درج نماد یک شرکت اقتصادی در فرابورس/ سهام آماده عرضه اولیه است

مدیر شرکت پویا زرکان آق‌دره ضمن تشریح آخرین طرح‌های توسعه شرکت، از درج نماد این شرکت در فرابورس خبر داد.

به گزارش صدای بورس، آخرین وضعیت شرکت پویا زرکان در زمینه تولید، طرح‌های توسعه و عرضه سهام در بورس در بازدید نماینده مجلس تکاب و شاهین دژ، امام جمعه و فرماندار تکاب و مدیران شرکت بررسی شد.

این شرکت در سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز و پس از اکتشافات انجام شده، در سال ۱۳۸۲ فعالیت معدنی آن اجرایی شده است.  با حمایت‌های همتی نماینده مجلس و مقامات شهری و استانی، شرکت پویا زرکان تمام مراحل پذیرش در بورس را طی کرده و آماده عرضه اولیه است.

حسن همتی نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: تعدادی از شرکت‌هایی که در زمینه معدن و صنایع معدنی فعالیت دارند با عملکرد موفق خود و با رعایت استانداردهای محیط زیستی و نیز حفظ منابع طبیعی نقش برجسته‌تری در این زمینه دارند که شرکت پویا زرکان یکی از این شرکت‌های موفق به شمار می‌رود. این شرکت با وجود برخی موانع، نقش مثبتی در زمینه تولید و کاهش آمار بیکاری در منطقه داشته است. ضمن اینکه از لحاظ اقتصاد کشور نیز فعالیت این مجموعه در استحصال طلا از معادن منطقه به منابع ملی کشور هم کمک می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت حضور این شرکت در بورس و دستاوردهای این حضور بیان کرد: من به کلیه شرکت‌های منطقه اعلام کردم که به بورس بروند و عرضه سهام شرکت‌ها در بورس برای اقتصاد منطقه و کشور خوب است. ما پیگیری های لازم برای پذیرش شرکت ها را انجام داده ایم و پویا زرکان به عنوان اولین شرکت بایستی در هفته های آتی عرضه اولیه شود. همچنین در عرضه اولیه سهام از جمله عرضه اولیه سهام پویا زرکان باید مردم منطقه در اولویت باشند و در سود این شرکت ها سهیم شوند. به نظر من فقط موضوع منتفع شدن کارمندان و کارگران این شرکت از عرضه سهام در بورس مطرح نیست و باید همه مردم منطقه بتوانند از آن استفاده کنند. به همین خاطر پیشنهاد من این است که در وهله اول، سهام قبال عرضه به مردم منطقه واگذار شود و درصورتی‌که احیانا مردم از آن استقبال نکردند آن زمان به‌ صورت عمومی به همه مردم ارائه شود.

همتی به حمایت نمایندگان منطقه در مجلس شورای اسلامی از شرکت‌های معدنی اشاره کرد و یادآور شد: با رعایت قوانین و حقوق دولتی و نیز حقوق اجتماعی منطقه و همچنین حقوق منابع طبیعی و محیط‌زیست هم شرکت‌ها و هم مردم منتفع می‌شوند.

وی افزود: یکی از مواردی که در حال حاضر به جدیت در حال پیگیری هستیم موضوع اختصاص حقوق دولتی معادن به منطقه است که قانونا باید به مردم بازگردد درحالی‌که امروزه این درآمدها به بخش‌های دیگر کشور اختصاص پیدا می‌کند و حق مردم حوزه و مناطق تحت پوشش ما پایمال می‌گردد.

نماینده مردم میاندوآب و شاهین‌دژ و تکاب گفت: توصیه من به مردم این است که با چشم باز وارد بورس شوند و با تحقیق از ظرفیت‌های آن بهره‌مند شوند. از سوی دیگر از دولت نیز انتظار این است در هدایت سرمایه‌های مردم با دقت و وسواس عمل کرده تا بیش از این شاهد ضرر و زیان آن‌ها نباشیم. اگر این اتفاق از سوی دولت روی ندهد سرمایه‌های مردم به سمت‌وسوی بازارهای موازی سرازیر خواهد شد و مشکلات اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت.

امیر ستوده فر فرماندار شهرستان تکاب نیز در مورد حضور شرکت پویا زرکان در بورس گفت: این شرکت جزء شرکت‌های فعال منطقه است و در راستای سیاست‌های کلی دولت باید هر چه سریع تر و تا آخر سال سهام خود را در بورس عرضه کند.

وی افزود: این کار باعث می‌شود که مردم منطقه به ویژه مردم تکاب و همه مردم ایران از این سهام بهره مند شوند و یک ثروت ملی در اختیار همگان قرار گیرد. با این کار ارزش افزوده شرکت پویا زرکان افزایش پیدا می‌کند و مردم از نظر منافع عمومی بهره مند خواهند شد.

فرماندار تکاب در خصوص واگذاری قسمتی از سهام شرکت پویا زرکان به کارگران و کارکنان این شرکت تصریح کرد: این کار پسندیده‌ای است و البته نه تنها کارکنان شرکت بلکه امیدواریم مردم منطقه از این نعمت و ارزش افزوده بهره‌مند شوند و احساس مالکیت کنند و با این کار شرکت پویا زرکان توانمندتر خواهد شد.

ستوده فر عنوان کرد: عرضه سهام شرکت‌ها در بورس از سیاست‌های دولت محسوب می‌شود و وقتی سرمایه‌ها به سمت بورس هدایت شود از واسطه گری در کشور جلوگیری می‌شود و سرمایه‌های مادی به سوی کار و اشتغال جهت دهی می‌شود.

فرماندار تکاب عنوان کرد: می‌توان شهر تکاب را به شهر زیورآلات و جواهرسازی تبدیل کرد زیرا در دنیا شهرهایی وجود دارد که با امکانات کمتر توانسته اند به برند جهانی دست پیدا کنند، و تکاب می‌تواند برند جهانی در مورد طلا، برند جهانی در مورد مجموعه‌های تاریخی را کسب کند و بسترهای بسیار مناسبی در این زمینه در شهرستان تکاب وجود دارد.

ستوده فر گفت: این شهرستان در فرش افشار، سنگ‌های قیمتی و طلا می‌تواند به برندهای جهانی تبدیل شود و با کارآفرینی درآمد پایدار برای مردم و کشور و در صنایع پایین دستی به دست آورد. به مسئولان شرکت پویا زرکان توصیه کردم یک کارگاه طلاسازی در ایام دهه فجر راه اندازی کنند و پیشنهاد دادم که کارگاه زیورآلات و آموزش ساخت زیورآلات و از طریق واگذاری و فروش اعتباری طلا این کارگاه‌ها پا بگیرند تا اشتغال در منطقه ایجاد شود.

ابوالفضل رستم‌خانی مدیرعامل شرکت پویا زرکان اظهار کرد: فعالیت شرکت پویا زرکان در سال ۱۳۷۸ آغاز و با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده عملیات اجرایی معدن از سال ۱۳۸۲ شروع شده است. محدوده‌ای که در حال حاضر در اختیار شرکت قرار دارد در حوالی روستای آق دره است که حدود ۴۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. همچنین شرکت چندین محدوده دیگر را در اختیار دارد که در حال فعال سازی آن‌ها می‌باشد.

وی افزود: این معدن دارای هفت پیت مختلف است که با مجوزهایی که از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت داده می‌شود مقدار خاکی که می‌توان از آن برداشت کرد تعیین شده و ما این خاک را استخراج کرده و به شرکت زیر مجموعه، شرکت فرآوری پویا زرکان می‌فروشیم. 

مدیرعامل شرکت پویا زرکان درباره ظرفیت تولید این شرکت گفت: ظرفیت تولید این شرکت با توجه به پروانه بهره برداری صادر شده تعیین می‌گردد. در حال حاضر ظرفیت سالانه شرکت ۳۷۵ هزار تن برداشت با عیار ۲.۴۸ و تا یک میلیون تن با عیار ۳ تا ۴ دهم است. این معدن طلا شامل ‌نقره بوده و دارای ذخیره تراورتن هم می‌باشد.

این کارآفرین با اشاره به اشتغالزایی شرکت پویا زرکان بیان کرد: این شرکت در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته به همین دلیل در فصل زمستان با وجود برودت هوا و حجم زیاد برف امکان اجرای عملیات معدنی وجود ندارد. با وجود این موضوع شرکت در راستای حفظ مسئولیت اجتماعی خود در قبال کارگران، در فصل زمستان حدود ۲۵۰ کارگر مشغول به فعالیت دارد که کارهای آماده سازی معدن برای سال آینده را انجام می‌دهند و در تابستان نیروی انسانی معدن به ۵۵۰ نفر افزایش پیدا می‌کند که در دو شیفت کاری مشغول به کار می‌شوند.

رستم‌خانی در مورد طرح‌های توسعه شرکت عنوان کرد: در سال جاری که به نام جهش تولید مزین است با مجوزی که از سازمان صنعت معدن و تجارت گرفته شده اجازه اکتشاف در ۵۰۰ هکتار صادر شده که در صورت تحقق این اتفاق معدن گسترش بیش تری پیدا می‌کند. همچنین سه محدوده دیگر در جوار ما و در فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری قرار دارند یکی از معادن، معدن داغدالی است که اکتشاف آن به پایان رسیده و پروانه بهره برداری آن دریافت شده و در حال پیگیری جهت عملیات بهره برداری هستیم. دیگری معدن آرپاچای و گورگور است که مشغول انجام عملیات اکتشاف برای تعیین ذخیره و آماده سازی آن هستیم. در معدن داغدالی اکتشاف فلز روی صورت گرفته است و معدن طلای آرپاچای نیز در مرحله پایانی اکتشاف است.

وی در مورد حجم عملیات معدن عنوان کرد: هر سال با توجه به مقدار ذخیره ای که در معدن وجود دارد حدود ۴ میلیون تن عملیات خاکی انجام می‌شود که از این مقدار ۸۵۰ هزار تن ماده معدنی و بقیه باطله کم عیار است.

این کارآفرین در خصوص آخرین وضعیت ورود به بورس این شرکت تصریح کرد: شرکت از سال گذشته اطلاعات لازم را برای ورود به فرابورس ارائه کرده و پس از اصلاح ساختار شرکت‌ها و بازدیدهای صورت گرفته از شرکت، طی ماه‌های گذشته پذیرش و درج گردیده ‌و در حال پیگیری جهت عرضه سهام تا آخر سال هستیم.

رستم‌خانی در مورد اهداف شرکت پویا زرکان برای حضور در بورس اعلام کرد: شرکت پویا زرکان برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در معادن نیاز به سرمایه دارد که بخشی از این سرمایه را می‌توان با ورود به بورس تامین کرد.

مدیرعامل شرکت پویا زرکان در خصوص واگذاری بخشی از سهام این شرکت به کارگران و کارکنان عنوان کرد: ما اعتقاد داریم نیروی کار بازوی ما محسوب می‌شود. هیات مدیره واگذاری سهام ترجیحی به کارگران و کارکنان را تصویب نموده ‌و اکثریت کارگران این شرکت از این موضوع استقبال کرده اند. با واگذاری سهام این شرکت به کارگران، درآمدی مازاد از حقوق دریافت خواهند کرد که کمک زیادی به آنان بوده و همچنین انگیزه کاری در آنان تقویت شده و با ایجاد حس مالکیت به افزایش بهره وری شرکت کمک می‌کنند.

این کارآفرین بیان کرد: معتقدیم ورود شرکت به بورس باید هر چه زودتر اتفاق بیفتد. درآمدی که شرکت از این راه کسب می‌کند برای سرمایه‌گذاری‌های جدید استفاده خواهد شد و امیدواریم این شرکت بتواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد. 

رستم‌خانی در مورد جذب نیروی کار در این شرکت تصریح کرد: در ابتدای راه اندازی این شرکت پرسنلی که قادر به انجام فعالیت در معدن باشند در منطقه وجود نداشت. زیرا اکثر مردم به فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروری مشغول بودند به همین دلیل با برگزاری کلاس‌های مختلف به آنان آموزش‌هایی داده شد به گونه ای که در حال حاضر تعداد افراد غیر بومی ‌در این شرکت به تعداد انگشتان دست می‌رسد و اکثریت کارکنان از روستاهای اطراف و از شهرستان تکاب هستند. 

وی درخصوص توسعه منطقه توسط شرکت پویا زرکان عنوان کرد: در ابتدا وضعیت معیشتی مردم منطقه با توجه به این که وابسته به کشاورزان دیم و دامداری بودند دچار نوساناتی بود که شرکت پویا زرکان با ایجاد اشتغال پایدار در این مجموعه و پرداخت حقوق منظم توانست نقش بسزایی در برنامه ریزی و افزایش سطح زندگی مردم این منطقه ایجاد نماید به طوری که سطح زندگی مردم از روستاهای همجوار بالاتر رفته است.

این کارآفرین در مورد مسئولیت اجتماعی این شرکت گفت: این شرکت رسالتی را برای خود قائل است و آن این است که آسایش افراد در جوار ما آسایش ما است. در این راستا نخستین بحثی که مطرح شد بحث فرهنگی بود که این موضوع در قالب دو حوزه صورت گرفت که عبارتند از ساخت مدرسه و ایجاد مساجد که در این راه کمک به زیرساخت‌های شهرستان تکاب، کمک به دانشگاه، مصلای شهرستان، ساخت راه‌های روستایی و مشارکت در طرح‌های ‌هادی روستا از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

رستم‌خانی در خصوص برنامه‌های شرکت پویا زرکان گفت: برنامه فعلی شرکت با توجه به برنامه ۵۰ ساله‌ای که برای تولید داریم پایه گذاری شده است. در بسیاری از حوزه‌ها این شرکت به خودکفایی رسیده و شرکت وابستگی به خارج از کشور ندارد. در سال جهش تولید اجرای طرح‌های توسعه در دستور کار شرکت قرار گرفته پروژه‌های تولید کنسانتره روی، فرآوری سنگ تراورتن، افزایش تولید شمش طلا با روش نوین هیپ لیچینگ از کانسنگ کم عیار در حال ساخت است.

منبع: تسنیم

کد خبر 428466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =