافی که دارد، در برخی بخش ها به ویژه بخش های نظارتی ضعیف است. پیگیری های مجلس نشان می دهد که برخی از سامانه های نطارتی سازمان بورس در سال جاری کنار گذاشته شد. سامانه هایی که می توانست در نظارت بر بازار و جلوگیری از اقدامات برخی شرکتها و حقوقی های بازار موثر باشد. شفافیت بازار صرفا به انتظار گزارش های مالی و گزارش عملکرد سازمان بورس بر نمی گردد. شفافیت به این معناست که دلایل جهش و سقوط بازار برای مردم روشن باشد و مشخص باشد برندگان این نوسان عجیب و بازندگان آن چه کسانی بودند.

آیا در شرایط کنونی و اوضاع نا به سامان اقتصادی، این تحقیق و تفحص، ضروری است؟
جهش ۴ برابری شاخص کل بورس طی ۵ ماه نخست سال و سپس نصف شدن شاخص کل طی چند ماه بعد، یعنی بورس با یک بحران جدی و نوسان شدید رو به روست که موجب فنا شدن سرمایه بخشی از جامعه شده است. بسیاری از مردم سرمایه های خرد خود را در شرایط صعودی و حبابی وارد بازار کردند و اکنون با سرمایه از دست رفته نظاره گر وضعیت بازار هستند. چگونگی شکل گیری حباب، اقدامات مدیریتی سازمان بورس در این زمینه، عدم مداخله به موقع و تنظیم بازار از طریق عرضه و تقاضای سهام، وعده های بدون عمل در زمینه نظارت بر عملکرد حقوقی ها و حمایت از بازار، تبدیل بورس به سکوی جبران کسری بودجه دولت، همه این ها مواردی است که خروجی آن زیان گسترده عموم مردم است و مجلس برای احقاق حقوق مردم باید پیگیری جدی انجام دهد.

کد خبر 428948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =