«پالایش» پول مردم را نصف کرد/ مسئولان پاسخگو نیستد

از زمان پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم در شهریور تاکنون ارزش هر سهم این نماد تقریبا ۴۵ درصد کاهش داشته است. این ریزش تا کجا ادامه دارد و مقصر آن کیست؟

به گزارش صدای بورس، «پالایش» در شهریور ۹۹ و بعد از تجربه موفق «دارا یکم» شروع پذیره نویسی کرد. مردمی که تجربه خوب «دارا یکم» را دیده بودند به دعوت رئیس جمهور و وزیر اقتصاد برای خرید آن دست به کار شدند. اما مشکلات پالایشی یکم از همان روزها شروع شد . نماد «پالایش» بعد از تاخیر زیاد بازگشایی شد. مردم به خاطر حبس پول خود معترض بودند و کسی پاسخگو نبود. بعد از اینکه برای چند روز نمادهای پالایشی مثبت شدند و در نتیجه آن ارزش صندوق پالایشی یکم بالا آمد نماد در بازار سرمایه بازگشایی شد و معاملات آن شروع شد. ولی روزهای سبز دوام چندانی نداشتند. «پالایش» خیلی زود وارد محدوده ضرر شد و دیگر از آن خارج نشد. در دو هفته گذشته روند کاهش قیمت آن پر شتاب بود به طوریکه در دی ماه بیش از ۳۷ درصد کاهش قیمت داشت است. قیمت سهم از محدوده ۹۰ هزار ریال به ۵۴ هزار ریال رسیده است.

برای دریافت سوالات خود با مدیر صندوق پالایشی یکم تماس گرفتیم. داوود رزاقی به عنوان نماینده شرکت تامین سرمایه نوین مدیر صندوق پالایشی یکم  است اما نه داوود رزاقی تمایلی برای پاسخگویی داشت و نه شخصی در تامین سرمایه نوین.

بزرگترین مشکل «پالایش» شناوری صددرصدی آن است، به طوریکه کنترل کامل نماد در دست سهامداران حقیقی و اغلب هیجان زده است. مشکل دیگر آن نبود بازارگردان است. برای نمادها «پالایش» و «دارا یکم» بازارگردان تنها ۵ درصد بودجه دارد که بسیار محدود است و عملا کار خاصی نمی‌تواند بکند. 

امروز ۲۰ میلیون سهم با ارزش ۱،۱۶۶ میلیارد ریال معامله شد که تقریبا ۱۰۰ درصد از عرضه‌ها و تقاضاها بر عهده حقیقی‌ها بود. در آخرین دقایق بازار افزایش تقاضا باعث شد نماد اندکی رشد کند. قیمت پایانی «پالایش» در پایان امروز با ۷ درصد کاهش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته با ۵۶,۴۶۰ ریال برای روز کاری بعد بسته شد.

براساس قیمت پایانی ارزش بسته‌های ۳۰۰ واحدی ۱۶،۹۳۸،۰۰۰ ریال و ارزش بسته‌های ۵۰۰ واحدی ۲۸،۲۳۰،۰۰۰ هزار ریال براورد می‌شود.

کد خبر 426468

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =