سهامداران با نگاه بلندمدت، بهترین بازارگردان خود باشند

مدیرعامل گروه صنایع بهشهر ایران گفت: سهامداران با انتخاب سهم‌های مناسب با نگاه بلندمدت، بهترین بازارگردان برای سهم خود خواهند بود.

به گزارش صدای بورس، مهدی آزادواری؛ مدیرعامل شرکت گروه صنایع بهشهر ایران افزود: اگرچه با اجرای تصمیمات جدید شورای عالی و دامنه‌نوسان نامتقارن بازار واکنش مثبت نشان داد اما؛ تقاضای دیروز باعرضه‌های پرحجم پاسخ داده شد و شاخص کل دیروز رشد اندکی داشت.

آزادواری در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: تغییراتی که اخیراً در بازارسرمایه صورت گرفته، نباید دوباره موجب فریب سرمایه‌گذاران و رفتارهای هیجانی و بدون تحلیل سهامداران شود.

وی ادامه داد: درمجموع معتقدم بازار سرمایه ما پتانسیل رشد دارد و سهام بسیاری از شرکت‌ها با در نظر گرفتن ارزش دارایی‌ها و روند سودآوری شرکت‌ها، برای خرید ارزنده است؛ ولی منافع ارزندگی سهام در بلندمدت نصیب سهامداران خواهد شد.

الزام بازارگردانی، مانع از سقوط نرخ سهم‌ها شد

این فعال بازارسرمایه با اشاره به اینکه بازارگردان‌ها، محدودیت منابع دارند گفت: برای بهبود وضعیت، بیش از هر چیز باید روی تغییر نگاه سهامداران به سهم‌ها تمرکز کرد؛ آنچه مسلم است اگر بازارگردانی سهم الزامی نمی‌شد، با توجه به فروش‌های هیجانی و از سر ترس سهامداران، احتمالاً بازار سرمایه ریزش بیشتری داشت‌.

آزادواری بیان کرد: حجم نقدینگی بازارگردان‌ها آن‌قدر نیست که موجب تغییر روند بازار شود و فقط می‌تواند به نقدشوندگی سهم‌ها کمک کند. بنابراین عرضه بازار گردان‌ها در مثبت‌های بازار هم مانعی برای رشد بازار نخواهد بود و فقط بازار را متعادل‌تر خواهد کرد. سهامداران با انتخاب سهم‌های مناسب با نگاه بلندمدت، بهترین بازار گردان برای سهم خود خواهند بود.

نوسان‌گیری و زمین سخت برای سهامداران

این کارشناس بازارسرمایه افزود: سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری روی سهم‌ها، شاید در مقطعی کوتاه‌مدت برای فعالان بازار سرمایه که تجربه و دانش مالی کافی دارند، بازدهی مناسبی به همراه داشته باشد اما؛ نوسان‌گیری برای سهامداران کم‌تجربه، استراتژی مناسبی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: سهامداران کم‌تجربه‌تر بهتر است یا با نگاه بلندمدت (حداقل یک‌ساله) و تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی، اقدام به انتخاب سهم کنند و یا اینکه غیرمستقیم و از طریق ابزارهایی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری که توسط مدیران حرفه‌ای اداره می‌شود، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با انتقاداتی که به عملکرد بازار گردان‌ها مطرح بود، گفت: بهترین بازارگردان‌ها برای هر سهم، همان سهامداران حقیقی و حقوقی هستند که منابع مالی در اختیار دارند و امکان مدیریت خریدوفروش‌های خود را هم دارند.

جیب بازارگردان‌ها، پُر از نقدینگی نیست

آزادواری تاکید کرد: صندوق‌های بازارگردانی اگرچه متولی و متعهد بازارگردانی سهم‌ها هستند؛ ولی حجم منابعی که بازارگردان‌ها در اختیار دارند، ناچیز است؛ وضعیت سهم‌ها در روزهای منفی، شبیه آن بوده که تصور کنیم تمام سپرده‌گذاران یک شعبه بانک در یک روز خاص برای دریافت سپرده‌های خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: طبیعی است که در چنین شرایطی، بانک با مشکل مواجه شده و امکان پرداخت پول تمام سپرده‌گذاران را نخواهد داشت‌؛ انتظارات از بازارگردان‌ها باید منطقی‌تر باشد و نمی‌توان انتظار داشت سهامداران ناگهان اقدام به فروش سهم کنند و بازار گردان فشار فروش را کنترل کند.

منبع: بورس نیوز

کد خبر 428513

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =