آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت چهل و یکم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

بازارگردان در بورس کیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

به گزارش صدای بورس، در بازار سرمایه اصطلاحات بسیاری وجود دارد که یکی از متداول‌ترین آن‌ها، واژه بازارگردان است. اصطلاحی که در این مقاله به شرح و بسط آن خواهیم پرداخت و ابهامات مطرح شده در این حوزه را گره گشایی خواهیم کرد. اولین سوالاتی که در باب بازارگردانی به وجود می‌آید، هویت و چیستی فعالیت این اشخاص است؛

بازارگردانی چیست و به چه کسی بازارگردان می‌­گویند؟ همه را در این مطلب توضیح خواهیم داد.

بازارگردان کیست؟

در دوره‌ی آموزش بورس،لغت اصلی بازارگردان، از واژه market maker گرفته شده است. این عبارت در ترجمه لغوی و کلمه به کلمه، بازارساز یا سازنده بازار معنا می‌شود؛ اما در مباحث آموزش بورس در ایران به آن بازارگردان می‌گویند.

به افراد، گروه‌ ها یا شرکت­هایی که اقدام به خرید و فروشِ اوراق بهادار یا کالاهای اقتصادی می‌کنند، تا علاوه بر کسب سود، از نوسانات قیمت کاسته و آن را در تعادل نگه دارند، بازارگردان می‌گویند.

وظیفه بازارگردان چیست؟

بازارگردان همیشه تعداد زیادی از اوراق بهادار یک شرکت را در اختیار دارد و با استفاده از این اوراق، تقاضا و عرضه بازار را کنترل می‌کند. در واقع مهم­ترین وظایف یک بازارگردان افزایش نقد شوندگی سهام در بازار، کنترل قیمت سهام در یک رنج خاص و جلوگیری از نوسانات شدید آن است.

 یک بازارگردان همیشه در مقابلِ حجم معاملات سرمایه گذاران است به زبان ساده‌تر، بازارگردان باید از تشکیل صف خرید و صف فروش جلوگیری کند. زمانی که میل بازار به خرید یک سهم بالا رفته و پس از مدتی، دیگر کسی حاضر به فروش سهام خود نیست، بازارگردانان با عرضه اوراقی که در اختیار دارند، از تشکیل صف خرید جلوگیری کرده و علاوه بر رفع نیاز بازار، حجم مبنا را نیز پر می­‌کنند.

در حالت دیگر، اگر به دلیل اخبار یا هر موضوع تاثیر گذار دیگری سرمایه گذاران میل به فروش سهام خود پیدا کنند، بازارگردان با خرید سهام به تقاضای فروش سرمایه گذاران پاسخ می­‌دهد و از ریزش شدید قیمت و تشکیل صف فروش جلوگیری می­‌کند.

منبع: سیگنال

کد خبر 427100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =