عواملی که بازار را به سمت بالا سوق داد

کارشناس بازار سرمایه گفت: اتفاقاتی که طی چند روز اخیر صورت گرفت موجب شد بازار به سمت بالا حرکت کرده و هفته معاملاتی خوبی باشد.

به گزارش صدای بورس، نوید قدوسی درباره دلایل رشد بازار اظهار کرد: زمینه ساز این اتفاق ارزندگی بازار بوده و حتی سهام به قیمتی رسیدند که از سطح ارزندگی هم پایین‌تر است.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نرخ ارز افزود: یک ابهامی برای بازار درباره نرخ ارز وجود داشت و تحلیلگران نمی‌توانستند به یک جمع بندی درباره نرخ دلار برسند و اختلاف نظرها زیاد بود، اما با اتفاقات سیاسی که طی چند روز اخیر صورت گرفت و کف قیمتی که برای دلار پیش بینی شده، این ابهام برطرف شد.

وی درباره عامل دیگر رشد بازار گفت: یکسری از مسائل در بازار بوجود آمد که می‌توان گفت به دلیل جو روانی بود، برخی اعتقاد به پایین آمدن بازار داشتند و برخی دیگر معتقد بودند باید بازار رشد کند و یک تضادی وجود داشت که به نظر می‌رسد به طور موقت مدیریت شده و بازار با یک اراده جمعی در مسیری قرار گرفته که می‌تواند رشد کند.

قدوسی خاطرنشان کرد: جلساتی که طی چند روز اخیر برگزار شد، سیگنالی به بازار ارسال کرد مبنی بر اینکه متولیان به دنبال برگشت بازار و خواهان ریزش بیشتر نیستند و در حال انجام اقداماتی هستند که مصوبه دامنه‌نوسان نامتقارن یکی از این اقدامات است البته اثر روانی این مصوبه بیشتر از خود آن است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: عامل بعدی رشد بازار، تزریق نقدینگی بود که توسط برخی از کدهای حقیقی و حقوقی صورت گرفت و یکسری از سهم‌ها را حقوقی‌ها رو به بالا خریداری و صف‌های فروش را جمع کردند و به دلیل اینکه این فرایند طی دو تا سه روز ادامه پیدا کرد، اطمینان نسبی در افرادی که نسبت به بازار تردید داشتند به وجود آمد.

وی با بیان اینکه این هفته بازار معاملاتی خوبی به نسبت هفته‌های گذشته بود، افزود: البته توزیع رشد قیمت‌ها در بازار توزیع همگنی نبود، در برخی از روزها در حالی که شاخص کل مثبت بود شاخص هم وزن روند منفی داشت و این بدین معنی است که رشد به برخی نمادهای خاص معطوف شد.

قدوسی تاکید کرد: هر زمان بازار به وضعیت اطمینان رسید باید دامنه نامتقارن حذف و در اولین فرصت دامنه نوسان افزایش یابد و در نهایت برای همیشه حذف شود.

منبع: بورس نیوز

کد خبر 428253

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =