آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت سی‌ونهم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

موانع افزایش سرمایه با سلب حق تقدم و چگونگی رفع آن

به گزارش صدای بورس، یکی از چالش‌های مهم در زمینه افزایش سرمایه به قیمت بازار، که با عنوان افزایش سرمایه با صرف و سلب حق‌تقدم در متن قانون تجارت درج شده، عدم توجه به مکانیزم بازار و ماهیت شناور قیمت سهام است.

طبق تبصره‌های تصویب شده، تعداد و قیمت سهام جدید و مبلغ کل افزایش سرمایه، باید قبل از پذیره‌نویسی تعیین‌شده و افزایش سرمایه بر مبنای آن صورت بگیرد. پس از اتمام فرایند تصویب قیمت، گاهی این عدد با قیمت روز بازار در زمان پذیره‌نویسی تفاوت خواهد داشت. اگر قیمت تعیین‌شده برای سهام جدید زیر قیمت بازار باشد، مشارکت سهامداران جدید، سبب تضییع حقوق سهامداران قبلی خواهد شد. علت این است که آن‌ها با قیمت پایین‌تری به جمع سهامداران پیوسته‌اند. در حالت دیگر، اگر قیمت تعیین شده بالاتر از قیمت بازار بود، سهام مورد استقبال قرار نخواهند گرفت و عملا این افزایش سرمایه با شکست مواجه خواهد شد.

صرف سهام برای شرکت‌ ها چه کاربردی دارد؟

شرکت بعد از انجام افزایش سرمایه به روش صرف سهام می­تواند:

مبالغ اضافی را به حساب اندوخته­ های شرکت برای پیشبرد فعالیت­ های اقتصادی منتقل کند.

به صورت سود نقدی بین سهام داران خود تقسیم ­کند.

 به صورت سهام جدید که به آن سهام جایزه هم گفته می‌شود بین سهام داران قبلی خود تقسیم کند.

آیا افزایش سرمایه به روش صرف سهام به نفع سهام داران هم هست؟

پاسخ این سوال مثبت است؛ افزایش سرمایه به روش صرف سهام، یک اتفاق دو سر سود بوده که هم برای شرکت و هم سهامداران منفعت در پی خواهد داشت.

واضح است که شرکت­ ها تمایل دارند سهام شرکت خود را با کم­ترین ریسک ممکن و کم­ترین سهام عرضه شده افزایش بدهند و نقدینگی مورد نیاز خود را دریافت کنند پس فروش سهام به قیمتی بیشتر از ارزش اسمی آن، برای شرکت بسیار مفید خواهد بود. سهام داران نیز بدون این‌که درصد مالکیت شان در شرکت کاهش یابد، می‌توانند به سود نقدی، سهام جایزه و موارد سودآور دیگری دست یافته و بازدهی خود را افزایش دهند.

منبع: سیگنال

کد خبر 426895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =