آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت پنجاه)/ حجم مبنا به زبان ساده

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

حجم مبنا به زبان ساده

به گزارش صدای بورس، فهم معنای واقعی حجم مبنا، در ظاهر کمی دشوار به نظر می‌رسد بنابراین اجازه بدهید با یک مثال ساده‌ و قابل لمس‌تر آن را برایتان توضیح بدهم.

فرض کنید امروز شما یک کالای ارزان قیمت مثل خودکار را که نهایتا ۵ هزار تومان ارزش داشته باشد، به قیمت ۱۰۰ هزار تومان از دوستتان خریداری می‌کنید. با این ۱۰۰ هزار تومان پولی که شما بابت یک خودکار پرداخت کرده‌اید، قیمت خودکار در بازار بالا نخواهد رفت، چرا که حجم کالای خریداری شده با این قیمت بسیار کم، محدود و غیرواقعی بوده است. اما اگر حجم این خرید را در سطح کشور هزاران برابر کنیم، قیمت آن کالا بالا خواهد رفت، چرا که حجم معاملات عظمت پیدا کرده است. حجم مبنا همان مبنایی است که تعداد خرید و فروش‌ها را سنجیده و تصمیم می‌گیرد تا چه اندازه آن‌ها را در میزان تغییرات اثر بدهد. وجود حجم مبنا اجازه نمی‌دهد هرکسی با یکی دو خرید و فروش جزئی و با پول کم، ارزش سهام را مثبت یا منفی کرده و در مسیر معاملات اختلال ایجاد کند.

تاثیر حجم مبنا بر معاملات در بورس چیست؟

تا پیش از سال ۱۳۸۲ در بازار بورس چیزی تحت عنوان حجم مبنا وجود نداشت و هیجانات کاذب زیادی در قیمت سهام به وجود می‌آمد. در واقع عنوان حجم مبنا با این هدف وارد  بازار بورس شد تا کنترلی بر روی رشد بی‌رویه سهام یا سقوط ارزش آن‌ها وجود داشته باشد. با تعیین حجم مبنا، سرمایه گذاران آرامش خاطر و اطمینان بیشتری خواهند داشت که نوسانات قیمت سهام بابت تعداد سهامی مشخص و قابل توجه مورد داد و ستد قرار گرفته. اگر حجم مبنا را از بازار بورس حذف کنند، قیمت‌ها می‌توانند حتی با معامله شدن چند سهم محدود هم تحت تاثیر قرار گرفته و به طور کاذب و غیرواقعی تغییر کنند.

حجم مبنا و قیمت پایانی

قیمت پایانی همان میانگین وزنی قیمت سهام یک شرکت با در نظر گرفتن حجم مبناست. در واقع قیمت پایانی هر روز، مبنای نوسانات قیمت فرداست. به عنوان نمونه قیمت پایانی سهام فولاد خوزستان(فخوز) در معاملات روز گذشته برابر با ۴۵.۴۰۰ ریال بوده است؛  بازه مجاز برای نوسان قیمتی این سهم در امروز، بین +۵% تا -۵% قیمت پایانی دیروز خواهد بود. ۵درصد عدد ۴۵.۴۰۰ برابر است با ۲۲۷۰ ، در نتیجه بازه نوسان قیمت سهام فخوز به شرح زیر خواهد بود:

۵%+ = ۴۷.۶۷۰ ریال

۵%- = ۴۳.۱۳۰ ریال

برای درک بهتر اهمیت حجم مبنا فرض کنید قیمت بازگشایی سهم در ابتدای روز معاملاتی برابر با ۳۲,۶۷۰ ریال و قیمت پایانی سهم در انتهای روز برابر با ۳۳,۹۷۷ ریال باشد. در این جا قیمت سهم ۴% رشد کرده است. اگر تعداد سهام معامله شده برابر یا بیشتر از همان چیزی باشد که در حجم مبنا آمده است، قیمت بازگشایی سهم در روز بعد همان ۳۳,۹۷۷ با ۵درصد دامنه نوسان مجاز خواهد بود. اما اگر تعداد سهم معامله شده کمتر از حجم مبنا باشد (فرض کنید نصف حجم تعیین شده)، در این صورت از ۴درصد رشد قیمت پایانی، تنها ۲درصد آن اعمال می شود. یعنی قیمت پایانی برای روز بعد در ۳۳,۳۲۳ ریال با ۵درصد دامنه نوسان قیمتی مجاز بازگشایی خواهد شد.

منبع: سیگنال

کد خبر 427842

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =