بازگشت لیدرها

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در طی معاملات هفته گذشته با افت حدود ۴۶ هزار واحدی به کمتر از ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحد سقوط کرد.

به گزارش صدای بورس، شاخص که ابتدای هفته را منفی آغاز کرده بود با ارائه گزارشات نه ماهه، انتهای هفته را با رشد خاتمه داد.

خروج گسترده

معاملات روز شنبه با ریزش نمادهای شاخص ساز آغاز شد و سبب منفی شدن سایر نمادهای بازار و به تبع آن از دست رفتن حمایت ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحدی شد تا بعد از ۷ ماه شاخص به کانال یک میلیون و صد هزار واحد نزول کند. ارزش معاملات خرد بسیار پایین و کمتر از نه هزار میلیارد تومان بوده و شاهد خروج گسترده ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومانی حقیقی ها بودیم.

فشار فروش غول بازار

معاملات روز دوشنبه پس از یک روز تعطیلی در ابتدای هفته کاری مانند روز شنبه منفی آغاز شد. در میانه‌ بازار و همزمان با اعلام خبر محاسبه قیمت مازوت معادل قیمت گاز برای شرکت‌های سیمانی تقاضا در این گروه افزایش یافت اما فشار عرضه‌ در بازار مانع مثبت شدن نمادهای این گروه شد. بیشترین ارزش معاملات روز دوشنبه به فولاد، وخارزم و شستا اختصاص داشت. شستا با وجود آغاز تجدید ارزیابی خود و زیرمجموعه هایش، با فشار فروش و غلبه فروشندگان همراه بود.

صف خرید سهم های بزرگ

 معاملات روز سه شنبه و در آخرین روز ماه نیز بازار با روندی نزولی کار خود را آغاز کرد. در میانه های بازار با اوج انتشار صورت های مالی نه ماهه که عملکرد مناسبی پاییز را نشان می دهد، بازار جان گرفت. شاخص به سطح ۱.۱۲ میلیون واحد رسید اما رفته رفته با بهبود تقاضا روبرو شد. پس از چند هفته سهم های بزرگ با افزایش تقاضا به سمت صف خرید حرکت کردند. نمادهای فولاد، شستا کگل و کچاد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فارس، نوری و فخاس بیشترین تاثیر منفی را بروی شاخص کل در روز سه شنبه داشتند. حجم معاملات بهبود یافت و به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید.

دخالت های بیش از حد سیاسیون

در کنار گزارش های جذاب نه ماهه  شرکت ها، خبر استعفای رئیس سازمان بورس و تکذیب آن مهمترین خبر روز بازار بود. این خبر در شرایطی رخ داد که رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد به مجلس رفته بودند. در نامه استعفا، رئیس سازمان بورس، آزادسازی سهام عدالت، فروش ETF های دولت، اقدامات و دخالت های بیش از حد سیاسیون و مسئولین را از عوامل اصلی سقوط بازار عنوان کرد. قالیباف در حالی برف بورس را ندید که شاخص در دوره کوتاه مدیریت وی، بازده ۳۰۰ درصد عاید سهامداران ساخت . البته  با اصلاحی سریع و بی سابقه، دو سوم آن را پس گرفت و کارنامه کمتر از ده ماهه وی بازده ۱۰۰ درصدی برای سهامداران داشت. هر چند عمده سهامداران تازه وارد و غیر حرفه ای که در تابستان ۱۳۹۹ وارد بازار شدند، زیان تا ۸۰ درصد اصل سرمایه را تجربه کردند .

فشار های سنگین

 تغییرات سازمان بورس هر چند در روند عادی بورس تغییری ایجاد نمی کند، اما سرعت تغییرات در بازار سرمایه تشدید شده است. در پانزده سال حکمرانی قانون جدید بازار، در انتظار پنجمین رئیس سازمان بورس هستیم. در حالی که دوره مدیریت اولین دوره با وجود دو اصلاح شدید، قریب به ۹ سال بوده، اما به دلیل فشارهای سنگین افراد غیرمتخصص و انتظارات غیرواقعی سرمایه گذاران جدید،  باز سنگینی بر دوش رئیس سازمان بورس است.

جولانگاه وزارتخانه ها

 با این حال، بورس مفعول بخش های دیگر اقتصادی بوده و با وجود در اختیار داشتن قوانین مناسب، به جولانگاه وزارتخانه های مختلف با تفکرات دولتی شده است. قیمت گذاری دستوری فولاد آخرین ضربه را به بدن بی جان بورس وارد ساخت. تغییر  رئیس سازمان هر چند می تواند یک شوک به سیاستگذاران بیرونی در جهت دخالت کمتر در بورس باشد، اما به نظر می رسد به توقف بخش عمده ای از فعالیت های توسعه ای و مقررات زدایی قالیباف اصل منجر شود.

البته در این روند  دستورالعمل قیمت گذاری فولاد بر خلاف قوانین کشور، با حمایت و مقاومت شدید سهامداران، مدیران و بورس کالا نه تنها نتوانست راه به جایی ببرد، بلکه دامن معاون وزیر صمت را گرفت که وی هم برکنار شد. سعدمحمدی که پیشتر خبر برکناری وی از فملی منتشر می شد، با حفظ سمت سرپرست معاونت معدنی صمت شد. رویدادی که می تواند به تحول اساسی در معدن و صنایع معدنی کشور منجر شود.

معاملات مثبت و صف خرید

آخرین روز هفته اما بعد از مدت ها شاهد معاملات مثبت در بازار بودیم به طوری که شاخص کل رشد ۳۰ هزار واحدی داشت. معاملات چهارشنبه با تقاضای سنگین در گروه فولادی همراه بود. کلیه نمادهای تولیدکننده فولاد از جمله فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد کاوه، ارفع و فولاد آلیاژی با صف خرید سنگین روبرو شدند. متانول سازها نیز به لطف گزارش های نه ماهه خوب، با اقبال بازار همراه شدند. اما لیدر جدید بازار را می توان گروه شستا دانست که به لطف آغاز تجدید ارزیابی، شاهد تشکیل صف خرید سنگین بود که عرضه ای به همراه نداشت. این موضوع در هلدینگ ها و شرکت های زیرمجموعه از جمله دارو، فباهنر نیز دیده شد. در مجموع نمادهای فولاد، فملی و شستا بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل داشتند. شاخص کل هم وزن نیز پس از چند روز روند نزولی، بالاخره در آخرین روز کاری سبز پوش شد.

حاشیه های قابل تامل و تاثیر گذار

افزایش ضریب اعتباری کارگزاری ها به ۴۵ درصد، محاسبه قیمت مازوت برای شرکت‌های سیمانی معادل قیمت گاز، استعفای رییس سازمان بورس و پذیریش درخواست استعفا از سوی شورای عالی بورس، جایگزینی اردشیر سعد محمدی به سمت سرپرستی معاونت معدنی وزارت صمت به جای داریوش اسماعیلی که با ابلاغ شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضا زنجیره فولاد کشور حاشیه‌هایی زیادی در این خصوص به وجود آورد، معرفی عامل های منفی و اثر گذار بر بازار سرمایه همچون قیمت گذاری دستوری و افزایش نرخ بهره از سوی وزیر اقتصاد، درخواست ریاست جمهوری از شورای عالی بورس برای صیانت از حقوق سرمایه گذاران،  ابلاغ مصوبه سقف اعتباری خودرو و خساپا نزد شبکه بانکی، تکذیب تشکیل بازار برتر با دامنه نوسان ده درصدی و همچنین اعتراض مردم به نحوه مدیریت و شرایط بازار سرمایه، مهم ترین اخبار هفته جاری بودند.

نوسان ریزش در  بازارهای جهانی

 همچنین در بازارهای جهانی قیمت نفت، آلومنیوم، روی به ترتیب با کاهش ۱.۵درصدی، ۲ درصدی و ۳ درصدی به ۵۶ دلار، ۱۹۷۳دلار و ۲۷۰۰ دلار رسیدند. قیمت مس و سرب بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در محدوده ۸۰۳۳ دلار و ۲۰۲۵ دلار باقی ماند. سکه با  کاهش ۶ درصدی به کف کانال ۱۰ میلیون تومانی رسید . دلار نیز با ریزش ۸ درصدی در محدوده  ۲۲ هزارتومانی معامله شد. هر چند دلار ساعاتی به محدوده ۲۰ هزار تومان رسید، اما پایدار نماند. بیت‌کوین نسبت به هفته گذشته خود با ۲% رشد قیمتی در محدوده ۳۴,۸۴۰ دلار معامله شد.

 اهم گزارش های کدال

از مهمترین مجامع می توان به تقسیم سود ۱۲۵ تومانی پارسان و سود ۶۰ تومانی امین اشاره کرد. وتوصا سود ۴۰۰ ریالی به ازای هر سهم تقسیم نمود و خبر پذیرش شرکت پایا تدبیر پارسا و تولید بیت کوین داد. شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین از تجدید ارزیابی دارایی های خود و شرکت‌های تابعه خبر داد. اظهار نظر حسابرس نسبت به افزایش سرمایه ۴ برابری شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از محل سود انباشته و آورده نقدی از مبلغ ۱۲.۵ هزار میلیارد ریال به ۵۰ هزار میلیارد ریال و مجوز افزایش سرمایه ۱۶۲ درصدی کیمیا از محل سود انباشته در کدال منتشر شد.

حسام بصیری، کارشناس بازار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۶

کد خبر 426832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =