بیمه اتکایی چگونه از خروج ارز جلوگیری می‌کند؟

مدیر کل اتکایی بیمه‌های اشخاص بیمه مرکزی گفت: صنعت بیمه توانسته تمام نیازهای اتکایی را در داخل کشور برطرف کند.

به گزارش صدای بورس، حمیدرضا نوابی مدیر کل اتکایی بیمه‌های اشخاص، مسئولیت و قبولی از خارج بیمه مرکزی اظهار کرد: شرکت‌های بیمه براساس نیاز و توان مالی خود پس از صدور بیمه نامه، موظف هستند، عملیات اتکایی اجباری و اختیاری را انجام دهند. همچنین وظیفه دارند به موجب ماده ۷۱ قانون تاسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در بیمه‌های زندگی ۵۰ درصد و در بیمه‌های زندگی ۲۵ درصد اتکایی اجباری داشته باشند.

وی ادامه داد: براساس تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر اتکایی اجباری را از ۵۰ درصد در بیمه‌های زندگی به ۲۰ درصد و در بیمه‌های غیر زندگی از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: عملیات اتکایی به صورت اختیاری هم وجود دارد. بیمه‌ها براساس بیمه نامه‌های صادره خود، موظف هستند اتکایی اختیاری داشته باشند. این اتکایی اختیاری در داخل و خارج کشور، صورت می‌گیرد. در سال ۲۰۱۰ میلادی با توجه به تحریم‌ها، درصد اتکایی در خارج از ایران از ۲۵ درصد به یک درصد کاهش یافت.

مدیر کل اتکایی بیمه‌های اشخاص، مسئولیت و قبولی از خارج بیمه مرکزی تصریح کرد: براساس تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص اتکا به داخل و دانش بومی کشور، بیمه مرکزی با همکاری صنعت بیمه توانست تمام نیازهای اتکایی را در داخل برطرف کند. در حال حاضر اتکایی ریسک‌ها برطرف شده و از خروج ارز جلوگیری شده است.

بیشتربخوانید:

اولین اوراق گام منتشر شد

اجرای طرح جهش مسکن با ساخت ۱ میلیون واحد / ۲۰ درصد تولیدات وارد بورس می‌شود

عملیات اتکایی به چند نوع عملیات اتکایی مازاد خسارت، اتکایی مازاد سرمایه و قرارداد اتکایی مشارکت تقسیم می‌شود. شرکت‌های بیمه براساس نیاز خود با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قراردادی منعقد می‌کنند. در حال حاضر ۳۳ شرکت و موسسه فعال در کشور داریم که در راستای توسعه صنعت بیمه، بیمه مرکزی اقدام به اعطای مجوز به شرکت‌های جدید کرده است. همچنین در حال حاضر ما دو شرکت اتکایی داریم.

گفتنی است؛ پوشش اتکایی بیمه اتکایی به مفهوم توزیع جهانی ریسک است. بیمه اتکایی، شرکتی است که شرکت‌های بیمه دیگر را که خود از ضررهای احتمالی مصون نیستند، بیمه می‌کند. طبق قوانین اکثر کشورها، شرکت‌های "بیمه مستقیم" مجبور به عقد قراردادهای بیمه اتکایی هستند تا منافع مشتریان محفوظ بمانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 428243

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =