واکاوی حاشیه رانده شدن حقوقی‌ها

مدتی است حقوقی‌ها دیگر همانند ماه‌های گذشته در بازار فعال نبوده و به‌صورت قاطع دست به حمایت از بازار نمی‌زنند اما این اتفاق می‌تواند دلایلی داشته باشد، یکی از دلایل آن را می‌توان ریسک سیستماتیک موجود برای حقوقی‌ها در نظرگرفت.

به گزارش صدای بورس، زمانی که حقوقی‌ها به صورت دستوری و در جهت کمک به بازار اقدام به خرید و فروش می‌کنند، پس از حل موضوع انگشت اتهام به سمت آنها برده می‌شود و آنها را مقصر جلوه می‌دهند، بنابراین به نظر می‌رسد حقوقی‌ها ترجیح می‌دهند در این بازی شرکت نکنند.
برخی از حقوقی‌هایی که در چند ماه گذشته سعی داشتند با خریدهای خود به روند بازار کمک کنند، درگیر برخی شایعاتی شدند که می‌گفتند حقوقی‌ها در قیمت‌های پایین اقدام به خرید می‌کنند و برخی نیز ادعا می‌کردند، حقوقی‌ها عمدا به سهم‌ها فشار می‌آورند تا خودشان در قیمت‌های پایین‌تر خریدار باشند،‌ در حالی‌که اقدام حقوقی‌ها به توصیه ارکان بالادستی بوده و مکلف به خرید ویا فروش درآن روز خاص شده‌اند، زمانی که حقوقی‌ها متوجه می‌شوند در شرایط فعلی بازار در هر طرف خرید یا فروش قرار بگیرند متهم می‌شوند پس ترجیح می‌دهند درتغییر روند بازار دخالت نکنند.
دوم اینکه باید توجه داشته باشیم منابع حقوقی‌ها ‌محدود است و آنها به منابع بی‌پایان متصل نیستند. زمانی که اجازه نمی‌دهیم حقوقی اقدام به فروش سهم کند و در بعضی روزها معاملات آنان را ممنوع یا باطل می‌کنیم، در اصل در کار بازار اخلال ایجاد می‌شود.
 دلیل سوم هم این است خریدهایی که در دوره‌های قبل انجام شده، با توجه به ریزش شدید بازار و اصلاح کم چند وقت اخیر آن هم در برخی صنایع غالبا در زیان است و درصورتی هم که تصمیم به فروش سهمی برای ایجاد نقدینگی درجهت حمایت سهم دیگر گرفته شود سریعا عرضه‌ها باعث به وجود آمدن جو منفی درکل گروه می‌شود و این موضوع به نوعی منابع حقوقی‌ها را قفل می‌کند.
 با توجه به تغییر و تحولات مدیریتی که انجام شده، به نظر نمی‌رسد با طرح مارکت اینپکت و برخی طرح‌های دیگر نیز درکوتاه مدت گره گشایی از بازار صورت بگیرد، از طرفی زمانی که سهامدار حقیقی می‌داند حمایت‌ها مقطعی بوده و صرفا می‌تواند چند روز شاخص را سبز نگه دارد، بنابراین با اینکه بر ارزندگی سهم‌ها آگاه است، اما باکوچک ترین عرضه در بازار هیجان ایجاد می‌شود و با این تفکر که حمایت تمام شده بلافاصله صف‌های خرید به فروش تبدیل می‌شود.
بهتر است از جانب دولت و سایر قوا عزمی کلی وجود داشته باشد، اینکه یکی از ارکان به حقوقی‌های بازار پیشنهاد و یا دستور خرید دهد وسیاست‌های کلی مشخص نباشد ودرآخر آنها را تنها بگذارد، درست نیست. معتقدم اگر حمایتی نیز بخواهد با این روش شکل بگیرد نمی‌تواند حمایت قاطعی باشد و صرفا جهت رفع تکلیف انجام خواهد گرفت.

مهرداد خدابخشی،مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۸

کد خبر 427937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =