ضرورت توجه به نانو در کشور

مدیران ستاد توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل فناوری ریاست جمهوری، در نشستی با سرپرست گروه صنعتی بارز، معاون مالی و امور شرکت‌های گروە و اعضای مرکز نوآوری بارز در دفتر مرکزی گروە صنعتی بارز به بحث و تبادل نظر درباره همکاری‌های دو جانبه پرداختند.

به گزارش صدای بورس،در ابتدای این نشست سرپرست گروه صنعتی بارز بابیان اینکه ضروری است مراکز تحقیقاتی و علمی کشور در کنار صنعت قرار گیرد عنوان کرد: علیرغم زیان‌هایی که کرونا به فعالیت صنعتی وارد کرده باید توجه ویژه‌ای به پتانسیل‌های داخلی و تحقیقات در پیشبرد صنعت انجام شود.

علی‌اکبر مشرفی در ادامه افزود: در حال حاضر کشور ترکیه توانسته در زمینه نانو گوی سبقت را از کشور ما برباید که البته عمدتاً با خرید تکنولوژی و دانش فنی بوده است و زیرساخت دانشی چندانی در آن کشور وجود ندارد درحالی‌که کشور ما ظرفیت‌های بالایی در بخش نانو دارد.

مشرفی گفت: ضروری است صنعت لاستیک‌سازی ایران با پژوهش‌های فراوان، توان علمی و صنعتی خود را به سطوح مطرح جهانی ارتقا دهد.

سرپرست گروه صنعتی بارز گفت: اکنون با توجه به شرایط کشور، فرصتی پیش‌آمده تا مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاه‌ها بتوانند در کنار صنعت قرار گیرند و همکاری متقابل و سازنده‌ای شکل دهند. در طول چند سال اخیر همکاری خوبی ما بین صنایع و مراکز علمی برقرارشده که می‌توان این امر را از نتایج پرثمر تحریم‌ها برشمرد؛ در حال حاضر به موجب این تحریم‌ها توجه ویژه‌ای به توانایی و ظرفیت‌های داخلی شده است.

مشرفی با تأکید بر این موضوع که باید در فناوری نانو خود را به‌روز کنیم، گفت:‌ موضوعی که باید موردتوجه قرار گیرد، این مسئله است که ما از ترکیبات نانو چه انتظاری و توقعی داریم. برای نمونه در حال حاضر از نانو سیلیکا در آمیزه استفاده می‌کنیم و سپس تست‌های مختلف از آن می‌گیریم و این روش صحیحی نیست.

وی در نهایت گفت: روش صحیح این است که بر اساس اولویت‌های شرکت، ابتدا خواص نهایی را پیش‌بینی و سپس متناسب آن، فرآیند کار را کنترل کنیم؛ علاوه بر این باید کنترل و اندازه‌گیری‌های ما نیز در مقیاس نانو باشد تا درنهایت بتوانیم یک زنجیره کامل در مقیاس نانو داشته باشیم. در کنار آن، ما سعی کرده‌ایم از ظرفیت‌های مختلف پژوهشی در دانشگاه‌ها و نهادهای سیاست‌گذار مانند ستاد نانو و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بهره بگیریم تا بتوانیم با ارائه یک پکیچ کامل، تکه‌تکه این پازل را تکمیل کنیم و امیدوارم شاهد خروجی خوبی در این زمینه باشیم.

باید به دنبال تکنولوژی‌های جدید باشیم
معاون صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو نیز در این نشست عنوان کرد: ما همواره با روش‌های سنتی و بعضاً با سعی و خطا فعالیت‌ها را پیش می‌بریم، درحالی‌که در کنار نانو، فناوری‌های مکمل نظیر شبیه‌سازی‌ها و هوش مصنوعی نیز در دنیا وجود دارند. در دنیا اگر از نانو استفاده می‌کنند، از فناوری‌های مکمل مانند هوش مصنوعی و شبیه‌سازی در حد اتمی و مولکولی نیز بهره می‌گیرند؛ یعنی ابتدا طراحی را انجام می‌دهند و پس از شبیه‌سازی، به مدل موردنظر می‌رسند و پس‌ازآن دست به تولید می‌زنند.
علی‌اصغر نجیمی با اشاره به موادی با خاصیت جادویی که اکنون در بازار وجود دارد، خاطرنشان کرد: ماده‌ای مانند گرافن در صنعت لاستیک به‌نوعی ماده جادویی به شمار می‌رود که سه ویژه متضاد مثلث جادویی تایر شامل مقاومت غلتشی، مقاومت سایشی و چنگ زنی که معمولاً متناقض با یکدیگر هستند را به صورت هم‌زمان ارتقا می‌دهد.

وی افزود: امروز در دنیا و در صنایع پیشرو لاستیک، ماده گرافن بسیار مورد استقبال قرارگرفته است. یکی از اهداف ما این است که با همکاری گروه صنعتی بارز روی این موضوع و مواردی از این دست بیشتر تمرکز کرده و پژوهش‌های گسترده‌ای را به انجام برسانیم.


برگزاری همایش "بارزکمپ"

در ادامه این نشست سرپرست مرکز نوآوری گروه عنوان کرد: علیرغم تمام مشکلات و به علت پاندمی کرونا سعی داریم تا به‌زودی و در اولین فرصت، رویداد استارتاپی «بارزکمپ» را با دریافت مجوز از ستاد ملی کرونا برگزار کنیم.

افشین آشفته گفت: برای این رویداد تاکنون حدود ۴۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که در همین راستا ۱۵۰ مصاحبه آنلاین صورت گرفته‌ و ۶۰ نفر به‌صورت مستقیم انتخاب و ۲۰ نفر دیگر هم در گروه رزروها قرار گرفته‌اند.

به گفته وی مشارکت‌کنندگان این رویداد شامل رشته‌های مختلف از گرافیک و طراحی صنعتی گرفته تا مهندسی برق و مکانیک هستند.

وی همچنین در ادامه افزود: افراد حاضر در بارزکمپ شامل سنین مختلف (از ۲۰ ساله تا ۶۰ ساله) هستند که درنهایت در قالب تیم‌های استارتاپی به فعالیت خواهند پرداخت و سعی شده است با ایجاد زیرساخت مناسب، شرایط کاری ایجاد کسب‌وکارهای موفق فراهم شود.

آشفته در ادامه خاطرنشان کرد: با همکاری ستاد نانو و شبکه تبادل ریاست جمهوری قصد داریم سرفصل فعالیت‌های آموزشی مناسب برای شرکت‌کنندگان بارزکمپ آماده کنیم.

به گفته وی به صورت موازی، با هماهنگی مدیران کارخانه بارز و بر اساس نیازسنجی انجام شده، یک دوره برای تشریح قطعات یدکی مکانیکی و دوره‌ای دیگری برای قطعات الکترونیکی آماده شده تا در قالب رویداد «بارزکمپ» بتوانیم شرکت‌های استارتاپی را متناسب با فرهنگ کاری بارز شکل داده تا هم بتوانند قطعات سفارشی بارز را تأمین کرده و هم برای شرکت‌های متقاضی دیگر این کار را به انجام برسانند.

آشفته ادامه داد: سعی کردیم افرادی را که دارای تجربه صنعتی فراوان هستند را در کنار این گروه‌ها قرار دهیم تا از این طریق انتقال دانش و تجربه به‌خوبی انجام گیرد و امیدواریم بتوانیم شاهد نتایج خوبی در این راستا و درنهایت شاهد برگزاری مناسب کمپ باشیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با همکاری ستاد نانو فراخوان شرکت‌های دانش‌بنیان به انجام رسیده که هم‌اکنون بیش از ۷۰ شرکت در این مرحله ثبت‌نام کرده‌اند. در همین راستا جلسات آنلاین با حدود ۳۰ شرکت برگزارشده و در این بین، فرایند همکاری با برخی از آن‌ها ادامه پیدا کرده و در مراحل نهایی قرار دارد.

وی بابیان اینکه گروه صنعتی بارز با ستاد نانو و شبکه تبادل همکاری گسترده‌ای شکل داده است، یادآور شد: ستاد نانو دارای یک شبکه حل چالش است که گروه صنعتی بارز چند چالش موردنظر را به فراخوان گذاشته و در قالب آن اساتید دانشگاه و متخصصان می‌توانند شرکت داشته و راهکارهای خود را در خصوص این چالش‌ها ارائه دهند. شبکه تبادل نیز در راستای همین موضوع ارتباط بین صنایع و بدنه علمی را بر عهده دارد که این فرآیند هم به‌خوبی در حال پیگیری است.

سه فعالیت اساسی برای رفع چالش‌های صنعت لاستیک
رضا سلطانعلی زاده رئیس شبکه تبادل فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این نشست عنوان کرد: در شبکه تبادل فناوری نانو که با هدف رفع نیازهای صنعتی و با تکیه بر فناوری‌های داخلی فعالیت‌ها می‌کند، اقدامات در سه زمینه دسته‌بندی شده است: در ابتدای امر تلاش می‌شود تا بر اساس نیازسنجی شرکت‌ها و اولویت‌های آن‌ها، شرکتی را پیدا کنیم که ازلحاظ کیفی و موضوعی بتواند کمکی به صنعت کند. در این راستا سعی شده در اسرع وقت هماهنگی‌ها و جلساتی جهت همکاری‌های متقابل برگزار شود.

سلطانعلی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در این بین اگر حمایتی از سوی ستاد کرونا یا شبکه تبادل نیاز بود به‌صورت کامل انجام شده که نمونه آن بحث تأمین مواد اولیه توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بود که ازلحاظ کیفی قابل‌قبول بود، اما ازلحاظ کمی توانایی تولید صنعتی به میزان مورد نیاز را نداشتند. در همین راستا علاوه بر کمک جهت توسعه تولید آن شرکت، مجموعه دیگری را نیز به فرآیند تحقیقات صنعتی اضافه کردیم تا بتوانیم به نیازهای بارز پاسخ بهتری بدهیم. همچنین نیازهایی در رابطه با تأمین آلومینا و مواد اولیه دیگر وجود دارد که سعی داریم آن‌ها را با همکاری متقابل برطرف کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دوم نیازهایی بودند که نیازمند فناوری خاص و ویژه را شامل می‌شدند که نیاز به فرآیندهای تحقیق و توسعه دارند. بحث سوم هم نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان است. قصد داریم در آینده نزدیک این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهیم.

سلطانعلی زاده افزود: در این میان ضروری است متخصصان و گروه‌هایی انتخاب شوند تا با استفاده از نمونه‌های آزمایشگاهی و مدل‌سازی الگوها و فرضیه‌ها، برای امور فوق راه‌حل مناسب را پیش‌بینی کنند. دراین‌بین اگر افرادی بتوانند پاسخ مناسب به نیازها دهند شرایط و حمایت‌های لازم برای فعالیت آن‌ها صورت خواهد پذیرفت. در صورت برطرف شدن موانع محیطی و پاندمی کرونا سعی داریم تا با فراهم کردن بازدید شرکت‌های دانش‌بنیان از کارخانه لاستیک‌سازی بارز، از نزدیک تأملات متقابل برقرار شود.
در انتهای این جلسه طرفین ضمن تأکید بر رفع موانع و گره‌گشایی از چالش‌های موجود در همکاری‌های مشترک، بر توسعه اقدامات تأکید کردند.

کد خبر 426912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =