حجم معاملات بورس چیست؟ بیشترین حجم معاملات...

داشتن دانش تحلیل تکنیکال از مهم‌ترین لازمه‌های فعالیت در زمینه بورس است؛ تحلیلگران امروزه به واسطه دانش بررسی تکنیکال، صعود و نزول هر اوراق بهادار را پیش بینی می‌کنند؛ در این میان، مسئله حجم معاملات در بورس به عنوان یکی از اساسی‌ترین مشخصه‌های تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود.

این مسئله در حالی است که بسیاری از افراد تازه کار در این زمینه به آن هیچ توجهی ندارند؛ اما باید بدانید: به واسطه حجم معاملات در بورس می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی درباره دیگر سرمایه داران بازار بورس، بدست آورید. حجم معاملات چیست؟

اما اگر قصد داشته باشیم، توضیح ساده تری را از حجم معاملات بورسی بیان کنیم؛ باید به این موضوع اشاره کنیم که هر روزه در بازار بورس و سهام معاملات بسیار زیادی صورت می گیرد و هر معامله مشخصه یک حجم است؛ در واقع زمانی که صحبت از حجم معاملات در بورس می‌شود، منظور تعداد سهم‌های خرید و فروش شده در یک بازه زمانی تعیین شده می‌باشد. که سبب پر شدن حجم مبنا می شود.

نکته قابل تعامل این است که میزان حجم هر معامله نشان دهنده روند صعودی یا نزولی معاملات است؛ این مورد اساسی ترین ویژگی است که با توجه به آن می‌توان به صورت تکنیکال، آینده یک سهم را در یک بازه زمانی مشخص، پیش بینی کرد. حجم معاملات چیست؟

بررسی حجم معاملات بورس

آموزش بدست آوردن حجم معاملات و تحلیل هر سهم

برای مشاهده میزان معاملات هر سهم، تنها لازم است به سایت tsetmc.com مراجعه کنید، این وبسایت علاوه بر حجم معاملات، میزان تعداد، شاخص کل و … هر سهم را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ لازم است بدانید که حجم هر معامله به صورت روزانه تعیین شده و برای مشاهده حجم یک سهم در بازه زمانی مشخص، نیاز است از نمودار سهم استفاده کنید.

اما شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چگونه از این اطلاعات در تحلیل هر سهم استفاده کنیم؟ در پاسخ می‌توان به مثال زیر اشاره داشت: فرض کنید که سهمی را به تازگی خریداری کرده‌اید اما بعد از گذشت چند روز، مشاهده می‌کنید که حجم معاملات سهم شما به صورت روزانه و به سرعت در حال افزایش است! در چنین زمانی، دانش تحلیل حجم معاملات به شما کمک می‌کند به راحتی دریابید که این هشدار برای آینده سهم شما مثبت است یا خیر… اگر حجم معاملات سهم شما در جهت مثبت و ایجاد صف خرید باشد، (تعداد خرید) می‌تواند بیانگر مسیر صعودی و اگر در جهت منفی است، نشانده دهنده مسیر حرکتی نزولی آن می‌باشد. همچنین برای آشنایی بیشتر با موضوع صف خرید در بورس می توانید مقاله " صف خرید در بورس یعنی چه " را مطالعه نمایید. بیشترین حجم معاملات بورس چقدر است؟

بدست آوردن حجم معاملات و تحلیل

ارتباط حجم معاملات با معکوس شدن روند بازار

نکته دیگری که در رابطه با حجم معاملات بسیار حائز اهمیت است، مربوط به ارتباط معکوس معاملات با روند بازار است! در بسیاری از مواقع زمانی که حجم معاملات یک سهم کاهش پیدا می‌کند، نشانگر رشد آن در بازه زمانی نه چندان دور است؛ در مقابل زمانی که حجم معاملات یک سهم روند نزولی پیدا می‌کند اما قیمت‌ها همچنان بالا هستند نمایانگر روند نزولی آن در آینده است.

انواع شاخص حجم معاملات در بازار بورس

شاخص‌های حجم معاملات بورس، در حقیقت فرمول‌هایی هستند که تحلیلگران به واسطه آنها روند حرکتی آینده یک سهم را تخمین می‌زنند، باید بدانید که تعداد بسیار زیادی شاخص معاملاتی وجود دارد که به واسطه آنها می‌توانید چارت یا در واقع تابلو بورس را تحلیل و بررسی کنید؛ در این میان On-Balance Volume و Chaikin Money Flow از مهم‌ترین شاخص‌هایی هستند که می‌توانید از آنها بهره ببرید.

اولین گزینه شاخص On-Balance Volume می. باشد که اغلب آنرا با نام OBV می‌شناسند، جالب است بدانید این شاخص به عنوان یکی از ساده‌ترین شاخص‌های حجم معاملات در بورس، شناخته می‌شود. بر اساس شاخص OBV زمانی که حجم معاملات سهم در قیمت‌های بالا متوقف شود افزایش و زمانی که در قیمت‌های پایین متوقف شود، کاهش می‌یابد.

دومین گزینه مربوط به شاخص Chaikin Money Flow یا در واقع همان CMF می باشد؛ این شاخص مهم یادآور می‌شود که افزایش قیمت سهم‌ها می‌بایست همراه با افزایش حجم معاملات باشد، زمانی که قیمت در میزان بالایی از خط رنج بسته شود، نشانگر افزایش حجم و زمانی که قیمت سهم در سطح پایین تر از خط رنج متوقف شود، نشانگر کاهش حجم معاملات است.

نکاتی درباره پترن‌های چارت و تابلو خوانی

پترن‌های چارت و تابلو خوانی

نسبت به توضیحاتی که در طول مطلب ارائه شد به اهمیت حجم معاملات و اهمیت تابلوخوانی ، انواع تحلیل بورس در بازار پی‌بردیم؛ در این میان می‌بایست نکاتی را در رابطه با پترن‌های چارت بدانید: توجه به پترن‌هایی همچون پرچم، سر و شانه و مثلث‌ها در حجم معاملات بسیار تاثیر گذار است، بدین صورت که اگر حجم معاملات همراه با این 3 پترن نباشد، روند صعودی آن ماندگار نیست!

در ادامه همین مطلب جالب است بدانید بسیاری از تحلیلگران روند حجم معاملات بورسی را همواره از نزدیک بررسی می‌کنند تا دریابند که روند معکوس شدن هر سهم دقیقا در چه زمانی اتفاق می‌افتد؛ اگر حجم معاملات در روند صعودی بازار حرکتی کاهشی داشته باشد، بیانگر معکوس شدن سریع روند آن است!

حجم معاملات و ارتباط آن با ورود/خروج پول هوشمند

حجم معاملات اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد، اندیکاتورها و بسیاری از شاخص‌ها در بورس به کمک میزان حجم معاملات، داده‌های بسیار مهم و اساسی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به ورود و خروج پول هوشمند در معاملات اشاره داشت؛ باید بدانید که میزان حجم معاملات یک سهم، ارتباط مستقیمی با ورود یا خروج نقدینگی در آن دارد. برای آشنایی بیشتر با مهم ترین اندیکاتور در بورس مقاله " اندیکاتور CCI چیست " را مطالعه نمایید.

بسیاری از افراد تازه کار زمانی که افزایش حجمی را در یک یا چند سهم مشاهده می‌کنند، می‌پندارند که این سهم روند مثبتی در آینده نه چندان دور دارد و برایشان سودآور است، اما حقیقت این است که ورود و خروج پول هوشمند را نمی‌توان با یک نقد و بررسی ساده پیش بینی کرد.

افزایش حجم معاملات در عین اینکه می‌تواند خبرهای خوبی برای شما به همراه داشته باشد، می‌تواند بیانگر وضعیتی هشدار دهند باشد! برای اینکه بتوان اطلاعات دقیق‌تری در این باره بدست آورد، لازم است توجه کنید که این میزان حجم معاملات در چه شرایطی صورت گرفته است؟ به منظور دستیابی به این اطلاعات باید به تعداد معامله کنندگان توجه کنید، اگر حجم معاملات یک سهم بالا و قیمت روز آن سهم مثبت باشد اما تعداد کمی آن را خریده باشند، می‌تواند نشانگر ورود پول هوشمند به آن سهم باشد.

تحلیل حجم معاملات در سهام

در مقابل اگر حجم معاملات بورسی بالا اما تعداد فروشندگان کمی داشته باشد، بیانگر خروج پول هوشمند در آن است؛ ضمن اینکه در این حالت قیمت روز سهم نیز در بازه منفی قرار دارد؛ به این صورت به راحتی می‌توانید فرصت‌های معاملاتی مطلوبی را بیابید و همچنین از ایجاد روندهای نزولی احتمالی، جلوگیری کنید.

بطور کلی حجم معاملات را می توان از مفیدترین ابزارهای دنیای بورس معرفی کرد؛ امروزه روش‌های متعددی جهت استفاده از حجم معاملات وجود دارند که به راحتی از طریق آنها می‌توان روند آینده یک سهم را پیش بینی کرد؛ بسیاری از تحلیلگران این شاخص مهم را به عنوان تاییدی بر حرکات (مثبت و منفی) و روند معکوس یک سهم می‌دانند؛ البته در این میان می‌بایست به حجم مشکوک نیز توجه داشته باشید، همانطور که در مقاله نیز ذکر شد، گاهی مواقع شاهد افزایش سریع حجم معاملات هستیم، در چنین شرایطی بررسی و تشخیص حجم مشکوک اهمیت فراوانی در تصمیم گیری تحلیلگران دارد.

کد خبر 427207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهنام یزدی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 0
    اگر دنبال این سوال هستید حجم معاملات چیست حتما حتما این مقاله رو بخونید من که چیزای جدیدی در مورد حجم معاملات بورس یاد گرفتم
  • hamid IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 0
    سلام و خسته نباشید با بابت مقاله خوبتون می خواستم بدونم بیشترین حجم معاملات مربوط به زمانی میشه که سهم یا افزایش یا کاهش قرار پیدا کنه ؟

    پاسخ سایت: سلام دوست عزیز بله البته باید بدقت وضعیت سهم رو دنبال کنید ولی معمولا زمانی که سهم به حرکت بخواهد دربیاد بیشترین حجم معاملات رو میشه در تابلو مشاهده کذد