آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت سی‌وهشتم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

مزیت‌های مالیاتی در افزایش سرمایه به روش صرف سهام

به گزارش صدای بورس، هر شرکتی که به شیوه صرف سهام، سرمایه خود را افزایش بدهد، به اندازه ۵% از مبلغی که سرمایه را افزایش داده، مزیت مالیاتی دریافت خواهد کرد. این مزایا در قالب «اعتبار مالیاتی» تخصیص پیدا خواهند کرد که به واسطه آن، شرکت‌ها می‌توانند در طی مهلت مقرر از آن استفاده کرده و با کاهش دادن هزینه‌های مالیاتی، شرکت را توسعه داده و تولید و سودشان را افزایش بدهند. به این طریق دولت هم از محل افزایش سود شرکت‌ها، مبلغ مالیات بیشتری را تصاحب خواهد کرد.

جریان سرمایه و محدودیت‌های موجود در بازار ایران

با در نظر گرفتن قیمت‌های بازار سهام و به‌منظور بهره‌مندی شرکت‌ها از قیمت‌های جدید بازار، افزایش سرمایه به شیوه صرف سهام و با سلب حق تقدم از سهامداران قبلی صورت خواهد گرفت. این روزها جریان سرمایه به شرکت‌ها تنها از دو روش افزایش یا کاهش سرمایه و از طریق سهامداران انجام می‌شود. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته علاوه بر دو روش ذکر شده، مدیریت شرکت‌ها می‌توانند با بهره گیری از دو مکانیزمِ «فروش مستقیم سهام به سهامداران جدید» و «بازخرید سهام خود از بازار و سهامداران قبلی، در قالب سهام خزانه»، سرمایه شرکت را تنظیم نگه می‌دارند. البته در ایران صندوق‌ها می‌توانند سرمایه خود را متناسب با قیمت و شرایط بازار تغییر دهند. اما شرکت‌ها به‌دلیل فعالیت در بستر قانونِ تجارت، امکان بهره‌مندی از این مزیت‌ را نداشته و طبق قانون، خرید سهام شرکت توسط همان شرکت ممنوع است. در زمینه افزایش سرمایه نیز، عملا امکان بهره‌مندی سریع شرکت‌ها از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و قیمت‌های مناسب سهام در بازار سهام را سلب شده است.

جریان سرمایه و محدودیت‌های موجود در بازار ایران

مهم‌ترین موضوع در افزایش سرمایه

وجود مهلت‌های طولانی در فرآیند افزایش سرمایه، مهم‌ترین موضوع در بحث افزایش سرمایه است. امروزه سرمایه‌گذاران می‌توانند به سرعت و سهولت، با استفاده از کارت‌های بانکی، منابع لازم برای افزایش سرمایه را از طریق سایت خود شرکت‌ها تامین کرده و به حساب‌های مشخص‌شده انتقال بدهند.

منبع: سیگنال

کد خبر 426880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =