توفان برنامه‌های اجرایی و سود ۷۰۰۰میلیاردی ظرف ۹ماه در «ثشاهد»

شرکت شاهد به‌عنوان هلدینگ فعال در حوزه‌های بازار سرمایه، بازرگانی، ساختمانی و کشت و صنعت در چند ماه اخیر تحولات گسترده‌ای در ساختار و مدیریت داشته است که به زعم مدیرعامل آن برای بالفعل کردن پتانسیل‌های بالقوه شرکت و رفع مشکلات و برای خلق ثروت پایدار در شرکت لازم بود.

به گزارش صدای بورس، شرکت شاهد به‌عنوان هلدینگ فعال در حوزه‌های بازار سرمایه، بازرگانی، ساختمانی و کشت و صنعت در چند ماه اخیر تحولات گسترده‌ای در ساختار و مدیریت داشته است که به زعم مدیرعامل آن برای بالفعل کردن پتانسیل‌های بالقوه شرکت و رفع مشکلات و برای خلق ثروت پایدار در شرکت لازم بود. این شرکت با قدمتی در حدود ۳۵ سال برای خدمت به خانواده معظم شهدا تاسیس شد و با سرمایه ثبت شده ۴۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته مالی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان سود ساخته بود که در دوره نه ماهه امسال به بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. با این مقدمه و به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، گفت‌وگویی با ارسلان فتحی‌پور، مدیرعامل این شرکت که سابقه سه دوره نمایندگی مجلس و ۷ سال ریاست کمیسیون اقتصادی و همچنین مدیرعاملی شرکت ایران ترانسفو، هیأت مدیره بانک صادرات و مدیر عاملی شرکت ساختمانی سپهر آن را در رزومه دارد و در سه ماه گذشته سکان هدایت این مجموعه را برعهده گرفته، داشتیم تا از برنامه ها و تغییرات گسترده این شرکت جویا شویم.

ثشاهد در چند ماه اخیر تحولات زیادی به خود دیده است.

همینطور است. بخش بزرگ این تحولات برای بالفعل کردن پتانسیل‌های بالقوه شرکت و رفع مشکلات و برای خلق ثروت پایدار در شرکت لازم بود در این زمینه اولین اقدام، شروع مطالعه شرایط کنونی شرکت و طراحی برنامه‌ای استراتژیک برای شرکت بود که به طراحی و تدوین برنامه جامع سه ساله‌ای منجر شد. این برنامه کمک شایانی برای ایجاد ارزش پایدار و سودآوری مستمر و همچنین زمان بندی جریانات نقد لازم برای تکمیل پروژه ها خواهد کرد. با اجرایی شدن این برنامه در سه سال آتی جریانات نقدی قابل اتکایی وارد شرکت شده و برای ایجاد ارزش افزوده و تکمیل و تعریف پروژه های موجود و جدید استفاده خواهد شد.

این برنامه بر چه حوزه‌هایی تمرکز دارد؟

هیأت مدیره شرکت، تمرکز بر پنج حوزه کاری املاک و ساختمان، بازرگانی،  مالی و بازارسرمایه، کشت و صنعت و حوزه انرژی را در دستور کار قرار داده است و فعالیت‌های شرکت در این حوزه‌ها به‌صورت متمرکز در شرکت‌های تخصصی دنبال خواهد شد؛ این هدف با ایجاد، تقویت و تجمیع شرکت‌ها انجام می‌شود. در این راه با تقویت دو شرکت فرآوری و ابنیه شاهد که هم اکنون پروژه های متعددی را در در حال اجرا دارد و با تملک و تجمیع تمامی املاک شرکت شاهد در این حوزه و افزایش سرمایه سنگین و تغییر ساختار به‌عنوان یک شرکت بزرگ ساختمانی سال آینده به بازار سرمایه ورود خواهد کرد.

گروه دیگر شرکت سرمایه‌گذاری سعدی است که پس از انجام دو مرحله افزایش سرمایه، با سرمایه ثبت شده‌ای بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان و با ایجاد گروه خدمات بازار سرمایه، قرار است به‌صورت تخصصی برای بهره مندی از فرصت های این حوزه در خدمت شرکت شاهد باشد. درحوزه بازرگانی و خدمات نیز ما مالک شرکت بازرگانی شاهد هستیم که در بخش های مختلف و متعددی در حال فعالیت است و با انتصاب مدیران جوان و پر انرژی و بازخوانی ماموریت‌ها در صددیم بیش از پیش برای بهره‌برداری از ظرفیت های این حوزه کوشا باشیم. در حوزه کشت و صنعت هم برنامه ایجاد هلدینگ بزرگ و تاثیرگذاری در دستور کار داریم که قرار است از مزرعه تا سفره را شامل شود ودر زمینه تولید، فرآوری، بسته بندی و پخش و فروش محصولات کشاورزی و غذایی فعالیت خواهیم کرد. در این راه در حال ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد هستیم که نخستین شعبه از این مجموعه در اواسط اسفندماه سال جاری در تهران و در فضایی بالغ بر ۲۵۰۰ متر مربع افتتاح خواهد شد و امیدواریم با گسترش سریع آن در تمامی نقاط کشور حضور پر رنگ و موفقی در این زمینه داشته باشیم.  در این زمینه به دلیل مالکیت اراضی زراعی متعدد در سراسر کشور تلاش خواهیم کرد در حوزه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی به‌عنوان مجموعه‌ای تاثیرگذار حضور پیدا کنیم. این حوزه به‌دلیل ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال پایدار و فراوان می‌تواند خدمت شایانی به ذینفعان شرکت و اقتصاد ملی داشته باشد.

در حوزه نفت و انرژی هم شرکت هرمز انرژی  را در اختیار دارید.

همینطور است. شرکت هرمز انرژی دیگر شرکت مجموعه ما در حوزه نفت و گاز و انرژی است که تمامی فعالیت‌های این حوزه در این شرکت  متمرکز خواهد شد و برنامه های جامعی در این زمینه برای ورود و گسترش فعالیت در این زمینه در حال اجرا و مطالعه است. این حوزه به‌دلیل مزیت اقتصادی کشور در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت شاهد جایگاه ویژه ای دارد و با برنامه‌ریزی صورت گرفته و اقدامات مهمی که در دست اجراست، درآینده نزدیک خبرهای خیلی خوبی از این شرکت برای سهامداران شرکت شاهد خواهیم داشت. در این زمینه بازدیدی میدانی از سایت های عملیاتی شرکت هرمز انرژی در بندرعباس و نشست با استاندار هرمزگان انجام شد که منجر به کسب نتایج ذیل شد:

-حل موضوع صدور مجوز و رفع موانع فعالیت سایت مخازن S.T.C متعلق به شرکت شاهد با قید فوریت با هدف استفاده بهینه از تمام ظرفیت های موجود،

-رفع موانع فعالیت مخازن شـرکت هرمز انـرژی در سایت موسوم به S.T.C در منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس،

-حل مسائل و مشکلات موجود بر سر راه بازسازی و راه اندازی سایت S.T.C شرکت شاهد،

-پیگیری، اقدام و مساعدت های لازم درخصوص پروژه ساخت پالایشگاه میعانات نفتی با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار بشکه توسط شرکت شاهد و ارائه مساعدت های لازم بابت اجرای پروژه ۲۰۰ هکتاری گلخانه توسط شرکت شاهد.

به پروژه‌های در دست اجرای "ثشاهد" هم اشاره‌ای داشته باشید.

شرکت شاهد با توجه به در اختیار داشتن املاک مرغوب و با ارزش در سراسر کشور، برنامه های جامعی برای فرآوری و  ایجاد ارزش افزوده در حوزه املاک دارد. در این زمینه برخی مشکلات وجود داشته که برای حل و فصل آنها جلسات متعددی با مدیران و مسولان بلند پایه کشوری و لشگری انجام گرفته و موجب تعریف پروژه های متعدد و حل و فصل بسیاری از مشکلات و موانع شده است. اولین طرح،‌ "پروژه کن" با مساحت عرصه ۸۸۰۰ متر قرار در ۱۲ طبقه و مساحت قابل فروش بیش از ۵۰ هزار متر مربع است که بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده خواهد داشت و از پروژه های شاخص شرکت در این حوزه است. پروژه "شهرک ناز" کرج با مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع که برنامه ایجاد باغ ویلا در آن در مرحله طراحی و برنامه‌ریزی است و بالغ بر ۱۰۰ ویلای۱۰۰۰ متری را شامل و برآورد می‌شود بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کند. طرح دیگر پروژه "شهرک ویلایی جلفا"مشتمل بر ۱۲۵ ویلا در ۱۶ هکتار است و پیش‌بینی می شود بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کند؛ این طرح در ماه گذشته کلنگ خورده و فعالیت‌های اجرایی آن آغاز شده است. پروژه دیگر "افرا ظفر" در زمینی به مساحت ۱۱۵۰ متر مربع در محله ظفر در دست احداث است و ارزش افزوده‌ای بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ایجاد خواهد کرد.

 دو  طرح  "صدف" و " نمین" هم در برنامه‌های ثشاهد بوده است؟

بله، پروژه "صدف کیش" در زمینی به مساحت ۲۵۲۰ متر مربع و زیر بنای مفید ۸۲۸۰متر در حال اجراست همچنین پروژه منطقه ویژه اقتصادی "نمین" که بیش از  ۲۰۰۰ هکتار است و در فاز اول حدود ۴۵۰ هکتار را در بر می‌گیرد از برنامه های در حال اجرای شرکت است و زیر ساخت های مورد نیاز در حال ایجاد و در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن پیش بینی شده است.  به این نکته هم  اشاره کنم که انجام نشست هم‌اندیشی اقتصادی پروژه ای با استاندار اردبیل با هدف بررسی شـرایط همکاری‌های اقتصـادی و پیشبـرد پروژه های اجرایی گروه شاهد انجام و برای پیشبرد سریع‌تر پروژه منطقه ویژه اقتصادی نمین ۲۱ میلیارد تومان برای راه‌آهن و ۱۰ میلیارد تومان برای تأمین برق آن منطقه اعتبار اختصاص که موافقت و تخصیص آن هم از معاونت برنامه و بودجه اخذ شد. همچنین قرار است کد گمرکی برای منطقه ویژه اقتصادی نمین اخذ شود ضمن آنکه درخصوص اجرائی کردن پروژه ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای جامعه هدف در استان اردبیل توسط کارگزاری شرکت شاهد با وزارت راه و شهرسازی توافقاتی حاصل شد. این پروژه‌ها تنها در شرکت مادر و شرکت‌های تابعه ۱۰۰ درصدی در حال اجرا هستند در حالی که ما در شرکت عمران و توسعه شاهد که مالکیت ۷۰ درصدی آن را داریم و سهام آن در فرابورس ایران در حال معامله است، پروژه‌های متعددی در سراسر کشور در حال اجرا و برنامه‌ریزی داریم؛ املاک و مستغلات متعدد و با ارزشی در این شرکت وجود دارد و در سه ماهه اخیر اقدامات مناسبی را در زمینه اجرا و حل و فصل مشکلات آن انجام داده‌ایم و امیدواریم این شرکت بتواند با تسریع پروژه‌های موجود و تعریف پروژه های ارزشمند به خلق ارزش پایدار برای شرکت کمک کند.

با ورود شما به "ثشاهد" اقدامات ضربتی از جمله ایجاد کمیته پایش صورت گرفت.

همانطور که اشاره کردید،‌ تشکیل کمیته تخصصی رصد و پایش بازار سرمایه انجام شد که هدف آن به کارگیری افراد متخصص، حرفه ای و صاحب نظر کشور در شرکت شاهد و برگزاری جلسات هم اندیشی به منظور بررسی شرایط بازار سرمایه و ارائه راهکارهای مفید برای حمایت از قیمت سهام شرکت شاهد بوده است. از طرفی اصلاح ساختار سازمانی شرکت شاهد و ایجاد واحد تخصصی روابط عمومی به منظور شفافیت عملکرد و اطلاع رسانی به جامعه هدف به صورت شیشه ای ازکلیه اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته هم نهایی شد. تشکیل مدیریت طرح و برنامه با ماموریت تمرکز بر توسعه برنامه ریزی در سطح شرکت شاهد و شرکت‌های زیر مجموعه همچنین تشکیل کمیته سرمایه گذاری و ریسک با حضور واحدهای مرتبط و توسعه فرآیند تدوین و ارزیابی طرح ها و کمیته فنی برتی پیشبرد پروژهای عمرانی دیگر اقدامات  انجام شده است. البته  به موضوع تقویت کمیته حسابرسی با جذب نیروهای متخصص و کارآمد وگسترش فعالیت کمیته حسابرسی بر اساس قانون حاکمیت شرکتی هم  ورود کرده‌ایم.  موضوعات دیگری هم  وجود دارند که به دنبال  انجام آنها هستیم؛  برگزاری جلسات شورای مدیران با حضور کلیه مدیران عامل شرکت‌های تابعه و مدیران ستادی به صورت هر دو هفته یکبار با هدف بررسی عملکرد شرکت‌ها در اجرای سیاست‌های ابلاغ شده و فعالیت‌های عملیاتی و جلوگیری از انحرافات احتمالی و دریافت برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته و ابلاغ دستور کار جلسات و پیگیری مداوم آن و همچنین بازدید از کلیه شرکت‌های تابعه و گزارش‌گیری از برنامه‌ها، عملکرد و اهداف شرکت‌ها  با هدف ممانعت از خام فروشی، عملیاتی کردن پروژه ها و جلوگیری از فعالیت در زمینه‌های غیر تخصصی و هدایت به فعالیت در زمینه مندرج در اساسنامه و فعال سازی مدیریت امورحقوقی و یکپارچه سازی و تمرکز کلیه پرونده های گروه شاهد در واحد مزبور با هدف افزایش کارایی و در اولویت قراردادن بررسی و پیگیری پرونده های مهم از اهم این اقدامات است .

مشکل سند شرکت در جلفا رفع شده است؟

بله،‌ با توجه به عدم دریافت سند مالکیت و مجوز فعالیت بابت ۴۶ هکتار از اراضی متعلق به شرکت در جلفا ، اقدامات لازم در این خصوص طی سفری به منطقه آزاد ارس انجام و سند ۱۶ هکتار از اراضی مذکور با طراحی کاربری باغ ویلا اخذ و توسط شرکت فرآوری و ابنیه شاهد در حال اجراست.

طرح‌های در دست اجرا در گروه دارویی و پزشکی به چه صورت است؟

در حوزه دارویی تصمیم گیری به منظور انجام اقدامات اولیه برای گسترش فعالیت شرکت "اسپید شاهد" برای تهیه داروهای تک نسخه ای و مرکب  انجام شده است ضمن آنکه در تلاش برای دریافت نمایندگی واردات قطعات اورتز / پروتز توسط همین شرکت برای جانبازان و معلولین از کشور آلمان  هستیم.

طرح بهدشت مازندران در چه مرحله ای است؟

به منظور ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، پروژه بهدشت چمستان بررسی و بازنگری و  با مساعدت استاندار مازندران مقرر شد مسائل و مشکلات موجود درخصوص سرمایه گذاری شرکت شاهد در بخش های مختلف و شرکت‌های تابعه با اولویت شرکت عمران و بهدشت چمستان در منطقه چمستان با اقدام عاجل حل و پروژه های در دست، اجرایی شود. از طرف دیگر در نظر داریم  تفاهم نامه دو جانبه همکاری مشترک با هدف توسعه و ترویج استانداردهای ملی در پروژه های کشاورزی و دامپروری بین شرکت شاهد و استانداری مازندران داشته باشیم. موضوع همکاری اجرای پروژه احداث گلخانه صیفی جات (هیدرو یونیک)، پروژه احداث دام سنگین و سبک نژاد نو به مساحت ۴۰۰ هکتار و پروژه زراعت چوب به مساحت ۵۰ هکتار است که به زودی نهایی خواهد شد.  همه موارد مربوط به طرح‌های ثشاهد در بخش‌ها و شهرهای مختلف است. در همین زمینه  اقدامات مقتضی به منظور تسریع اجرای فعالیت عملیاتی پروژه  ساختمان اداری و تجاری گلریز با  زمین۵۱۲ متری و زیر بنای  ۵۶۶۰ متر مربع تجاری اداری و اقدام به تغییر کاربری برای احداث شهرک مسکونی ۱۷ هکتاری  لوله سازی اهواز،‌ هماهنگی و مذاکره با شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با هدف از سرگیری فعالیت خدماتی شرکت خدمات فرودگاهی شاهد و  انعقاد تفاهم نامه همکاری با بانک دی و سازمان اقتصادی کوثر به منظور هم افزایی انجام شده است.

و صحبت پایانی... .

در سه ماهه اخیر با توجه به شرایط ویژه شرکت در بازار سرمایه ما با تمام توان برای حفظ ارزش بازار سهام شرکت به سهامدار عمده شرکت(موسسه اندوخته شاهد) کمک کردیم و امیدواریم که با فعالیت های اقتصادی پشتوانه ارزشمند و پایداری برای قیمت سهام شرکت ایجاد کنیم. سهامداران شرکت مطمئن باشند که در راه حمایت از ارزش شرکت تمام توان خویش را معطوف خواهیم کرد و با بالفعل کردن تمامی ظرفیت های شرکت، در پایداری سودآوری و خلق ارزش خواهیم کوشید.

کد خبر 428783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =