استقلال سازمان بورس باید حفظ شود

وظیفه سازمان بورس انتشار اطلاعات و نظارت بر رویه انتشار آن توسط شرکت‌ها است. باید زیرساخت‌ها و سازوکارهای معاملات و روند پذیرش شرکت‌ها بروزرسانی شود. سازمان بورس باید در برابر قیمت گذاری دستوری نظر کارشناسی خود را اعلام کند و مدافع منافع سهامداران باشد و اجازه ندهد اختلافات میان وزارت‌خانه‌ها سهامداران بازار سرمایه را متضرر کند.

به گزارش صدای بورس، فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره حفظ استقلال سازمان بورس گفت: رسالت سازمان بورس انتشار اطلاعات به طور شفاف و نظارت بر رویه انتشار اطلاعات توسط شرکت‌ها بر مبنای زمان و دقت است. در زمینه زیرساخت‌ها و سازوکارها اعم از معاملات و روند پذیرش شرکت‌ها اشکال اصلی وضعیت فعلی بروزرسانی نکردن و فعالیت با زیر ساخت هایی است که مربوط ۱۰به  سال گذشته است.

وی ادامه داد: بروزرسانی نظام مقررات معاملات، پذیرش شرکت‌ها و فرایند اعطای مجوزها به نهادهای مالی از جمله سبدگردان‌ها، مشاوران سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جزء راهکارهایی است که بر عهده سازمان بورس است.

آقابزرگی در مورد مقابله سازمان بورس در برابر قیمت‌گذاری دستوری دیگر دستگاه‌ها بیان کرد: طرح موضوع، ارائه نظر کارشناسی و پیگیری وصول مطالبات سهامداران اقدامی است که سازمان بورس می‌تواند انجام دهد و این امر جزء وظایف سازمان است همچنین از سازمان بورس انتظار می‌ررود که مطالبات را منعکس و پیگیری شفاف انجام دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت اظهار کرد:  دولت به عنوان تصمیم گیر اقتصادی که متشکل از چند وزارت‌خانه اقتصاد، صمت و نفت است گاهی اختلافاتی در تصمیم‌گیری نهایی میان آن‌ها به وجود می‌آید. در این حالت سازمان بورس باید  نظر کارشناسی ارائه دهد و استقلال سازمان بورس در دستور کار قرار بگیرد و صرف وجود چند نفر از دولت در شورای‌عالی بورس نباید مانع طرح مطالباتی شود که تضاد منافع میان سهامدارن خرد و عمده است.

امیرحسین موسوی

کد خبر 428181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =