قیمت سهم پایین تر از عرضه اولیه نخواهد رسید/ افزایش سرمایه در راه است

تامین سرمایه امین یکی از عرضه اولیه‌های امسال است که اولین مجمع عمومی خود را بعد از بورسی شدن برگزار کرد. در این مجمع به سوالات سهامداران پاسخ داده شد که یکی از مهمترین سوالات دلیل ریزش قیمت سهم تا قیمت روز عرضه اولیه بود.

گزارش صدای بورس،  مجمع عمومی عادی سالانه تامین سرمایه امین روز سه شنبه ۳۰ دی ماه ساعت ۹ صبح در محل این شرکت برگزار شد. در این مجمع سود هر سهم ۶۰۰ ریال از ۱۰۰۰ ریال تامین شده، تعیین شد. همچنین در این مجمع اعلام شد که سرمایه شرکت از مبلغ هفت هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۱ هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران افزایش پیدا خواهد کرد و به زودی مجمع فوق العاده برای آن تشکیل خواهد شد.

 سلمان خادم المله؛ مدیرعامل شرکت در مصاحبه اختصاصی با صدای بورس گفت: ما بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق را تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی انجام داده‌ایم. به عنوان مثال عرضه شستا توسط ما انجام شد و یا تامین سرمایه برای شرکت‌های شستا، گل‌گهر، فولاد، پتروشیمی جم و چند شرکت دیگر توسط تامین سرمایه امین انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش سود شرکت امسال نسبت به سال قبل چیست؟ پاسخ داد: ما در ۶ ماه دوم سال حجم بالایی از اوراق را منتشر کردیم و از طرف دیگر در گذشته به مشتریان نرخ ترجیحی پرداخت می شد که سود شرکت را کاهش می‌داد، اما از آن سیاست چشم پوشی کردیم و دیگر نرخ ترجیحی پرداخت نمی کنیم که همین امر باعث افزایش درآمدهای شرکت شده است. همچنین اولین انتشار اوراق بدون ضامن را شرکت تامین سرمایه امین انجام داد که نوآوری خوبی در بازار بود. در حال مطالعه در حوزه معاملات الگوریتمی نیز هستیم و احتمالا در چند ماه آینده در این خصوص به نتیجه‌ای خوبی خواهیم رسید.

خادم المله در مورد شرکت- پروژه که یک پروژه ۶ هزار میلیادی با  شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» است توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: یک پروژه ۵ هزار میلیاردی با ملی مس، یک پروژه ۴ هزار میلیاردی با شستا و مپنا و یک پروژه نیز با ستاد اجرایی در دستور کار داریم که در آینده جزییات بیشتری از آن منتشر خواهد شد.

وی اعلام کرد: با مشارکت در این پروژه‌ها بدون اینکه تعهد پذیره نویسی کنیم و کفایت سرمایه‌گذاری ما درگیر شود باعث بهبود سود آوری شرکت می‌شود که البته در سال مالی آینده اثرات این پروژه‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

خادم المله با بیان اینکه در اوراق دولتی شرکت تامین سرمایه امین کمک بسیاری کرد، گفت: اخیرا برای برق حرارتی تامین مالی از طرف شرکت صورت گرفت که به نوعی کمک به حوزه انرژی و صنعت برق کشور بوده است. البته باید در نظر داشت تامین سرمایه ها وظیفه قانونی خودشان رو در چهارچوب قانون تجارت انجام می‌دهند. با توجه به اینکه ما یک شرکت تجاری هستیم و باید نسبت به منافع سهامداران خودمون حساس باشیم، اگر دولت و شرکت های دولتی بخواهند برای اوراق دولتی نرخ پایین پرداخت کنند ما ناچاریم برای حفظ منافع سهامداران با آنها همکاری نکنیم و فقط زمانی که نرخ منطقی بود و ما کفایت سرمایه داشتیم همکاری داشته باشیم.

وی در مورد پرونده‌های حقوقی «امین» اظهار کرد: تاکنون تعدادی پرونده حقوقی برای تامین سرمایه امین تشکیل شده که در سال گذشته تعدادی از آنها به نفع شرکت به نتیجه رسیدند و بقیه در حال پیگیری است.

خادم‌المله در مورد دلیل کاهش قیمت سهم «امین» تا نزدیکی قیمت عرضه اولیه نیز اینطور توضیح داد: عرضه اولیه سهم امین ۱۵ مرداد ۹۹ انجام شد اما ما با بدشانسی مواجه شدیم و چند روز بعد ریزش بازار سرمایه آغاز شد. با توجه به اینکه ما ۷ سهامدار حاکمیتی داریم، نمی توانستیم پایین تر از ارزش واقعی سهام خود را عرضه کنیم. نماد «امین» تا یک ماه بعد از عرضه اولیه روند افزایشی داشت و تقریبا ۷۰ درصد رشد کرد ولی بعد از مدتی افزایش قیمت، سهم دچار ریزش شد. بخشی از این ریزش به خاطر حضور ۶ میلیون سهامدار حقیقی بود که در این مدت بخش زیادی از آنها با فروش سهام خود از این شرکت خارج شده‌اند و الان حدود دو میلیون و چهارصد هزار نفر باقی مانده اند که حداقل باید یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار نفر دیگر خارج شوند تا سهم به تعادل برسد.

وی بیان کرد: تامین سرمایه امین در حال حاضر پایین ترین P/E  را بین سایر تامین سرمایه ها دارد و ما به سهامداران متعهدیم که نگذاریم قیمت سهم پایین تر از قیمت عرضه اولیه برسد.

رضا نجارزادگان

کد خبر 426694

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =