دولت تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارد!

سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می گوید؛ روحانی در حالی وعده ارز ۱۵ هزار تومانی را داده که قیمت این کالا در بازار همچنان در نوسان است و تاکنون هیچ دستوری به بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز صادر نشده است.

به گزارش صدای بورس، نرخ ارز و سکه در بازار هر روز رکورد جدیدی را تجربه می کند. آنگونه که دلار هفته گذشته و در آستانه ورود «جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید تا ۲۱ هزار تومان نیز رسید اما این قیمت دوام چندانی نداشت و نرخ ها دوباره در این بازار صعودی شدند.

البته قبل از سکانداری رئیس جمهور جدید آمریکا، روحانی رئیس جمهور اعلام کرد؛ نرخ ارز در بازار تا ۱۵ هزار تومان هم کاهش می یابد. این اظهارات باعث شد تا نرخ ها در این بازار شکسته شود. شکست قیمتی که همه را خوشحال کرد اما چون مدیریت قوی در بازار وجود ندارد ارز و سکه در بازار اکنون با نوسان قیمت همراه است.

قیمت دلار را در بازار ثابت کنید، کاهش نرخ آن پیش کش
کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ هر چند کاهش نرخ ارز به نفع اقتصاد بخصوص معیشت خانوارهاست، اما تثبیت نرخ ارز مهمتر از کاهش آن در بازار است چرا که نوسانی بودن قیمت ها در این بازار علاوه بر سردرگمی فعالان اقتصادی، تاثیری بر کاهش قیمت کالا و خدمات در بازار را به جای نمی گذارد.

با کاهش نرخ ارز درهفته گذشته، قیمت خودرو نیز تا حدودی در بازار کاهشی شد اما بیقراری نرخ ارز در بازار و نوسانی بودن آن بدنبال بی توجهی بانک مرکزی در تثبیت نرخ این کالا باعث شد تا بهای دلار دوباره در بازار صعودی و قیمت خودرو نیز به تبع آن بر مدار رشد قیمت قرار گیرد

به طور مثال با کاهش نرخ ارز در هفته گذشته، قیمت خودرو نیز تا حدودی در بازار کاهشی شد اما بیقراری نرخ ارز در بازار و نوسانی بودن آن بدنبال بی توجهی بانک مرکزی در تثبیت نرخ این کالا باعث شد تا بهای دلار دوباره در بازار صعودی و قیمت خودرو نیز به تبع آن بر مدار رشد قیمت قرار گیرد.

بی توجهی دولت در ساماندهی نرخ ارز در بازار
علی رضا سلیمی، عضو ناظر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره بی توجهی دولت به ساماندهی نرخ ارز و خلف وعده رئیس جمهور در رساندن قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان گفت: رئیس جمهور چندی پیش وعده دلار ۱۵ هزار تومانی را به مردم داد اما این وعده همچنان در حد حرف باقی مانده است و با وجودی که نرخ دلار هفته گذشته به حدود ۲۱ هزار تومان رسید اما اقدامی عملی از سوی دولت برای جلوگیری از رشد دوباره این کالا در بازار انجام نشد.

بی توجهی دولت و بانک مرکزی نسبت به ساماندهی بازار ارز نشان می دهد که افزایش قیمت این کالا در بازار تعمدی است چرا که دولت به راحتی می تواند مانع از رشد بی منطق آن در بازار شود

وی به قیمت ۳۰ هزار تومانی نرخ دلار در ماههای گذشته اشاره کرد و افزود: بی توجهی دولت و بانک مرکزی نسبت به ساماندهی بازار ارز نشان می دهد که افزایش قیمت این کالا در بازار تعمدی است چرا که دولت به راحتی می تواند مانع از رشد بی منطق آن در بازار شود.

افزایش قیمت ارز تعمدی است
عضو ناظر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چه ارز در بازار گران شود به نفع دولت و به زیان مردم است گفت: دولت به چشم درآمد به ارز نگاه می کند و خیلی تمایل به کاهش آن در بازار نیست. این درحالی است که دولت باید بازار را را طوری مدیریت کند که قیمت آن در بازار افزایش نیابد زیرا گرانی ارز باعث گران شدن همه کالاها و خدمات در بازار می شود.

طبق گفته اقتصاددانان نرخ دلار باید ۱۸ هزار تومان باشد حال با توجه به میانگین نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار در بازار دولت از هر دلار ۷ هزار تومان کسب درآمد می کند

سلیمی خاطر نشان کرد: طبق گفته اقتصاددانان نرخ دلار باید ۱۸ هزار تومان باشد حال با توجه به میانگین نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار در بازار دولت از هر دلار ۷ هزار تومان کسب درآمد می کند. در چنین شرایطی است که راضی به افت شدید نرخ این کالا در بازار نیست زیرا راحت ترین کار برای کسب درآمد دولت بالا بودن نرخ ارز است.

چرا رئیس جمهور دستور کاهش نرخ ارز را نمی دهد؟
وی افزود: همه منتظر دلار ۱۵ هزار تومانی وعده داده شده روحانی هستند اما اکنون می بینیم که نرخ ارز در بازار به جای سیر نزولی نوسانی و افزایشی است. حال سئوال اینجاست که چرا رئیس جمهور دستور نمی دهد زمینه های کاهش نرخ ارز در بازار فراهم شود.

بنا به این گزارش، قیمت ارز طی چند هفته اخیر نوسانی و با شیبی رو به پایین درحرکت است این کاهش قیمت همه را امیدوار کرده است که وعده دلار ۱۵ هزار تومانی در بازار محقق شود و یا حداقل قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد اما برخی روزها شاهد افت و خیز قیمت دلار و سکه در بازار هستیم به طور مثال دلار روز پنج شنبه و در آخرین روز کاری هفته بازار، ۲۳ هزار ۳۰۰ تومان رقم خورد اما امروز نرخ این کالا به ۲۲ هزار ۵۰۰ تومان رسیده است و معلوم نیست فردا چه رقمی شود.

نوسان قیمت در بازار ارز ادامه دارد
قیمت انواع ارز امروز با سیری نزولی همراه شد طوری که قیمت دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، یورو ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان است. با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد نرخ این کالا در صرافی ها نیز کاهش یافته است.  قیمت فروش دلار در صرافی های بانکی و مجاز ۲۲ هزار و ۵۳۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۳۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۷ هزار و ۴۵۰  تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است. علاوه بر این در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار نیز امروزهرگرم یک میلیون و ۱۶هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان است در حالی که قیمت طلای ۱۸عیار روز پنج شنبه گذشته هرگرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۴۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

منبع: بازار

کد خبر 426998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =