آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت سی‌وهفتم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

منظور از افزایش سرمایه از محل صرف سهام چیست؟

به گزارش صدای بورس، برای ورود به موضوع بحث سهام باید یک گام به عقب برداریم و با افزایش سهام شروع کنیم. افزایش سهام، یکی از انبوه اصطلاحاتی است که به وفور در بحث آموزش بورس به گوشمان خورده است. شرکت­ها به دلایلی زیادی مثلِ نیاز به نقدینگی بیشتر جهتِ ایجاد فعالیت­های اقتصادی جدید و افزایش تعداد سهام، اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. افزایش سرمایه به روش­های متنوعی صورت می‌پذیرد که افزایش سرمایه به روش صرف سهام یکی از کلیدی‌ترینِ این مسیرهاست. روشی که در این مقاله بیشتر از زیر و بم آن صحبت خواهیم کرد.

افزایش سرمایه به روش صرف سهام

به طور کلی افزایش سرمایه از چهار روش مختلف انجام می‌شود. افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا همان سهامی جایزه، افزایش سرمایه از محل آورده‌ نقدی و مطالبات حال شده سهامداران، از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و در نهایت افزایش سرمایه به روش صرف سهام.

افزایش سرمایه به روش صرف سهام یکی از با اهمیت‌ترین نوع تامین مالی در بازارهای توسعه یافته جهانی است؛ اما به دلیل عدم شناخت، توجیه نبودن مدیران و نگرانی بابت فروش نرفتن سهام، این روش در ایران مجهور باقی مانده است.

زمانی که گزارش توجیهی حسابرس، مجوز سازمان بورس و رای مجمع فوق‌العاده، افزایش سرمایه از محل صرف سهام را تایید کنند، سهام جدیدی علاوه بر مبلغ ۱۰۰ تومان قیمت اسمی هر سهم عرضه و به فروش می‌رسد. با توجه به این موضوع می‌توان افزایش سرمایه از محل صرف سرمایه را این چنین بیان کرد: «تفاوت قیمت اسمی و قیمت فروش یک سهم». در این روش شرکت سهام را از طریق پذیره نویسی و با قیمتی بالاتر از قیمت اسمی به فروش می‌رساند. سپس مبلغی که از تفاوتِ قیمت فروش و قیمت اسمی به دست آمده است را به حساب اندوخته خود انتقال می‌دهد. البته شرکت می‌تواند به جای انتقال تفاوت قیمت به حساب اندوخته، سهام جدید به سهامداران قدیمی ارائه کند.

صرف سهام چیست؟

معمولا شرکت­ها سهام جدیدی را که می­خواهند عرضه کنند، به قیمت اسمی آن که حداکثر می­تواند معادل ۱۰۰ تومان باشد، به فروش می­رسانند؛ اما ممکن است شرکتی سهام جدید خود را به مبلغی بیش از قیمت سهام اسمی شرکت عرضه کند، به میزان اختلاف قیمت سهام اسمی و قیمت سهام عرضه شده، صرف سهام می‌گویند.

فرض کنید قیمت اسمی سهام شرکت آلفا ۵۰۰ تومان باشد و شرکت قیمت سهام جدید را هنگام افزایش سرمایه ۵۵۰ تومان اعلام کرده باشد؛ در این حالت به آن ۵۰ تومانی که در افزایش سرمایه به قیمت اسمی اضافه می‌شود، صرف سهام می‌گویند. معمولا شرکت‌ها زمانی این کار را انجام می­دهند که سود زیادی را در فعالیت­های خود شناسایی کرده و قیمت سهام خود را بیش از آنچه هست، پیش بینی می­کنند.

منبع: سیگنال

کد خبر 426732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =