۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

باوجود افزایش ۱۴۳درصدی سود ۹ماهه شرکت‌ها، روند بازار تغییر نکرد

رشد بی‌اثر

افزایش نرخ‌های جهانی و افزایش دلار، عملکرد مثبت‌ شرکت‌ها را رقم زد
رشد بی‌اثر

چندی پیش وزیر اقتصاد با بیان اینکه سودآوری شرکت‌های بورسی در ۹ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر شده اعلام کرد: بر این اساس شاخص P/E سهام افزایش یافته است.

به گزارش صدای بورس،  البته در این روند،افزایش قیمت دلار، کاهش ارزش ریال، افزایش صادرات، افزایش قیمت‌های جهانی و غیره از مهمترین عوامل دخیل در افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی بوده است. باید دید افزایش سودآوری این شرکت‌ها به واسطه افزایش تولید، صادارات و رونق یافتن بخش واقعی اقتصاد اتفاق افتاده و یا این افزایش سود ناشی از افزایش چند برابری نرخ دلار بوده و به لحاظ ریالی حاصل شده است؟

تداوم رشد مشروط سودآوری

 عبداله دریابر، معاون خدمات مالی تأمین سرمایه امید در گفت‌وگویی به تحلیل عملکرد شرکت‌های بزرگ بازار در بازه زمانی ۹ ماهه ۹۸و ۹۹ پرداخت.

 اینکه گفته می‌شود سودآوری شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته چندین برابر افزایش یافته، چه نظری دارید؟
بر اساس آمار، ارزش کل سهام در بورس اوراق بهادار تهران در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۹، مبلغ ۵۷.۴۸۰ هزار میلیارد ریال و ارزش کل سهام بازار فرابورس ایران مبلغ ۱۸.۰۱۵ هزار میلیارد ریال بود. در حال حاضر (۱۴ بهمن ماه ۹۹) ارزش کل سهام در بورس اوراق بهادار تهران ۴۷.۹۰۰ هزار میلیارد ریال و ارزش کل سهام بازار فرابورس ایران مبلغ ۱۲.۰۶۷ هزار میلیارد ریال شده است که ۱۰ صنعت اصلی بازار (محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها، استخراج کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی و...) معادل ۸۰ درصد از کل ارزش بازار را تشکیل می‌دهند. عمده شرکت‌های بزرگ بورسی کشور در سال ۱۳۹۹ و به خصوص فصل پاییز سال جاری تولید و فروش بسیار خوبی را نشان‌ داده‌اند.

 با این حساب افزایش سودآوری از محل افزایش تولید حاصل شده است؟
برای بررسی این موضوع لازم است نگاهی به اطلاعات وزارت صمت در خصوص میزان تولید کالاها در سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته بیندازیم، این اطلاعات نشان از رشد تولید انواع محصولات در کشور برای سال جاری دارد.
 
 افزایش نرخ در رشد سودآوری این صنایع چه تاثیری داشت؟
این افزایش سودآوری و خلق ثروت برای سهامداران از هر دو منظر افزایش تولید و افزایش نرخ رخ داده است. افزایش نرخ نیز خود شامل دو عامل افزایش قیمت جهانی کالاها و افزایش نرخ ارز بوده است. بنابراین با عنایت به اینکه چشم‌انداز نسبتاً مناسبی در خصوص قیمت جهانی برای بسیاری از کالاها وجود دارد، چنانچه نرخ ارز در محدوده ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان باقی بماند، رشد سودآوری برای سال آتی بسیاری از شرکت‌های بزرگ وجود خواهد داشت.

 برای نمونه،میزان تولید و سودآوری برخی از این شرکت‌ها را اعلام می‌کنید.
برای بررسی دقیق‌تر اینکه سودآوری این شرکت‌ها از محل فروش محصولاتشان بوده است یا خیر نمونه‌هایی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر مجموعه هلدینگ امید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.  به طور مثال شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر در کل سال ۱۳۹۸، مبلغ ۶.۵۳۱ میلیارد تومان سود خالص داشت. در ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ این شرکت تقریباً ۶.۷۷۷ میلیارد تومان سود خالص حاصل کرد.  بنابراین در ۶ ماهه سال جاری بیشتر از کل سال قبل، برای سهامداران سود ساخته است. شرکت مذکور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۸.۳۶۷ میلیارد تومان سود خالص دارد که در مقایسه با ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ که سود آن در حدود ۳.۸۵۵ میلیارد تومان بوده است،۱۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد. علاوه بر این شرکت صنعتی و معدنی چادرملو نیز در کل سال ۱۳۹۸، مبلغ ۵.۰۰۰ میلیارد تومان سود خالص داشت. در ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ این شرکت تقریباً ۴.۸۲۱ میلیارد تومان سود خالص ایجاد کرد. چادرملو در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۹.۴۵۲ میلیارد تومان سود خالص دارد که در مقایسه با ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ که سود آن در حدود ۳.۴۱۵ میلیارد تومان بوده، ۲۴۱ درصد رشد در سودآوری را نشان می‌دهد.

تاثیر پذیری از بازار جهانی و نرخ نیمایی
روزبه شریعتی، مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار اعلام کرد: نمی‌توان وضعیت یک شرکت‌ یا صنعت را به تمامی صنایع و شرکت‌ها تعمیم داد اما یکی از دلایل اینکه عمده گزارشات ۹ ماهه مثبت ارزیابی می‌شود را باید این موضوع دانست که نزدیک به ۶۰تا۷۰ درصد بازار سرمایه متاثر از نرخ جهانی معامله می‌شود در واقع همین مسئله باعث
شده گزارشات۹ماهه تحت تاثیر نرخ‌های جهانی و نرخ دلار قرار گیرد.
شریعتی به افزایش قیمت نرخ دلار نیمایی اشاره کرد و گفت: دلار فروشی شرکت‌ها بر اساس نرخ دلار سامانه نیما تعیین می‌شود. نرخ دلار سامانه نیما در تابستان تقریبا نزدیک به ۲۰هزار تومان بوده است ولی در پاییز این نرخ حدود ۲۴تا۲۵ هزار تومان معامله می‌شد که این مسئله به خودی خود بر ارائه گزارشات عملکرد مثبت اثر داشت. همچنین در پاییز امسال برخی عوامل سبب شد که نرخ شاخص جهانی دلار به زیر محدوده ۹۰ واحد برسد. این مسئله باعث افزایش قابل توجه قیمت جهانی کامودیتی‌ها شد. بر این اساس برخی صنایع توانستند درآمدهای خوبی را در گزارشات ۹ماهه خود شناسایی کنند.

موج سواری رو دلار
علی خسروشاهی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما با اشاره به وضعیت شرکت‌های بورسی در سال جاری افزود: اگر وضعیت شرکت‌های بورسی را در ۹ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که اکثر شرکت‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای را رقم زده‌اند. البته در خصوص علل این افزایش باید گفت نه تنها عواملی چون افزایش تورم و ‌افزایش نرخ ارز در به وجود آوردن چنین رشدی بی‌تاثیر نیست بلکه اثر مهم و ویژه‌ای در سودآوری شرکت‌ها داشته است.
خسروشاهی تاکید کرد: بهترین گواه برای این ادعا که افزایش نرخ ارز در به وجود آوردن رشد و سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار بوده مقایسه میانگین نرخ نیمایی ارز در مقطع مشابه امسال و سال گذشته است. او ادامه داد: علاوه بر این موضوع از نیمه‌های سال قیمت کالاهای اساسی در سطح بین‌الملل نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کرد که با قرار دادن این دو عامل کنار یکدیگر متوجه می‌شویم عوامل افزایش سودآوری شرکت‌ها در سال جاری بیشتر تحت تاثیر چه مسائلی بوده است.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۸

کد خبر 427917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =